Cum punem maşina pe butuci iarna dacă nu respectăm nişte reguli simple. De ce nu e bine să lăsăm autovehiculul să meargă la ralanti

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Uzura motorului depinde foarte mult de exploatarea corectă a acestuia Foto: arhivă Adevărul
Uzura motorului depinde foarte mult de exploatarea corectă a acestuia Foto: arhivă Adevărul

În timpul iernii, din cauza temperaturilor scăzute, dar şi a unor fenomene meteo cum ar fi poleiul şi zăpada, automobilul poate suferi avarii serioase dacă nu suntem atenţi la unele aspecte ce ţin de exploatarea corectă a acestuia.

De pildă, când temperaturile scad sub zero grade, e bine să nu lăsăm maşina cu frâna de mână acţionată, întrucât, datorită temperaturilor scăzute şi prezenţei gheţii pe sistemul mecanic de acţionare a frânei, este posibil să nu mai putem debloca mecanismul.

Trebuie să fim atenţi şi când parcăm maşina, în cazul în care zăpada sau gheaţa s-au topit temporar, în special dacă roţile autoturismului sunt scufundate chiar şi parţial în apă. ”Dacă apa va îngheţa, ceea ce probabil se va întâmpla, mai ales în timpul nopţii, proprietarii de autoturisme se vor trezi cu anvelopele crăpate sau, în cel mai fericit  caz, nu vor reuşi să mişte maşina de pe loc”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

În cazul unor temperaturi scăzute, se recomandă să nu se acţioneze geamurile electrice imediat după pornirea automobilului, întrucât acest lucru poate duce la defectarea acestora.

Pentru a nu avea probleme cu degivrarea, se recomandă ca ştergătoarele să fie acoperite cu o folie A4 pentru documente în timpul staţionării, care va fi scoasă la pornirea automobilului. În felul acesta, nu riscaţi ca gheaţa să se depună pe ştergătoare.

Când parcaţi automobilul în locuri publice şi trebuie să rabataţi oglinzile, este bine să utilizaţi o folie A4 pentru acoperirea lor. În cazul în care sunt rabatate, iar afară ninge, riscaţi să nu puteţi aşeza oglinda în poziţia de funcţionare din cauza gheţii sau zăpezii care s-a depus în mecanismul de rabatare al oglinzii.

Cum turăm motorul pentru a nu-l uza

Un alt mic truc este să nu curăţaţi geamurile de zăpadă şi gheaţă imediat ce aţi ajuns la maşină. Dacă veţi lasa motorul să se încălzească cinci minute, geamurile se pot curăţa uşor.

Recomandarea specialiştilor este ca în timpul anotimpului rece să nu puneţi în mişcare automobilul fără să lăsaţi motorul pornit cinci minute în prealabil. ”Pentru a nu uza inutil componentele motorului, secretul este ca în primele 20 de secunde de la pornire să îl lăsaţi să meargă la ralanti, iar apoi să îl turaţi la 1.300-1.500 de turaţii timp de un minut”, detaliază Florin Marin Bogdan..

Ce se întâmplă, de fapt? Din cauza temperaturilor scăzute, la ralanti, uleiul nu va fi aruncat în cantităţi suficiente în motor, iar o turaţie uşor mai mare va permite încălzirea mai rapidă a motorului şi aducerea uleiului la parametri apropiaţi de nivelul optim. În acest fel veţi scădea semnificativ uzura motorului şi realizaţi şi o încălzire a habitaclului mai rapidă.

De ce e bine să spălaţi maşina iarna o dată la două săptămâni

În primele 10 minute de utilizare a maşinii, se recomandă o turare mai puternică  motorului şi folosirea treptelor inferioare de viteză pentru a permite motorului să intre în parametrii optimi în ceea ce priveşte regimul de funcţionare.

Este indicat să nu porniţi cu maşina acoperită de zăpadă, chiar dacă aceasta este prezentă foarte puţin pe capota motorului sau pe plafonul autovehiculului. În timpul mersului, zăpada poate cădea pe parbriz, blocându-vă vizibilitatea, dar poate defecta în timp şi ştergătoarele. În plus, puteţi cauza probleme altor participanţi la traficanţi, întrucât zăpada poate fi aruncată cu viteză pe parbrizele acestora.

Un alt pont este să spălaţi maşina mai ales în partea inferioară pe perioada anotimpului rece, la un interval de două săptămâni, pentru că acolo se depune zăpada care conţine şi agenţi chimici pentru distrugerea gheţii, ce pot coroda în timp caroseria automobilului.

”Pentru a proteja caroseria, se recomandă să se aplice manual, cel puţin la două săptămâni, ceară lichidă care nu va permite apei să intre în microfisurile care există în orice vopsea. Deşi vizual nu veţi vedea nici o schimbare la aplicarea acesteia, la depunerea zăpezii, gheţii sau apei veţi observa că se poate curăţa mai rapid caroseria”, explică Florin Marin Bogdan.

În plus, veţi observa că dimensiunea picăturii de apa este diferită faţă de cea pe care o ştiţi. Acest lucru arată că există tensiuni superficiale pe suprafaţa vopselei, iar ceara acţionează eficient. Ceara se aplică foarte uşor cu un spray, ştergându-se apoi cu o cârpă lichidul care se scurge.

Galaţi



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite