Cinci semne transmise prin volan care ne avertizează că putem cauza un accident

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: www.vrancea24.ro
Foto: www.vrancea24.ro

De multe ori, maşina ne transmite prin intermediul vibraţiilor volanului că ceva nu este în regulă. Dacă suntem atenţi la „mesaj“, vom evita defecţiunile costisitoare şi mai ales accidentele grave produse de problemele mecanice.

Mulţi şoferi aleg să ignore semnalele transmise de vibraţiile volanului, considerând că ele nu indică o problemă tehnică serioasă sau că pur şi simplu cred va dispărea de la sine. În realitate, vibraţiile volanului sunt semne extrem de importante, ce nu trebuie ignorate niciodată, iar ele pot face de multe ori diferenţa între viaţă şi moarte pe şosea.

Discurile de frână

 Dacă volanul maşinii începe să trepideze doar când frânezi, cel mai probabil sunt ceva probleme cu discurile de frână. ”În cele mai multe cazuri, se constată că discurile de frână nu mai sunt paralele cu plăcuţele de frână şi etrierele. Practic, ele nu mai sunt perfect centrate, iar acest lucru se întâmplă fie pentru că piesele sunt de proastă calitate, fie pentru că maşina a fost condusă greşit”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Această descentrare se simte sub forma unei trepidaţii uşoare a volanului, de regulă când apăsăm pedala de frână la o viteză mare. Dacă nu luaţi măsuri, problema se va accentua, iar vibraţiile vor începe să se simtă şi când frânaţi la viteza mai mici. Pentru a remedia problema, este necesară rectificarea discurilor, iar dacă acest lucru nu mai este posibil, înlocuirea lor cu altele noi.

Bieletele de direcţie

Bieletele de direcţie fac parte din sistemul de direcţie al maşinii şi sunt piese metalice care unesc capul de bară de caseta de direcţie, realizând practic legătura între roţi şi volan. ”În acest caz, vibraţiile se transmit de la roată la volan prin bielete, iar acestea pot apare din cauza gropilor din asfalt sau a luării neadecvate a virajelor de către şofer, care forţează volanul, ceea ce conduce la o uzură a articulaţiei de tip bilă”, detaliază Florin Marin Bogdan.

Acest gen de problemă tehnică nu trebuie tratată cu superficialitate pentru că uzarea bieletelor de direcţie şi a capetelor de bară va conduce la un joc din ce în ce mai mare al volanului, ce poate produce vibraţii, în special la viteze mai mari, existând astfel riscul pierderii controlului direcţiei şi producerii unor accidente grave de circulaţie.

Uzura bieletelor de direcţie poate fi uşor identificată prin zgomotul specific pe care îl face această componentă auto, de fier pe fier, în special când dăm într-o groapă sau tragem mai tare de volan. Indicat într-o astfel de situaţie este ca bieletele de direcţie şi capul de bară să fie înlocuite imediat cu altele noi.

Caseta de direcţie

Şi caseta de direcţie poate produce în timp vibraţii ale volanului. Pentru că aceasta este compusă din mai multe elemente, uzura lor va conduce la un joc între aceste componente. ”Asta înseamnă că de la roată la volan va exista un joc de câţiva centimetri, ce se traduce printr-o distanţă mică în care roţile nu sunt controlate de şofer prin volan. Aşa apar vibraţiile, chiar şi la viteze mici”, punctează Florin Marin Bogdan.

Acest gen de problemă tehnică este foarte gravă, iar dacă vă regăsiţi în această situaţie, trebuie să mergeţi imediat cu maşina într-un service autorizat pentru verificare. Dacă alegeţi să nu o faceţi, riscaţi să rămâneţi fără direcţie, ceea ce înseamnă producerea unui accident rutier.

Un semn care vă indică că este posibil să vă confruntaţi cu probleme tehnice la caseta de direcţie sunt scurgerile de lichid sub motor, care coroborate cu vibraţiile volanului indică cel mai probabil o astfel de defecţiune.

Roţile dezechilibrate

Chiar şi proasta echilibrare a roţilor sau dezechilibrarea lor în timp poate conduce la vibraţii serioase ale volanului maşinii. Din păcate, pentru dezechilibrarea unei roţi nu e nevoie decât de o groapă mai adâncă, ce poate face să sară un plumb cu care a fost echilibrată o roată, să strâmbe o jantă sau să producă o gâlmă în anvelopă.

Pot exista şi situaţii în care un şurub mai mare sau un alt corp străin să intre în cauciuc, provocând vibraţii ale volanului. De aceea, este recomandat ca roţile maşinii să fie primele verificate, astfel încât problema să fie remediată rapid şi cu costuri minime.

Bieleta antiruliu

Vibraţiile volanului pot fi produse şi de defectarea bieletei antiruliu. Aceasta uneşte bara stabilizatoare de basculele maşinii, fiind compusă dintr-o articulaţie cu bilă din oţel şi cauciuc.

”În timp, praful şi umezeala îşi fac loc între cauciuc şi metal, care începe să ruginească, ceea ce înseamnă că bila va începe să aibă joc. Şoferul va auzi mai întâi o bătaie metalică, iar dacă alege să o ignore, pe măsura ce uzura acestei componente auto creşte, va începe să simtă şi vibraţii în volan”, detaliază Florin Marin Bogdan.

O verificare la un service autorizat va stabili cu exactitate dacă bieleta antiruliu este responsabilă de vibraţii, iar dacă uzura ei este pronunţată, trebuie înlocuită imediat. Şoferii trebuie să ştie că fiecare dintre componentele direcţiei este foarte importantă şi nu trebuie ignorat niciun semn de genul unui joc sau trepidaţii la volan, care indică o posibilă problemă tehnică, pentru că neglijarea acestui aspect poate pune viaţa dumneavoastră, a pasagerilor din maşină şi a celorlalţi participanţi la trafic în mare pericol.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite