Dascălul care şcoleşte profesorii în arta dezbaterilor: „Te ajută să-l faci pe copil să gândească, să argumenteze şi să se uite în ochii tăi când face asta“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mara Perţa Foto: arhiva personală
Mara Perţa Foto: arhiva personală

Mara Perţa (49 de ani) este formator al Asociaţiei Române de Dezbatere, Oratorie şi Retorică (ARDOR), instructor, arbitru de debate şi profesor de română şi latină la Colegiul Tehnic din Rădăuţi, judeţul Suceava. În ultimii ani a format zeci de profesori în arta dezbaterilor, îmbunătăţindu-le considerabil lucrul cu elevii la clasă.

Mara Perţa (49 de ani), profesor de Română şi Latină la Colegiul Tehnic din Rădăuţi, şi-a dorit iniţial să devină bibliotecară, pentru că îi plăceau cărţile şi dorea să stea cât mai mult în mijlocul lor. 

„Ulterior, am realizat că pot să fac mai mult decât atât şi să rămân printre cărţi“, ne dezvăluie Mara cum şi-a început munca la catedră. Îşi stabilise deja drumul în viaţă cam de la 14 ani, când a ales să urmeze Liceul Pedagogic. A lucrat mai bine de zece ani la un liceu din Maramureş, de unde şi este de loc, iar apoi a venit la Colegiul Tehnic din Rădăuţi pentru că i se oferea şansa să facă dezvoltare personală cu copiii într-un cadru formal, asta însemnând să predea Dezbatere, Oratorie şi Retoricã la clasă.

„Tot ce înseamnă extraşcolar, extracurrilar şi nonformal este pe sufletul meu. Simt că în această zonă pot să am partea mea de schimbare în ceea ce îi priveşte pe copii“, ne mărturiseşte profesoara. S-a convins că dezbaterile au cea mai mare influenţă în dezvoltarea unei persoane, cu atât mai mult a unui adolescent, prin prisma propriei sale experienţe.

„Debate-ul aduce o mie de beneficii, începând de la munca în echipă, ordonare, trecând pe la gestionarea emoţiilor şi până la integrare socială. Şi asta pentru că debate-ul înseamnă relaţionare cu alţi oameni şi alte echipe din jurul tău, te învaţă să îţi manageriezi mai bine timpul. Şi din punct de vedere cognitiv, progresul este evident. Aduni informaţii, citeşti şi te documentezi, dar nu cu o limită, pentru că începi să cauţi un subiect şi mergi mai departe, apoi mai departe, pentru că te incită să cauţi. Nu este nimic care să te limiteze“, ne introduce puţin Mara în lumea fascinantă a dezbaterilor.

Mara alături de una dintre elevele sale FOTO arhiva personală

mara perta profesor debate 4

La toate acestea se adaugă creşterea stimei de sine, iar elevii reuşesc să îşi depăşească barierele în comunicare şi în manifestare pe care le au, învăţând să iasă din spaţiul de confort. Partea cea mai frumoasă a debate-ului este că „cearta“ dintre elevi pe un subiect anume îi duce în final la o discuţie structurată şi productivă. Copiii vor învăţa să ţină un discurs şi să îl susţină cu argumente, le flexibilizează gândirea, lucru care le permite să se adapteze la întrebările care li se pun şi să construiască noi argumente pornind de la acestea.

Dascălul la una dintre orele de debate susţinute alături de elevii săi FOTO arhiva personală

mara perta profesor debate 3

Este până la urmă un proces de transformare interioară a adolescenţilor, care îşi descoperă noi abilităţi şi învaţă să le folosească. În plus, ei învaţă lucruri noi într-o varietate de domenii, pornind de la economie, tehnologie şi până la politică. Elevii care practică în liceu arta debate-ului reuşesc să fie admişi la facultăţi foarte bune şi să aibă apoi rezultate notabile în carieră, pe domeniul pe care şi l-au ales, tocmai pentru că descoperă cu adevărat ce îi pasionează, dar şi pentru că au deja structurat foarte bine cum să înveţe şi să îşi managerieze foarte bine timpul şi ce să facă pentru a-şi îmbunătăţi constant performanţele.

