Galaţi

articolul anterior articolul urmator

De ce este o idee proastă folosirea fazei lungi pe timp de ceaţă şi pe ce bandă e recomandat să circulăm pe autostradă

1
24 Jul 2019 04:15:13
Autor: Valentin Trufasu

Statisticile arată că riscul de a produce accidente pe timp de ceaţă este mult mai mare decât atunci când se conduce pe gheaţă sau polei.

Ceaţa este un fenomen comun, care apare atunci când temperatura se schimbă brusc. Se formează, de regulă, în zonele de câmpie, dar şi în văi sau în zonele flancate de dealuri. Ceaţa este percepută în mod greşit de către mulţi şoferi ca fiind mult mai puţin periculoasă decât gheaţa sau poleiul când în realitate lucrurile stau exact invers.

Conducătorii auto au un fals sentiment de siguranţă, considerând că nimic nu se poate întâmpla atât timp cât aprind farurile şi nu se aventurează în depăşiri prea riscante. Lucrurile sunt încă puţin mai complicate decât atât şi vă prezentăm mai jos câteva dintre situaţiile cu care un şofer se confruntă în trafic.

Cum circulăm în oraş când este ceaţă

Când ne deplasăm cu maşina în oraş şi este ceaţă, lucrurile sunt puţin mai simple. Iluminatul urban, aşa cum se prezintă în momentul de faţă, asigură o vizibilitate destul de bună. Recomandat este să folosim doar farurile, nu şi proiectoarele de ceaţă pentru a nu-i orbi pe şoferii care vin din sens opus.

”Pot exista porţiuni de drum şi în oraşe care să nu fie iluminate şi atunci putem folosi proiectoarele de ceaţă. Important este ca şoferii să reducă substanţial viteza şi să fie foarte atenţi la ce se întâmplă pe şosea pentru că se pot ivi tot felul de probleme pe care şoferii nu le intuiesc. De pildă, din cauza ceţii, pot să nu observe un semafor sau să îl observe prea târziu, ca să nu mai vorbim de pietoni, iar dacă este şi umezeală pe asfalt, distanţa de frânare se măreşte considerabil”, ţine să menţioneze Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi, câteva dintre problemele de care conducătorii auto se pot lovi în timpul deplasării cu maşina prin oraş.

Ceaţa pe autostrăzi

O veritabilă problemă o reprezintă şofatul pe ceaţă în afara localităţilor. Pe drumurile judeţene, comunale, naţionale şi autostrăzi, ceaţa se ridică mai greu şi este şi mai densă. Asta face ca vizibilitatea să scadă foarte mult, limitând considerabil capacitatea de reacţie a şoferilor. Imediat ce ajungem în astfel de zone, este obligatoriu să aprindem proiectoarele şi stopurile de ceaţă şi să reducem viteza.

”Mulţi şoferi cred că se descurcă şi nu ridică piciorul de pe acceleraţie. Este o acţiune ce se dovedeşte de multe ori sinucigaşă. Proiectoarele şi stopurile de ceaţă se aprind pentru ca şoferul să aibă o mai bună vizibilitate, dar în egală măsură ca să fie văzut de conducătorii auto care vin din sens opus”, explică Florn Marin Bogdan.

Fără faza lungă

Din instinct de conservare, mulţi şoferi, în special cei mai puţin experimentaţi la volan, au tendinţa de a rula pe prima bandă de mers, în special pe autostrăzi. Este o greşeală ce se soldează de cele mai multe ori cu grave accidente de circulaţie.

”Pe prima bandă sunt maşini oprite, ai căror şoferi nu au aprins luminile de avarie, căruţe nesemnalizate sau pietoni, iar riscul de a-i lovi este foarte mare. Dacă este ceaţă, indicat este să circulaţi pe banda a doua”, precizează Florin Marin Bogdan.

Mulţi şoferi aleg să meargă în spatele unei maşini pentru a evita potenţialele pericole de pe şosea în zonele unde este ceaţă, dar este indicat să respecte nişte reguli de bun simţ într-un astfel de caz. Una dintre acestea este să nu circule prea aproape de maşina din faţă pentru că există riscul ca şoferul să fie nevoit să frâneze brusc.

O altă recomandare a specialistului este să nu folosiţi faza lungă când circulaţi pe ceaţă. Dacă veţi alege să ignoraţi acest sfat, veţi constata că nu veţi avea o vizibilitate mai bună. Efectul cel mai vizibil este reflectarea luminii de ceaţă.

În concluzie, dacă intraţi într-o zonă cu ceaţă, aprindeţi proiectoarele şi stopurile de ceaţă şi adaptaţi imediat viteza la vizibilitatea pe care o aveţi, astfel încât să puteţi opri maşina în condiţii de siguranţă.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

1 Comentariu

un motan intransigent
24.07.2019, 10:31:53

Este exceptat "banweul" de mana a doua, precum si orice alta masina de cocalar. E bine sa facem diferente. Sansele de a nu detine un monument funerar pe marginea drumului, cresc.

+4 (4 voturi)