Complex de dragaj de 10,8 milioane de euro, cumpărat de AFDJ Galaţi. Va lucra în punctele critice ale Dunării

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dragaj pe Dunăre FOTO Arhiva Adevărul
Dragaj pe Dunăre FOTO Arhiva Adevărul

Principala rază de acţiune complexului de utilaje este în zona de Dunăre dintre Corabia şi Calafat, acolo unde în perioadele de secetă şenalul navigabil este foarte greu de menţinut la adâncimile necesare.

Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi are de câteva zile un nou complex de dragaj, foarte performant, pe baza căruia îşi va creşte capacitatea de intervenţie în punctele critice de pe cursul fluviului, care dau atâtea bătăi navigatorilor, mai ales în perioadele secetoase.

Investiţia are o valoare de 42,78 milioane de lei, fără TVA (adică 10,8 milioane de euro, incluzând taxele) şi a fost realizată ca urmare a unui proiect cu finanţare europeană. Acesta presupune că 85% din fonduri au fost asigurate prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), iar restul de 15 la sută a venit de la bugetul de stat.

Din punct de vedere tehnic, complexul de dragaj cuprinde o dragă absorbant refulantă nepropulsată cu cap tăietor, două şalande hidroclap nepropulsate, un remorcher de manevră, un ponton pentru acostarea şi încărcarea şalandelor şi 500 metri liniari de tubulatură.

Complexul sistem a fost realizat la Şantierul Naval ATG Giurgiu (care este specializat în astfel de echipamente), contractul fiind încheiat cu AFDJ Galaţi în primăvara lui 2018. Construcţia propriu-zisă a fost gata în luna septembrie 2019, au urmat probele de lucru, iar recepţia s-a făcut în octombrie.

„Achiziţia acestui complex de dragaj este importantă pentru noi, iar navele s-au comportat foarte bine în timpul probelor făcute pe Dunăre. Toate echipamentele au funcţionat aşa cum trebuie şi la capacitatea dorită de noi. Suntem în procedura de înmatriculare a navelor la Căpitănia Zonală Giurgiu şi sperăm să le vedem cât mai repede la treabă”, a declarat Dorian Dumitru, directorul general al AFDJ Galaţi.

Achiziţia complexului de dragaj este parte a proiectului SWIM (SMART Waterway Integrated Management), care are ca scop principal realizarea un concept integrat pentru implementarea activităţilor de relocare a şenalului Dunării prin lucrări de dragaj capital pe controversatul sector comun de navigaţie româno-bulgar.

„Pe sectorul cuprins între Corabia şi Calafat, în special în zona Bechet, în perioadele cu ape scăzute, apar puncte critice. În cadrul proiectului avem prevăzute o serie de activităţi privind îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie, cele mai importante fiind deschiderea unei traiectorii sustenabile a şenalului în zona Bechet, deschiderea celei de-a doua pase de trecere pe sub podul Calafat-Vidin şi îmbunătăţirea accesului la danele din portul Corabia”, a precizat directorul general al AFDJ.

Asta nu înseamnă, însă, că utilajul nu poate fi folosit şi la menţinerea în parametri şi a altor porţiuni din şenalul navigabil al Dunării. Cele din sectorul amintit sunt însă finanţate prin SWIM (timp de doi ani), în vreme ce pentru alte zone cheltuielile de exploatare sunt asigurate din bugetul AFDJ, după cum a precizat conducerea companiei.

O veste bună este că pentru perioada următoare sunt aşteptate şi alte investiţii similare la AFDJ Galaţi. Ministerul Transporturilor a aprobat recent şi achiziţia a două nave de dragaj absorbant refulante, autopropulsate, cu magazie proprie. Costurile totale sunt estimate la 84,14 milioane de lei, cu TVA, , iar licitaţia a fost lansată deja pe SICAP. Data limită de depunere a ofertelor este 22 octombrie, termenul de execuţie a navelor urmând să fie de 17 luni.
 

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite