Hunedoara

articolul anterior articolul urmator

Cele 10 şosele turistice din Hunedoara. Cum au eşuat planurile de modernizare a 170 de kilometri de drumuri

2
26 Feb 2020 23:22:21
Autor: Daniel Guţă
Drumul Hunedoara - Lacul Cinciş - Topliţa.
Drumul Hunedoara - Lacul Cinciş - Topliţa.

Planurile de modernizare a celor 10 şosele turistice din Hunedoara au rămas fără niciun rezultat, deşi costurile studiilor de fezabilitate se ridică la aproape trei milioane de lei.

Din 2017, conducerea Consiliului Judeţean Hunedoara anunţa că 170 de kilometri de drumuri judeţene din Hunedoara vor fi modernizate în cadrul unui proiect destinat şoselelor turistice.

Zilele trecute, şefii instituţiei au recunoscut că planurile iniţiale nu au avut rezultatele aşteptate, nefiind găsite surse de finanţare externe pentru investiţiile propuse.

Nu s-au găsit surse de finanţare

Mai mult, Costel Avram, administratorul public al judeţului Hunedoara, a precizat că proiectele au fost întocmite prost şi că studiile de fezabilitate şi avizele necesare pentru implementarea lor costă aproape trei milioane de lei.

Consiliul Judeţean Hunedoara va putea doar să susţină reparaţiile „sezoniere” pe cele zece şosele, însă lucrările ample sunt extrem de costisitoare în raport cu bugetul instituţiei.

În 2019, Consiliul Judeţean Hunedoara a scos la licitaţie publică realizarea documentaţiilor tehnice pentru cele 10 şosele, achiziţiile având o valoare totală estimată la 2,7 milioane de lei.

Contractele care vizau proiectarea au fost împărţite în patru loturi.

Lotul I cuprinde DJ 687 D Teliuc – Topliţa (15,1 kilometri) şi DJ 687 E Hunedoara -Teliucu Inferior – Ghelari - Poeniţa Voinii - Vadu Dobrii (30 de kilometri), din Ţinutul Pădurenilor. Costurile estimate pentru reabilitarea celor două drumuri se ridica la 51,6 milioane de lei.

Lotul II cuprinde DJ 687 A Hăşdat – Haţeg (16 kilometri), DJ 687 C Haţeg - Răchitova (17 kilometri) şi DJ 687 L – DJ 687 C – DJ 687 G (doi kilometri), din Ţara Haţegului. Costurile modernizării şoselelor au fost estimate la 38,5 milioane de lei.

Al treilea lot propus reabilitării cuprinde DJ 686D Brazi (DJ 685) – Râu de Mori (2,3 kilometri), DJ 668 – Subcetate – Cabana Râuşor (27,6 kilometri) şi DJ 668 Sântamaria Orlea (DN66) – Bucium – Orlea – Bercu – Covragiu – Gânţaga – Bretea Română – Băţălar –Streisângeorgiu – Valea Sângiorgiului – Dâncu Mare –  Turmaş – DN 7 (9 kilometri) de pe Valea Streiului. Investiţia în modernizarea şoselelor era estimată la 44,3 milioane de lei.

Un alt lot propus reabilitării cuprinde DJ 687G Toteşti – Densuş –Ştei (15 kilometri) şi DJ 685 Cârneşti (DN68) – Ostrov – Clopotiva - Gura Zlata - Baraj Retezat - Cabana Rotunda (32,8 kilometri), din Retezat. Investiţia în reabilitarea celor două tronsoane era estimată la 60.9 milioane de lei.

„Pe drumurile investigate starea de degradare a îmbrăcăminţii rutiere este avansată pe tot sectorul asfaltat, iar degradările apărute sunt specifice structurilor rutiere nerigide. Drumurile analizate au fost modernizate de o bună perioadă de timp, durata de exploatare fiind depăşită. Starea de degradare se explică plin lipsa parţială a lucrărilor de întreţinere la timpul potrivit, prin capacitatea portantă deficitară a structurii rutiere existente şi prin neasigurarea colectării şi evacuării apelor de suprafaţă din zona drumului. De asmenea, pe tot traseul podeţele existente sunt într-o stare tehnică necorespunzătoare, colmatate şi cu coronamente degradate sau inexistente”, arată expertiza tehnică din 2018, realizată pentru mai multe tronsoane.

Lucrările necesare pentru reabilitarea celor zece şosele includ: reparaţii la îmbrăcămintea rutieră, desfundări şi decolmatări ale şanţurilor, rigolelor şi podeţelor existente, redimensionarea sistemului de colectare şi de scurgere a apelor pluviale, curăţirea vegetaţiei din zonza drumurilor, refacerea acostamentelor, refacerea semnalizării rutiere, acoperirea cu mixtură asfalică şi reabilitarea podurilor.


Vă recomandăm să citiţi şi:

VIDEO Noile şosele ale pădurenilor, în şantier. Cum s-a lucrat la drumurile de munte

VIDEO Cum sunt „respectaţi” oaspeţii cetăţilor dacice. Şoseaua turistică se dezintegrează sub ochii şoferilor

Cea mai mare investiţie în drumurile judeţene, finanţată de UE. Cât mai au de aşteptat localnicii şoselele modernizate de pe Culoarul Mureş - Nord

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

2 Comentarii

Ciprian Ch
27.02.2020, 08:43:56

Pai cand e vorba de scuze, de motive, de a o da cotita cum s-ar zice ....suntem super meseriasi. Studiile alea cine le-a facut? De ce nu sunt ok? Drumul spre lac e ca dupa bombardament. La fel a ajuns si drumul spre Calan. Pe o anumita portiune.....dincolo de puterea mea de intelegere s-au inceput lucrari de largire la 2 benzi pe sens presupun.... PENTRU CE??? La o urcare de nici un 1 km lungime la ce trebuiau 2 benzi pe sens? Drumul ce face legatura cu Deva, la fel...bomba. E plin de gropi, carpeli. Nu neg faptul ca poate au fost si alte lucrari ... prioritare, dar totusi, turismul e unul din putinele domenii care mai poate functiona si tine judetul pe linia de plutire.

mircea miricioiu
27.02.2020, 09:08:06

raspunsul este cel mai simplu si la indemana tuturor : din prostie. pentru ca indiferent ca unii cauta un castig personal si treneaza lucrurile pana le "intra cartile" bune, in ansamblu, tot din prostia celor care au responsabilitatea, se pierd proiectele.