Galaţi

articolul anterior articolul urmator

Care sunt lichidele pe care trebuie să le schimbi la automobilul tău şi la ce interval

0
22 Oct 2017 06:01:01
Autor: Valentin Trufasu
Uleiul de motor este extrem de important pentru buna funcţionare a maşinii  Foto: arhivă Adevărul
Uleiul de motor este extrem de important pentru buna funcţionare a maşinii  Foto: arhivă Adevărul

Proprietarii de autoturisme pot evita multe probleme tehnice la maşinile pe care le conduc dacă ţin cont de termenele la care trebuie să schimbe lichidele care facilitează funcţionarea în condiţii optime a diverselor componente ale autovehiculului. În afară de motor şi transmisie, există alte câteva sisteme ale vehiculului care se bazează pe lichide sau ulei.

Unul dintre cele mai importante lichide de care depinde buna funcţionare a autoturismului este uleiul de motor. Acesta răceşte şi lubrifiază toate piesele în mişcare din interiorul motorului. Motorul va trăi mai mult dacă veţi face modificările de ulei la intervalele recomandate de producătorul maşinii şi menţineţi nivelul de ulei completat.

Puteţi verifica constant nivelul uleiului, folosind joja de ulei. În cazul în care nivelul uleiului este scăzut, acesta trebuie să fie completat cu ajutorul clasei de ulei recomandat. În cazul în care uleiul pare negru şi murdar, trebuie să faceţi un schimb de ulei, deoarece motorul se deteriorează mai rapid atunci când uleiul este murdar. 

”Intervalele de schimbare a uleiului variază de la 5.500 de kilometri până la 15.000  de kilometri, în funcţie de vehicul şi tipul de ulei. Uleiul sintetic are o durată de viaţă mai lungă. Într-un motor turbo, uleiul se degradează mai repede”, explică Marcel Boghian, inginer auto.

Lichidul de transmisie

Cutia de viteze automată sau transmisia, cum mai este ea denumită, este răcită şi lubrifiată cu lichid de transmisie. Spre deosebire de uleiul de motor, lichidul de transmisie are o durată de viaţă mai mare, dar tot se degradează în timp. Lichidul de transmisie se va deteriora mai repede dacă folosiţi maşina pentru tractare sau ”liniuţe” cu prietenii. La multe maşini, nivelul lichidului de transmisie poate fi verificat cu joja de ulei. De obicei, mecanicul dumneavoastră va verifica lichidul de transmisie în timpul perioadelor de revizie regulate. La unele maşini, nu exista jojă şi nivelul lichidului poate fi verificat numai într-un service auto. Intervalele de schimbare a lichidului de transmisie variază de la 50.000 la 130.000 de kilometri La unele maşini, producătorii nu recomandă schimbarea lichidului de transmisie deloc.

Uleiul pentru cutia de viteze

O transmisie manuală (cutie de viteze) merge de obicei cu ulei de transmisie. Uleiul de transmisie este mai gros decât lichidul de transmisie. La maşinile mai noi, uleiul mai subţire este folosit pentru o mai bună economie de combustibil. Uleiul de transmisie într-o transmisie manuală trebuie să fie schimbat la fiecare 65.000-130.000 de kilometri, în funcţie de obiceiurile dumneavoastră de a conduce.

Dacă sunteţi vitezoman, uleiul de transmisie manuală se va murdări repede. Uleiul de transmisie sintetic va avea o durată de viaţă mai mare. Uleiul este, de obicei, verificat printr-un dop de umplere. În acest caz, nu se poate verifica nivelul printr-o jojă de ulei pentru că nu există.

Lichidul de servodirecţie

Lichidul de servodirecţie este utilizat în sistemul de servodirecţie hidraulică asistată. Nu toate maşinile au lichid de servodirecţie – multe vehicule noi folosesc o direcţie asistată electric, care nu are nevoie de nici un lichid. ”Lichidul de servodirecţie rezistă mult timp, cu toate acestea, în cazul în care sunt scurgeri, vehiculul va pierde servodirecţia şi va deveni foarte greu de manevrat. Dacă lichidul de servodirecţie este contaminat, direcţia şi pompa de servodirecţie se deteriorează mai repede”, detaliază inginerul Marcel Boghian. Nivelul lichidului poate fi verificat la recipientul de lichid de servodirecţie. La unele maşini, bidonul de lichid este transparent, cu marcaje “Min” şi “Max” . La alte vehicule, capacul containerului de fluid are o jojă de ulei ataşată la acesta. Lichidul de servodirecţie trebuie să fie schimbat atunci când este murdar sau când se recomandă la revizii.