Formator, instructor şi arbitru de dezbateri

De câţiva ani, Mara este formator al Asociaţiei Române de Dezbatere, Oratorie şi Retoricã (ARDOR), instructor şi arbitru de debate. Mara le predă colegilor săi de catedră tehnici de persuasiune, moduri de interacţiune şi relaţionare mai bună cu elevii, dar şi căi prin care să le stimuleze tinerilor capacitatea de a gândi critic şi independent.

„Am plantat primele seminţe cu colegii mei. Este important de spus că anumite elemente din debate, metode deliberative se numesc, pot fi duse în tot ceea ce înseamnă activitate la clasă, indiferent ce materie se predă. Debate-ul te ajută să îl faci pe copil să gândească, să argumenteze, să vorbească şi să se uite în ochii tăi când face asta. De asemenea, îl ajută să îşi susţină afirmaţiile şi să aibă o comunicare asertivă. Aici mi se pare că vine marele câştig“, punctează Mara câteva dintre avantajele pe care le dobândesc profesorii care urmează cursuri de debate.



Îşi aminteşte de una dintre colegele sale de catedră, care  a avut o inspecţie de gradul I şi a ales să îşi conceapă una dintre ore pornind de la un debate. Se practică acum şi invitarea elevilor care sunt implicaţi în tot ceea ce înseamnă debate la ore pentru a susţine anumite teme, tocmai datorită capacităţii lor de a vorbi în public, de a-şi structura şi ordona ideile, dar şi pentru puterea de persuasiune, care reprezintă un model de inspiraţie şi pentru ceilalţi tineri. Ei au dobândit deja abilitatea de a-i influenţa pe cei din jur şi de a creşte semnificativ calitatea alegerilor pe care le vor face ca viitori adulţi, schimbând în bine vieţile lor, dar şi pe cele din jurul lor.

mara perta profesor debate 1

Predă tehnici deliberative

Mara este deja la a treia grupă de formare a profesorilor din Suceava, de iniţiere în tainele debate-ului. „Din ultima grupă sunt 25 de colegi, care au luat metodele şi le-au dus la orele lor. Sunt tehnici, metode deliberative le spunem noi, care pot fi aplicate la orice materie care se predă în lumea asta“, susţine dascălul.

Când vorbim de debate, totul se învârte în jurul întrebării „De ce?“, e nevoie mereu de argumentare. Mara aşa înţelege beneficiile debate-ului academic aduse în procesul de învăţământ într-un cadru formal, adică la şcoală, ce presupun ca elevii să înţeleagă cum se construieşte un argument, să capete curajul pentru a-şi susţine ideile, dar şi să fie convingători în ceea ce spun.

Ora de debate este întotdeuna prilej de bucurie FOTO arhiva personală

mara perta profesor debate 2

„Colegii mei iubesc să facă acest opţional, pentru că au realizat că îi dezvoltă foarte mult şi le uşurează munca la clasă cu copiii“, punctează profesorul. Unul dintre proiectele sale de suflet este să deschidă un ONG în viitorul apropiat pe tot ceea ce înseamnă proiecte care implică tinerii.

„Nu este vorba doar de debate, ci şi de partea de autocunoaştere, dezvoltare personală, comunicare, leadership, managementul timpului, negociere şi orientare în carieră. Pe aceste zone îmi voi concentra activitatea în viitor, pe extracurricular, pentru că aceste activităţi sunt rezultatul unor nevoi pe care le-am sesizat şi de care mă lovesc în activitatea mea ca profesor. Copiii au nevoie să înţeleagă lucrurile, să fie ajutaţi să îşi aleagă un drum în viaţă, dar pentru a ajunge acolo, trebuie să se cunoască pe ei, iar sistemul de învăţământ nu le dă această posibilitate“, trage concluzia Mara Perţa.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite