Galaţi

articolul anterior articolul urmator

Cum arată maşina viitorului, în viziunea unui român: merge cu aer comprimat, n-are cutie de viteze şi nici suspensii

49
9 Dec 2017 16:59:58
Autor: Valentin Trufasu
Maşina creată de inventatorul din Bârlad Foto: Adrian Roşca
Maşina creată de inventatorul din Bârlad Foto: Adrian Roşca

Adrian Roşca a câştigat medalia de aur la UGAL Invent, un concurs internaţional de inventică organizat la Galaţi de Universitatea „Dunărea de Jos“, la care au participat peste 100 de inventatori. Invenţia sa este o maşină care foloseşte drept combustibil aerul comprimat şi poate dezvolta viteze extrem de mari. Denumită RosMar Hreasca, invenţia va schimba modul de deplasare al autovehiculelor şi motocicletelor datorită noii metode de deplasare.

Adrian Roşca (50 de ani), de profesie electrician, este originar din satul Hreasca, de lângă Bârlad, şi de mic copil a fost pasionat de mecanică, electrică şi electronică. Făcea modificări la cărucioare şi landouri alături de ceilalţi trei fraţi ai săi, iar mai târziu a şi urmat Liceul de Electrotehnică din Bârlad, pe care l-a absolvit în 1985.

A schimbat mai multe locuri de muncă, activând pe rând la Rulmentul Bârlad, fabrica de confecţii din aceeaşi localitate, Termocentrala de la Cernavodă, iar în prezent este pe cont propriu, muncind ca electrician. Adrian a realizat o invenţie care ar  putea revoluţiona modul de deplasare al autovehiculelor şi motocicletelor.

„Am pregătită şi a doua, şi a treia invenţie, dar nu voi spune nimic despre ele până când nu voi reuşi să duc la capăt această invenţie. Ce pot spune este că anvergura invenţiilor mele trebuie să fie atât de mare, încât e musai să fie puse în practică“, ne dezvăluie acesta. Ideea i-a venit după ce ani la rând s-a confruntat cu o problemă pe care o avea când mergea la mama lui, în satul Hreasca.

Bârladul şi localitatea amintită sunt legate printr-un drum de pământ, care iarna devine impracticabil. Nici măcar cu tractorul nu se poate intra. „Am stat şi m-am gândit unde greşesc. Mă întrebam de ce nu pot intra cu un utilaj în Hreasca. La un moment dat, am realizat ce nu luasem în calcul: nu ştiam să mă folosesc de sol. De aceea, zăpada şi noroiul va opri de fiecare dată orice maşină sau utilaj“, ne povesteşte Adrian cum a început totul.

Inventatorul autovehiculului românesc vrea mai întâi să doboare recordul mondial deţinut de Dragsterul american pe metanol, cu un motor de 11.000 de cai putere, singurul vehicul terestru care produce, la plecare, acceleraţie de 5,5 G, atingând 100 de kilometri pe oră în patru zecimi de secundă. De asemenea, maşina creată de electricianul român va fi singura din lume care va putea face o accelerare la viteze extrem de mari, de sute de kilometri la oră, urmată, aproape instantaneu, de o decelerare la fel de spectaculoasă, fără consecinţe asupra sănătăţii pasagerilor.

Va dezvolta viteze de peste 35 G

Acest lucru se va fi posibil printr-un habitaclu special conceput pentru pasageri, o variantă de lucru fiind şi un costum care să  absoarbă mult din forţa de frânare care se va exercita asupra organismului. „Vrem să facem cunoscută România în lume. Să atragem atenţia asupra ţării noastre, asta vreau să fac prin această invenţie. Asta se va întâmpla numai după ce vom doborî recordul mondial la viteză pe asfalt, iar maşina creată de mine va dezvolta viteze de peste 35 G. Pe cvadriciclu vom monta mai întâi un soft, care să indice valoarea pe care o va dezvolta maşina“, ne explică Adrian.


Adrian Roşca, creatorul maşinii viitorului FOTO Valentin Trufaşu

După ce va deveni vizibil prin creaţia sa, inventatorul va discuta cu potenţialii investitori modalităţile practice prin care să producă în serie maşina, atât în varianta pentru asfalt, cât şi în cea pentru teren. „Maşina creată de mine va atinge viteza de câteva mii de kilometri la oră pe autostradă, ceea ce înseamnă că va ajunge practic instantaneu la destinaţie. Dacă ar fi să începem de astăzi să producem acest autovehicul, într-un an acesta ar putea ieşi pe autostradă, unde ar atinge lejer 2.000-3.000 de kilometri la oră. În acelaşi timp, autovehiculul va bate la fel de uşor şi şenilatele, care reprezintă acum supremul în off-road. De fapt, vorbim de aceeaşi maşină, dar care va reuşi să fie prima şi la viteză, şi pe teren accidentat, datorită metodei de deplasare“, detaliază inventatorul.

