Galaţi

articolul anterior articolul urmator

Scandalul corvetelor pentru Marina Militară a României. Cum a reacţionat Damen Grup la decizia judecătorilor

1
14 Jul 2020 11:12:39
Autor: Costel Crangan
Modelul de corvetă propus de Damen României FOTO Damen Grup
Modelul de corvetă propus de Damen României FOTO Damen Grup

Multinaţionala cu sediul în Olanda, dar care deţine şantierele navale de la Galaţi şi Mangalia, şi-a exprimat dezamăgirea faţă de decizia Curţii de Apel Bucureşti, dar a precizat că rămâne „un partener de încredere al României”.

Compania olandeză Damen şi-a exprimat „dezamăgirea” în legătură cu soluţia judecătorilor în dosarul prin care multinaţional contesta licitaţia de achiziţie a patru corvete complexe (nave de luptă) pentru Marina Militară a României (Afacerea corvetelor pentru Forţele Navala Române. Damen pierde procesul cu MApN. Ce nave de luptă vor ajunge la marinarii români).

„Damen a primit decizia Curţii de Apel Bucureşti ca urmare a apelui formulat în instanţă în ceea ce priveşte rezultatul Programului de înzestrare esenţial „Corvetă multifuncţională”. Pe tot parcursul procedurii, Damen a urmărit  principiile unui proces echitabil dorindu-şi transparenţă, condiţii de concurenţă corecte şi clarificări cu privire la licitaţie, pe care am sperat ca instanţa să le ofere în motivarea sa. În acest sens, deşi cu dezamăgire, am primit cu respect decizia Curţii de Apel Bucureşti”, a transmis compania, printr-un document pus la dispoziţia redacţiei Adevărul de către reprezentanţii Damen.

„După anunţul deciziei, Damen reiterează că acţiunile noastre au fost în spiritul consolidării statului de drept şi a procedurilor de licitaţie şi vom căuta în continuare o clarificare definitivă a suspiciunilor publice, a scurgerilor de informaţii clasificate şi a controverselor nefondate din media. Neclaritatea privind corectitudinea procedurilor de licitaţie publică afectează reputaţia programelor de achiziţii din România atât în ţară, cât şi în străinătate şi este o consecinţă îngrijorătoare”, a mai informat compania. 

De asemenea, multinaţionala a precizat că „în spiritul transparenţei şi al clarităţii” a solicitat în instanţă accesul la documentele ofertelor de licitaţie. 

„Acest lucru a fost refuzat până acum, obligând compania Damen să înceapă noi demersuri în justiţie pentru rezolvarea acestor aspecte. Damen este mai hotărât ca niciodată să rămână un partener de încredere al României pentru construcţia de nave civile şi militare cu peste 6500 de angajaţi şi subcontractanţi în România. Damen este singurul constructor de nave din România care şi-a dovedit capacitatea de a livra la timp, respectând bugetele şi parametrii contractaţi. Din momentul începerii licitaţiei, şantierele navale Damen din România au livrat mai multe nave pentru forţe navale din întreaga lume”, a mai informat Damen.

„Doar anul acesta, Şantierul Naval Damen Galati livrează pentru Australia unul dintre cele mai moderne şi avansate spărgătoare de gheaţă din lume şi o a doua corvetă pentru Marina Pakistanului după ce prima dintre ele a fost livrată anul trecut. Şantierul Naval Damen Mangalia este unul dintre cele mai importante şantiere navale din Europa care poate face din România un lider la nivel european şi mondial. Damen rămâne puternic ancorat în România”, a precizat, în final, compania care deţine şantierele navale de la Galaţi şi Mangalia.

Vă reamintim că în acest proces, Damen Schelde Naval Shipbuilding BV are calitatea de recurent, iar Ministerul Apărării Naţionale, Naval Group, Şantierul Naval Constana şi SC Fincantieri SPA au calitatea de intimaţi, adică sunt persoane juridice care se apără în faţa criticilor aduse de reclamanţi. 

În primă instanţă, Tribunalul Bucureşti a respins luni, 7 octombrie, ca neîntemeiată contestaţia depusă de grupul olandez Damen, după ce MApN a anunţat că oferta câştigătoare a contractului de achiziţie a celor 4 corvete mulltifuncţionale a fost cea depusă de asocierea dintre Naval Group şi Santierul Naval Constanţa. Valoarea contractului este de 1,2 miliarde de euro. 

Olandezii de la Damen au reclamat, printre altele, ca ilegală recenta decizie a Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, conform căreia o plângere a depusă de italienii de la Fincantieri ar fi tardivă. 

Ministerul Apărării a anunţat că oferta câştigătoare a contractului de achiziţie a corvetelor mulltifuncţionale a fost cea depusă de asocierea dintre Naval Group şi Santierul Naval Constanţa, iar în acelaşi contract este efectuată şi modernizarea fregatelor MApN. Ministerul a primit oferte, în cadrul acestei licitaţii, din partea companiei olandeze Damen, a firmei italiene Fincantieri şi a Grupului Naval din Franţa. 

Vă mai recomandăm şi:

Atac dur al lui Gabriel Leş în afacerea corvetelor pentru Forţele Navale: Entităţi străine blochează efectiv interesele strategice de securitate ale României

Corvetă militară pentru armata pakistaneză construită în România. Lansarea navei la apă, ţinută în secret

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

1 Comentariu

Lucifer
14.07.2020, 11:45:37

Eei, de ce era să dăm bunătate de contract unei firme olandeze, care Olandă ne faultează peste tot în Europa, şi să nu o dăm francezilor de la Naval Group, mai ales că Franţa are aici grupul Renault/ Dacia plus că ne-a ajutat întotdeauna la intrarea în NATO şi UE? Cam aşa văd eu această poveste, are şi conotaţii politice.