Galaţi

articolul anterior articolul urmator

De ce „mănâncă“ motoarele ulei. Ce probleme tehnice ascunde maşina când scoate fum albastru

4
23 Oct 2019 04:02:09
Autor: Valentin Trufasu
Foto: autoerebus.ro
Foto: autoerebus.ro

Motorul fiecărei maşini consumă ulei, însă una este să se ducă 100 de mililitri la 10.000 de kilometri şi cu totul altceva când suntem nevoiţi să punem un litru de ulei la fiecare 1.000 de kilometri. În acest ultim caz, este evident că avem probleme la maşină, iar acestea pot avea mai multe cauze.

Mulţi şoferi nu dau o prea mare importanţă faptului că motorul consumă prea mult ulei. Se mulţumesc să completeze cu ulei şi uită de problemă. Lucrurile  nu sunt însă aşa de simple pe cât par. Un consum prea mare de ulei poate ascunde probleme la motor care se pot agrava. Vă prezentăm mai jos cele mai importante dintre acestea.

Segmenţi uzaţi

Segmenţii de la motor au rolul de a izola gazele din camera de ardere de sistemul de ungere. ”Dacă segmenţii sunt uzaţi, uleiul va trece de aceştia şi va intra în camera de combustie, unde va fi ars împreună cu benzina sau motorina, în funcţie de combustibilul folosit de maşină, iar la evacuare fumul va fi albastru. Ne vom da uşor seama dacă avem această problemă dacă maşina scoate fum mereu, în special când o turăm mai tare, indiferent că motorul este rece sau cald”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Simeringurile de supapă

Putem constata că maşina scoate fum albastru doar când o pornim şi motorul este rece. Într-un astfel de caz, cea mai probabilă cauză sunt simeringurile de supapă care s-au uzat. ”Supapele sunt lubrifiate de ulei, însă acesta este izolat de camera de ardere de simeringuri. Acestea nu permit uleiului din chiulasă să ajungă în cilindri. Dacă simeringurile sunt uzate şi au joc mare, uleiul va trece de ele şi va ajunge în camera de ardere, unde va fi ars”, susţine Florin Marin Bogdan.

Probleme la turbocompresor

Maşinile care au turbocompresor se confruntă la un moment dat cu faptul că acesta începe să aibă un joc mare în axul central. Asta face ca uleiul să se scurgă pe lângă garniturile de etanşare, ajungând fie în admisie, fie în evacuare. În ambele situaţii, uleiul va fi ars, iar maşina va scoate un fum albastru. Problema este întâlnită destul de des la maşinile noi de tip turbo-diesel.

Uleiul folosit este prea subţire

Este de domeniul evidenţei că vom pune în motor doar uleiul recomandat de producător, nu ce considerăm noi că este bun pentru maşină. Dacă nu o vom face, vom suporta consecinţele.

”Dacă vâscozitatea uleiului este mai scăzută decât cea recomandată de producător pentru motorul maşinii, nu este nevoie ca piesele să fie uzate. Uleiul va trece cu uşurinţă pe lângă segmenţi, supape şi axul turbinei, chiar dacă acestea nu sunt uzate. Va ajunge astfel să fie ars şi ne vom întreba apoi de ce maşina scoate fum albastru”, ţine să precizeze Florin Marin Bogdan.

Dacă maşina scoate fum alb, ne confruntăm cu o altă problemă: injectoare sau pompa de injecţie defecte. Dacă fumul este negru, cel mai probabil, filtrul de aer este blocat sau avem probleme la pompa de injecţie, la turbocompresor sau la supape.

Ce trebuie reţinut este că oricât ar fi de performantă maşina, motorul nu va fi niciodată 100% etanş. Acesta va avea mereu o marjă de joc între piese, ceea ce face ca ungerea să nu fie eficientă aşa cum ar trebui. Prin urmare, este normal ca uleiul să ajungă să fie ars în condiţiile amintite anterior, însă atunci când motorul consumă o cantitate prea mare, o verificare la un service autorizat este recomandată pentru identificarea problemei şi remedierea ei.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

4 Comentarii

Pompierul Parpoules
23.10.2019, 08:48:25

De obicei cauza este uzura segmentilor.

+1 (1 vot)
foarte atent
23.10.2019, 10:02:28

cand o masina ajunge sa fumege e buna de programul Rabla!! clar?!

Antoco
23.10.2019, 17:04:43

Buna ziua. Cred ca domnul Bogdan a avut intentia sa scrie SIMERINGURI si LUBRIFIERE.

+1 (1 vot)
Mihai Angheluţă
23.10.2019, 23:24:38

„Motoarele TSI, la fel ca multe alemotoare moderne, sunt proiectate din start să consume un pic de ulei, sau, ca să spunem mai corect, un pic mai mult ulei decât eram obişnuiţi cu maşinile anilor 1990-2005. Avem norme ecologice tot mai stricte cu privire la consum şi emisii, iar inginerii sunt impuşi să caute orice ocazie posibilă de a reduce consumul unui motor măcar cu câteva procente aici, câteva procente acolo. Una din modalităţile de a reduce consumul este reducerea frecării interne în motor. Părţile care se expun cel mai mult frecării interne sunt pistoanele cu bielele, iar capul pistonului are rolul de a izola pe de o parte cât mai ermetic camera de ardere a cilindrului, iar pe de altă parte el trebuie să se mişte în sus şi în jos cu rezistenţă cât mai mică. Teoretic, diametrul capului pistonului trebuie să tindă spre 100% din diametrul interior al cilindrului, dar să nu atingă 100%. Practic, un diametru prea apropiat de 100% generează o rezistenţă la frecare mai mare, de aceea noi am decis să reducem un pic mai mult diametrul acestui cap de piston, pentru a asigura o rezistenţă minimă la frecare. Acest cap de piston, izolează şi părţile unde e proiectat să existe ulei şi lubrifiere de cele în care nu trebuie să fie prezent uleiul, adică în camera de ardere. Această reducere infimă a diametrului capului poate permite teoretic rămânerea unor cantităţi infime de ulei pe pereţii cilindrului, care pot fi arse în cilindru şi în rezultat consumate. Desigur, capul cilindrului şi biela au segmenţi circulari izolatori, făcuţi din metal special, meniţi să asigure o cât mai bună separare şi izolare a uleiului de camera de ardere, dar în acelaşi timp să asigure şi aceeaşi rezistenţă redusă la frecare. Dar cauza pentru care un motor modern are un consum relativ mic de ulei este anume asta, şi anume în aceste locuri ale construcţiei motorului – toate din dorinţa de a reduce frecarea internă a motorului şi de a-l face mai eficient în consum. Dar înţelegeţi-mă corect, consumul de ulei la 10,000 km ar trebui să fie, în funcţie de cilindree şi model, de vreo 500 de grame, poate un litru, poate un pic mai mult.” (Mathias Benz (!), inginer VW detașat la Škoda).