Principiul la care face referire Adrian este mişcarea liniară a pistonului în cilindru, pe care o transformă în mişcare liniară şi pe stradă, eliminând cutia de viteze, suspensiile şi planetarele. „Se elimină practic ceea ce eu numesc volante inutile la autoturism. Roata la maşină va fi exact ca cea de la roabă. Ea va avea doar rol de sprijin al maşinii. Vorbesc de roti nemotoare. Roţile motoare sunt lente, sunt condiţionate. Dacă ai o maşină care dezvoltă 1.000 de cai putere, în cazul în care ai polei pe jos au noroi, sistemul îţi spune la un moment dat că nu mai vrea să meargă pentru că el transformă totul în energie circulară, nu liniară, aşa cum o crează pistonul în cilindru. De aceea se blochează roţile sau anumite obstacole le împiedică să se deplaseze mai departe“, punctează Adrian.

Vehiculul care rescrie principiile clasice de deplasare

Combustibilul folosit la acest autovehicul va fi aerul comprimat, ceea ce reduce semnificativ şi costurile ulterioare. Maşina creată de electricianul român a impresionat la UGAL Invent, un concurs internaţional de inventică,  organizat la Galaţi în perioada 19-20 octombrie 2017 de Universitatea „Dunărea de Jos“, la care au participat peste 100 de inventatori din România şi străinătate, unde RosMar Hreasca, aşa cum a numit-o creatorul său, a câştigat medalia de aur.


Invenţia bârlădeanului a câştigat medalia de aur la UGAL Invent FOTO Adrian Roşca

Adrian caută investitori pentru a-şi pune în practică cât mai repede invenţia, iar ofertele nu au întârziat să apară. „Totul se va schimba după ce vom realiza acest autovehicul, de la trotinetă la avion. Şi în 1920 se circula tot cu 300 de kilometri la oră pe autostradă. Nu s-a schimbat semnificativ nimic de atunci. Ambulanţele nu vor mai rămâne blocate pe viscol şi nici elicopterele care nu pot zbura pe vreme rea. Nu vor mai fi maşini care să rămână împotmolite în noroi. Acestea nu sunt fantezii, ci lucruri reale, ce pot fi dovedite ştiinţific. Ceea ce vom realiza cu acest autovehicul va fi atât de impresionant, încât îi vom trage pe toţi după noi“, ne declară Adrian cu entuziasm.

Inventatorul vrea practic să creeze o revoluţie în ceea ce priveşte mijloacele de deplasare actuale, indiferent de principiile care stau la baza propulsiei lor. Ştie că nu va fi uşor, dar nu va renunţa pentru că este convins că vehiculul creat de el reprezintă viitorul.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

49 Comentarii

GRIGORIU Grieg
9.12.2017, 18:31:41

Abia asteapta cocalarii sa termine Adrian Rosca inventia sa si sa-si cumpere cate o masina din aceea care poate "lejer" atinge 2000-3000 km pe ora pe autostrada. Cum altfel sa demonstrezi ca "ai valoare" ?

+8 (8 voturi)
Utilizator Adevărul
9.12.2017, 18:39:45

Comentariu considerat abuziv.

Bodar Ciprian
9.12.2017, 19:07:54

Valar....mă miră că nu a sters deja comentariul tău...nu de alta dar i-ai cam dat în gat...:) Nu cred că insa iasă vreodată o să verifice informațiile la fata locului...doar sa le vina articolul servit...nu îi interesează informarea corecta ci doar să aibă ce scrie

+4 (4 voturi)
Alexandru German
9.12.2017, 19:09:14

Nu stiu ce pregatire are dar spune aberatii despre accelerare si decelerare. Peste 5-6 G pilotul lesina si ma indoiesc ca vre-un sofer doreste asta. Dragsterul de care vorbeste e facut de ingineri care stiu sa calculeze, de el ma indoiesc profund cand vorbeste de 35G. 2000-3000Km/ora insemna ca va decola instant si merge cu peste Mach2 - e deja o imbecilitate majora.

+12 (12 voturi)
Goji
9.12.2017, 19:14:07

N-oi fi eu specialist în fizică, dar, am impresia că băiatul ăsta vinde gogoși. Dacă sunt cele mai bune gogoși de pe planetă, rămâne de văzut.

+5 (5 voturi)

Vezi toate comentariile (49)

Modifică Setările