Lichidul de răcire

Cunoscut sub denumirea de antigel, lichidul de răcire este utilizat, evident, în sistemul de răcire al motorului. Lichidului de răcire transferă căldura de la motor în radiator, unde este răcit prin trecerea aerului prin aripioarele radiatorului. Lichidul de răcire fierbinte circulă, de asemenea, prin miezul încălzitorului de cabină pentru a încălzi aerul pentru sistemul de climatizare. Nivelul lichidului de răcire poate face ca motorul să se supraîncălzească, ceea ce ar putea duce la o deteriorare gravă a acestuia. Nivelul lichidului de răcire poate fi verificat vizual după semnele de pe rezervorul de expansiune. Nu deschideţi niciodată capacul sistemului de răcire în timp ce motorul este fierbinte. Riscaţi să suferiţi arsuri grave. Intervalele recomandate de schimbare a lichidului de răcire pot varia de la 80.000 la 130.000 de kilometri. Programul de întreţinere al maşinii oferă detalii în acest sens, astfel că e bine să citiţi cartea tehnică a autoturismului.

Lichidul de spălare a parbrizului

Lichidul de spălare a parbrizului trebuie să fi completat ori de câte ori constataţi că a scăzut nivelul în recipientul care este localizat, de regulă, lângă motor. Multe maşini vor avea un martor de avertizare pentru lichidul de spălare la bordul autoturismului, care se va aprinde atunci când nivelul lichidului este scăzut. La cele mai multe maşini, recipientul de lichid de spălare se află sub capotă şi are un capac cu un semn de spălare a parbrizului. La cele mai multe maşini nivelul lichidului este vizibil atunci când sticla este plină. La temperaturi scăzute, utilizaţi întotdeauna lichid de spălare a parbrizului de iarnă, ca să nu îngheţe. Păstraţi capacul sticlei închis în mod corespunzător, deoarece murdăria poate bloca jeturile de spălare. Păstraţi un bidon de lichid de spălare a parbrizului în maşină ca să aveţi o rezervă, mai ales atunci când vă deplasaţi în condiţii de iarnă.

Lichidul de frână

Lichidul de frână transferă presiunea hidraulică către sistemul de frânare. Nivelul lichidului de frână este de obicei indicat de semnele ”Min” şi ”Max” de pe rezervorul de lichid. ”Când plăcuţele de frână se uzează, nivelul lichidului scade. Atunci când frânele sunt înlocuite, pistoanele sunt împinse înapoi şi nivelul lichidului creşte. În cazul în care lichidul de frână este scăzut, este bine să verificaţi frânele cât mai repede. Ori de câte ori verificaţi ceva la motor, aruncaţi un ochi şi la capacul recipientului lichidului de frână, astfel încât să fie mereu ataşat corespunzător”, precizează inginerul Marcel Boghian. De-a lungul timpului, lichidul de frână se deteriorează, reducând performanţele sistemului de frânare. De obicei, este recomandat ca lichidul de frână să fie înlocuit la fiecare 65.000-95.000 de kilometri.

Lichidul diferenţial

Orice tracţiune spate sau vehicul cu tracţiune integrală are un diferenţial pe spate care împarte cuplul motorului între roţile din spate. Unele maşini cu tracţiune integrală şi multe camioane au o diferenţială de faţă separată. Un diferenţial faţă sau spate separat foloseşte ulei de transmisie sau lichid special. Se ştiut este că un diferenţial are două prize. Dopul de sus este folosit pentru a adăuga ulei diferenţial şi pentru a verifica nivelul de ulei. Cel de jos este un dop de scurgere. Uleiul diferenţial este de multe ori neglijat, deoarece este rareori verificat în timpul unei schimbări de ulei de rutină. Uleiul diferenţial trebuie să fie schimbat la fiecare 65.000-95.000 de kilometri.

Lichidul de transfer

La unele vehicule, cutia de transfer este umplută cu lichid de transmisie, iar la altele cu ulei de transmisie. Uleiul cutiei de transfer este probabil elementul cel mai neglijat în ceea ce priveşte întreţinerea la un autoturism, pentru că este rareori verificat în timpul schimbărilor periodice de ulei. Uleiul cutiei de transfer trebuie să fie schimbat la fiecare 50.000-110.000 de kilometri, în funcţie de modul în care utilizaţi autovehiculul. Dacă faceţi deplasări dese la munte, mergeţi pe teren accidentat sau remorcaţi ceva, uleiul cutiei de transfer trebuie să fie schimbat mai des.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii