Ce se întâmplă dacă punem apă în loc de antigel la motor. Singura situaţie în care putem folosi apa ca lichid de răcire

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mulţi şoferi preferă să folosească apă în loc de antigel, de cele mai multe ori din comoditate, fără să ştie că nu va dura mult până când o serie de componente ale maşinii vor fi afectate de rugină.

Pe vremuri, la vechile Dacii mergea să punem apă ca lichid de răcire, numai că lucrurile s-au schimbat radical de atunci. Noile maşini au motoare care funcţionează constant la o temperatură de 105 grade, iar pentru o răcire corespunzătoare este nevoie de antigel.

Şoferii care aleg să folosească apa ca lichid de răcire vor constata că aceasta are efect coroziv pentru motor, iar în timp se va forma un strat de rugină pe anumite componente, ce va avea drept consecinţă defecţiuni majore. 

”Antigelul este un lichid de răcire pe bază de apă, care conţine numeroşi aditivi ce îi conferă rezistenţă la fierbere, la îngheţ, lubrifiere şi proprietăţi anticorozive. Un antigel de calitate atinge punctul de fierbere la 110-120 de grade, în timp ce apa începe să fiarbă la 100 de grade. Antigelul mai are avantajul că îngheaţă la -30 sau -40 de grade, spre deosebire de apă la care acest lucru se întâmplă la 0 grade”, ne explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Prin urmare, nu vrem să ne prindă frigul cu apă în loc de antigel pentru că vom avea o surpriză extrem de neplăcută. Cât timp ne vom afla cu maşina în mişcare, nu va fi o problemă pentru că mişcarea şi căldura motorului vor împiedica îngheţarea apei. Necazurile vor apărea după ce oprim motorul. Nu va dura mult până când apa va îngheţa, în special iarna, îşi va mări volumul, iar pagubele produse maşinii vor fi extrem de mari.

Când putem folosi apa ca lichid de răcire

În situaţia în care rămâneţi cu maşina pe câmp pentru că s-a spart vasul de expansiune sau s-a fisurat radiatorul, puteţi folosi apa pentru a ajunge în  cea mai apropiată localitate. Acum se găseşte antigel de calitate şi la supermarket, deci nu aveţi nicio scuză dacă nu cumpăraţi lichid de răcire imediat ce aveţi ocazia.

”Dacă s-a spart radiatorul şi reuşiţi să îl cârpiţi suficient cât să ajungeţi la un service, evitaţi pe cât posibil zonele cu semafoare din oraşe pentru că apa va începe să fiarbă foarte repede şi vă poate crea dureri de cap înainte să rezolvaţi problema. Ideea e că pe distanţe scurte puteţi folosi apa în loc de antigel, dar şi dacă maşina nu stă mult la relanti pentru că altfel începe să fiarbă”, susţine Florin Marin Bogdan.

Riscurile de a folosi apă în loc de antigel

Aşa cum aminteam anterior, antigelul are proprietăţi antioxidare şi anticorozive. Cele mai multe motoare de autovehicule sunt realizate din oţel sau aluminiu, iar apa reprezintă un pericol  pentru oricare dintre acestea.

”Dacă folosim apă ca lichid de răcire, vom constata că nu va dura până când traseul de răcire, termostatul, pompa şi blocul motor vor prinde rugină, iar elementele de aluminiu se vor oxida. Chiar dacă suntem nevoiţi să folosim o perioadă scurtă apă în loc de antigel, este bine să facem ulterior o clătire cu soluţii de curăţare, se găsesc la orice magazin specializat, şi apoi să punem din nou antigel”, ţine să precizeze Florin Marin Bogdan.

Prin urmare, nu folosiţi apă decât dacă nu aveţi altă soluţie şi numai până când ajungeţi cu maşina într-o localitate de unde puteţi cumpăra antigel.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite