Paradox românesc: cum s-a scumpit o investiţie din Galaţi cu 35% în doar trei luni, cât timp şantierul a fost închis

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Şantierul înţepenit şi scump al noii parcări din Galaţi FOTO Costel Crângan
Şantierul înţepenit şi scump al noii parcări din Galaţi FOTO Costel Crângan

Construirea primei parcări etajate din Galaţi a fost atribuită prin licitaţie publică, în urmă cu doi ani, contra sumei de 9,4 milioane de lei, cu TVA. După adjudecare, contractul a fost majorat, în două rânduri, până la 12,8 milioane de lei, deşi nu s-a lucrat nimic la parcare.

Povestea bugetului primei parcări etajate care se va construi la Galaţi pare desprinsă din basmele cu Făt-Frumos. Deşi contractul a fost atribuit prin licitaţie publică (prin SEAP) la valoarea de 9,4 milioane de lei (deci, cel puţin în teorie, preţul nu mai putea fi modificat), în ultimele trei luni consilierii locali au aprobat majorarea costului de execuţie până la 12,8 milioane de lei, deci cu ceva mai mult de 35%. Majorarea totală este de circa 720.000 de euro.

Culmea este că şantierul din cartierul Mazepa a înţepenit de ceva vreme în stadiul de maidan (după cum se poate vedea din fotografia alăturată), după ce câştigătorul licitaţiei - asocierea dintre Lemacons SRL şi SC S&M Expert Project SRL – a cerut mai mulţi bani pe motiv că au fost descoperite o serie de „vicii ascunse”.

Interesant este, totuşi, că viciile respective ar fi trebuit să fie identificate cu ocazia întocmirii studiului de fezabilitate (care include şi un memoriu tehnic legat de stabilitatea solului), însă lucrarea respectivă, pentru care Primăria Galaţi a plătit către SPC Elite Consulting SRL Iaşi (firmă de altfel abonată la contracte publice la Galaţi) suma de 115.000 de lei, cu tot cu TVA, a relevat că totul ar fi în regulă.

Nici cu ocazia studiilor tehnice făcute (cel puţin în teorie) la proiectarea clădirii (trebuie spus că proiectarea s-a licitat la pachet cu construirea) Lemacons SRL şi  S&M Expert Project SRL nu au găsit niciun fel de probleme. Acestea au apărut însă, subit, în toamna lui 2018, atunci când utilajele au fost duse pe teren şi au început să sape. S-a descoperit nu doar că  reţele de utilităţi trebuie mutate (cu costuri suplimentare), ci şi că terenul este instabil, deci este nevoie de o consolidare specială.

Cel puţin deocamdată, municipalitatea din Galaţi nu şi-a anunţat intenţia de atrage răspunderea celor care au făcut contracost documentele preliminare care, iată, se dovedesc a fi în totală cu contradicţie cu realitatea din teren.

Devierea reţelelor de utilităţi (care era previzibil că urmau să fie găsite acolo, dat fiind că terenul este înconjurat, pe trei laturi, de blocuri) costă aproape 650.000 de lei. De asemenea, cu acelaşi prilej, bugetul local a mai plătit în plus încă 714.000 de lei pentru demolarea beciurilor rămase de la garajele individuale care erau pe teren (deşi această obligaţie revenea chiriaşilor, conform contractelor). Apoi, încă 53.000 către Electrica, pentru devierea reţelei electrice.

Aşa ar trebuie să arate noua parcare FOTO Proiect

Aşa va arăta parcarea specială de a Galaţi FOTO Proiect

În fine, grosul banilor, adică aproximativ 2 milioane de lei, se va plăti pentru consolidarea pe care o va face tot Lemacons SRL, printr-un subcontractor. Caietul de sarcini prevede degajarea amplasamentului de platforme şi umpluturi până la cota 1,30 metri, executarea piloţilor foraţi cu tubaj recuperabil pe adâncime de 17,8 m de la cota săpăturii, executarea dezvelirii armăturii la capetele piloţilor la partea superioară şi transportul pământului sau a molozului cu autobasculanta.

În tot acest timp, şantierul noii parcări (care se anunţă o adevărată bijuterie tehnică, având chiar şi staţii de alimentare pentru maşini electrice) este în continuare în stadiul de maidan ultracentral. De-abia pe 28 ianuarie 2019 au apărut la faţa locului câţiva muncitori care au făcut vreo 30 de metri de gard şi au parcat un excavator. Restul, probabil, după un nou set de scumpiri a contractului de execuţie.
 

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite