Astroclubul „Călin Popovici“ din cadrul Observatorului Astronomic Galaţi, selectat în proiectul internaţional „Asteroid Search Campaign 2020“

Chiar dacă situaţia creată la nivel mondial de pandemia virală SARS-CoV-2 (noul coronavirus) nu mai permite activităţi educaţionale cu publicul larg, la Observatorul Astronomic din cadrul Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii din Galaţi specialiştii în astronomie sunt implicaţi în proiecte ştiinţifice internaţionale, realizate de la distanţă, în sistem online.

În perioada 14 aprilie – 12 mai 2020, International Astronomical Search Collaboration (IASC, aparţinând de NASA) şi Asociaţia „Astronomers Without Borders” (Astronomi fără frontiere) din SUA, au organizat un proiect internaţional, intitulat Asteroid Search Campaign (un fel de “vânătoare” de asteroizi), în care au fost selectate 30 de echipe de astronomi din toată lumea, printre care şi cea de la Observatorul Astronomic Galaţi.

Echipa gălăţeană a fost formată din cinci persoane: Ovidiu Tercu (Observatorul Astronomic Galaţi - coordonator), alături de patru membrii ai astroclubului “Calin Popovici”: Gabriel Neagu, Andrei-Marian Stoian, Dominic Zlat şi Ana Lupoae. Astroclubul „Călin Popovici” este principalul program educaţional al Compartimentului Planetariu/Observator astronomic din cadrul Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii „Răsvan Angheluţă” Galaţi.

Practic, fiecare echipă implicată în proiect a primit mai multe seturi de imagini realizate de telescopul Pan-STARRS 1 (situat pe vârful Haleakalā de pe insula Maui din Hawaii), pe care a trebuit să le analizeze cu atenţie pentru a descoperi asteroizi.

Astfel, după studiul asupra imaginilor primite, echipa din Galaţi a trimis mai multe rapoarte la International Astronomical Search Collaboration pentru validarea posibilelor descoperiri. Aceste rapoarte au conţinut măsurători de poziţie a mai multor obiecte cereşti.

Toate aceste poziţii măsurate ale asteroizilor descoperiţi de echipa gălăţeană au fost realizate cu programul Astrometrica. Fiecare membru al echipei a primit un certificat de participare, dar şi dreptul de a denumi corpurile cereşti descoperite.

Până în acest moment, la Observatorul astronomic din cadrul Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii „Răsvan Angheluţă” Galaţi, au fost observate peste 1.300 de obiecte (asteroizi şi comete)  şi peste 11.000 de poziţii (coordonate cereşti ecuatoriale), raportate internaţional către Minor Planet Center, din care 5.433 de poziţii raportate pentru asteroizi apropiaţi Pământului (Near-Earth Asteroids).

Galaţi