Cum vor arăta cele patru nave de luptă ale Armatei comandate la Şantierul Naval din Galaţi. Costă 1,6 miliarde de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Patru nave au fost comandate de Guvernul României, în baza unei decizii a CSAT din 2007, după ce au fost analizate 13 tipuri de oferte din toată lumea. Damen Galaţi va construi cele patru corvete din clasa Sigma în termen de şapte ani.

Guvernul României a adoptat, în urmă cu câteva zile, o hotărâre prin care a stabilit clar termenii în care va fi înfăptuit programului strategic naţional de înzestrare „Corvetă multifuncţională“, adoptat încă din 2007 de către Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), în urma căruia Şantierul Naval „Damen“ din Galaţi va construi patru nave militare performante pentru Armata Română.

Valoarea contractului se ridică la 1,6 miliarde de euro (suma include taxa pe valoarea adăugată şi alte taxe, precum şi achiziţia muniţiilor, a suportul logistic iniţial şi instruirea echipajelor) şi are un termen de şapte ani, prima livrare urmând să aibă loc în toamna lui 2018, iar ultima - la jumătatea anului 2023. 

Potrivit conducerii grupului de firme Damen, acest contract cu Ministerul Apărării Naţionale (MApN) este cea mai scumpă şi complicată comandă pe care a primit-o şantierul naval din Galaţi în ultimele două decenii. Firma gălăţeană cu proprietari olandezi nu este însă la primul contract de nave militare.

În ultimul deceniu, Şantierul Naval „Damen“ Galaţi, împreună cu Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, a construit şi livrat 14 nave destinate Marinei Regale Olandeze. Este vorba despre cinci nave pentru desant trupe (Landing Craft Units), patru nave de patrulare oceanică (Offshore Platform Vessels), o navă de suport logistic (Joint Support Ship) – Karel Doorman class – cea mai mare navă a Marinei Regale Olandeze, două nave de cercetare hidrografică (Hydrographic Survey Vessels), o navă pentru aprovizionarea navelor de luptă (Logistic Supply Vessel), o navă tip doc pentru desantare tehnică (Landing Craft Units).

Tot în colaborare cu Damen Schelde Naval Shipbuilding BV s-au construit trei nave de patrulare multifuncţionale pentru Paza de Coastă Suedeză, iar în 2010 s-a construit şi livrat către Ministerul Administraţiei şi Internelor (mai exact pentru dotarea Poliţiei de Frontieră) prima navă de patrulare pentru supravegherea şi securizarea frontierei maritime a României şi a Uniunii Europene.

Ce caracteristici au navele de luptă construite la Galaţi

Potrivit fişei tehnice a modelului de corvetă SIGMA (Ship Integrated Geometric Modular Design Approach), model 10514, prezentate de Grupul Damen, nava are o lungime de 105,11 metri, o lăţime de 14,02 metri, un deplasament de 2.365 tone şi o autonomie de 5.000 mile marine. Nava este deservită de un echipaj de 120 de persoane.

Corvetele va fi dotate cu armament divers, despre care nu se dau multe detalii însă, având în vedere faptul că vorbim de nişte echipamente militare cu caracter strategic. Ar putea fi vorba de tunuri de calibru mediu, dar şi de lansatoare de rachete, lansatoare de torpile şi sisteme de apărare antiaeriană. 

De altfel, contrucţia corvetelor se va face în modernul doc acoperit de la şantierul naval gălăţean, aşa că detaliile proiectului nu vor putea fi urmărite nici de la sol, nici din aer. Navele vor avea heliport pe puntea de la pupa, o dotare absolut necesară în marina modernă, iar designul este unul deosebit. 

Practic, corveta model SIGMA 10514 seamănă cu un iaht modern, care are adăugate o serie de echipamente militare foarte sofisticate, care îndeplinesc atât nevoile marinei militare a României, cât şi pe cele ale partenerilor din NATO.

image

Docul în care se vor construi navele militare FOTO Damen

Potrivit MApN, corvetele achiziţionate de România vor putea desfăşura acţiuni militare, independent sau în cadrul unor grupări multinaţionale, pentru asigurarea integrităţii spaţiului maritim, vor putea executa misiuni de căutare-salvare pe mare sau ar putea veni în sprijinul celorlalte categorii de forţe ale Armatei României.

„Comanda de nave militare pentru şantierul Şantierul Naval Damen Galaţi vine în condiţiile în care, în prezent, regiunea extinsă a Mării Negre este caracterizată de acţiunile de încălcare a normelor de drept internaţional, prin punerea în discuţie a ordinii internaţionale, conservarea conflictelor îngheţate şi intensificarea prezenţei militare“, se arată în nota justificativă înaintată Guvernului de către Ministerul Apărării Naţionale.

MApN a mai precizat că forţele navale române, pentru îndeplinirea misiunilor specifice în acest context politico-militar, trebuie să dispună de o structură de forţe modernă, credibilă şi echilibrată în raport cu forţele navale ale celorlalte state riverane.

 „Cele mai eficiente nave de luptă de suprafaţă în zona de litoral sunt navele din clasa corvetă, cu deplasament mediu, capabile să îndeplinească întreaga gamă de misiuni în Marea Neagră şi în afara acesteia, având o autonomie corespunzătoare şi calităţi nautice care să le permită executarea acţiunilor inclusiv în condiţii hidro-meteorologice dificile“, afirmă Ministerul Apărării.

De ce şantierul de la Galaţi?

În studiul de concept pentru produsul „Corvetă multifuncţională“, elaborat în cadrul MApN, au fost analizate 13 proiecte de corvete, din care doar patru au fost considerate ca fiind în măsură să satisfacă cerinţele forţelor navale române. Potrivit unui comunicat transmis de Guvern, realizarea navelor în România ar reprezenta „o oportunitate importantă de dezvoltare, atât pe orizontală, în industria de profil naţională, cât şi în spectrul mai larg, al altor companii româneşti“.

image

Aşa arată modelul de corvetă SIGMA ce se va construi la Galaţi FOTO Damen

De asemenea, Executivul a precizat că a ales şantierul Naval Damen Galaţi nu numai din considerente economice, ci şi din motive de performanţă tehnologică. „Şantierul Damen Galaţi are capacitatea tehnică, logistică şi organizatorică să realizeze construcţia şi dotarea corvetelor din clasa SIGMA proiect 10514 pentru forţele navale române, fiind singurul din România care a construit în ultimii 20 de ani nave militare noi pentru forţele navale aparţinând ţărilor NATO şi UE şi alte câteva nave cu destinaţie militară pentru ţări terţe“, se afirmă în nota de fundamentare la Hotărârea de Guvern.

Damen Galaţi este considerat unul dintre cele mai eficiente şi mai bine dotate tehnic şantiere de profil din Europa, dovadă fiind faptul că, în ultimii ani, a fost ales de marii magnaţi ai lumii (mai ales din zona arabă) pentru a-şi construi nave sofisticate. Şantierul de la Galaţi va colabora, la realizarea corvetelor, cu operatori economici din industria naţională de apărare, atât în activitatea de realizare propriu-zisă a navelor, cât şi în proiecte de modernizare a altor nave din dotarea Forţelor Navale Române.

Noile nave vor scoate la pensie corvetele existente

În momentul de faţă, forţele navale române au patru corvete, despre care se afirmă că sunt depăşite din punct de vedere operaţional şi tehnic, cu interoperabilitate limitată în raport cu navele altor state membre NATO, având resursa de viaţă epuizată şi dotare cu echipamente şi tehnică de provenienţă estică, a căror modernizare nu este fezabilă.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite