Curiozităţi din viaţa sexuală a romanilor: împăraţii perverşi care au şocat lumea antică şi desfrâurile oamenilor de rând

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Frească din Pompeii.
Frească din Pompeii.

Mărturii ale autorilor din Antichitate ilustrează detalii bizare despre viaţa locuitorilor Romei Antice, oraşul în care sexul era prezent peste tot: în băile publice, în arenele de gladiatori, în târgurile de sclavi, în numeroasele lupanare, în temple şi pe străzi, în timpul ceremoniilor dedicate zeilor.

„Strămoşii” romanilor au fost etruscii, un popor care a locuit în actualele ţinuturi ale Italiei, pe care mai mulţi autori antici l-au descris ca fiind pe cât de pasionat de lux, pe atât de imoral. În timpul petrecerilor, „femeile etruscilor nu îşi împart paturile cu soţii lor, ci cu orice bărbat se nimereşte în preajmă şi propun toasturi pentru oricine”, scria autorul antic Theopompus, din secolul al IV-lea î. Hr. Romanii nu au moştenit graiul etruscilor, spun istoricii, însă le-au adoptat obiceiurile extravagante.

Sclavele sexuale
Sclavii făceau adesea parte din viaţa amoroasă a romanilor. În pieţele de scalvi, tinerele şi bărbaţii captivi erau adesea expuşi goi, astfel încât cumpărătorii să le poată evalua performanţele sexuale. O tânără capturată de piraţi, pentru a fi vândută ca scalvă, „stătea goală pe ţărm, la cheremul cumpărătorului. Fiecare parte a corpului ei era examinată şi cântărită. Piratul vindea, codoşul cumpăra. Pentru asta îi cruţau piraţii pe cei capturaţi, ca să îi poată vinde unui codoş. Iar acesta o cumpăra pentru a o folosi ca prostituată”, scria autorul antic Lucius Seneca, în secolul I, citat în volumul „Viaţa amoroasă a împăraţilor romani.

Sexul în arenele romane
Sexul era aproape nelipsit în teatrele romane şi mai ales în arenele de gladiatori. La fel ca atleţii greci, gladiatorii romani luptau adesea goi, spre încântarea femeilor prezente în arenă. Cinci arene funcţionau în Roma antică, iar în unele timpuri, în fiecare zi aveau loc spectacole, unele durând până la câteva săptămâni. Autorii antici relatau despre scenele de sex petrecute pe locurile de sus ale tribunelor şi despre spectacole de sex organizate în arenă, în care protagoniştii erau gladiatori şi prostituate, iar uneori chiar şi animale. Când nu luptau. Gladiatorii faimoşi erau încnjuraţi de prostituate şi susţinători, puteau fi închiriaţi de matroane şi de romanii bogaţi, pentru petreceri.

În Roma antică, potrivit istoricilor, prostituţia era permisă. Bordelurile erau decorate cu imagini pornografice, cele mai populare astfel de fresce, care ilustrau scene de sex şi orgii sexuale, fiind descoperite în ruinele oraşului antic Pompeii, în celebrele sale lupanare (bordeluri). De asemenea, băile publice erau locuri în care prostituatele îşi ofereau adesea serviciile.

Ceremoniile sexuale în văzul lumii
În Roma antică, sărbătorile publice închinate zeităţilor erau adesea prilejuri pentru adevărate desfrâuri. Floralia, o sărbătoare care avea loc în luna aprilie, era dedicată prostituatelor, care, „cu cât erau prezentate mai obscen, cu atât arătau mai multă devoţiune”, scria sfântul Augustin, citat în volumul „Viaţa amoroasă a împăraţilor romani”, de Nigel Cawthorne. În timpul sărbătorii  prostituatele romane erau cele care participau la dansuri erotice în care se dezbrăcau complet, dansuri dedicate zeiţei Flora. O altă sărbătoare, la care participau doar femeile, era închinată zeităţii Bona Dea, a fertilităţii şi castităţii. În timpul ceremonialului, lucrurile scăpau de sub control, relata autorul antic Juvenal.

„Ţiuitul de flaute încinge şalele femeilor, iar cel al trompetelor le înnebuneşte. Rotindu-se şi ţipând, ele sunt fascinate de Priap (zeul fertilităţii). Apoi, când inimile lor se înfierbântă de poftă carnală, vocile sunt nesigure, vinul curge şuvoi peste vintrele lor. Doirnţa nu suportă amânare. Femeile ţipă şi strogă pretutindeni în casă: A sosit clipa, lăsaţi bărbaţii să intre! Dacă amantul doarme, să se îmbrace şi să vină degrabă aici. Dacă nu, ele vor sări pe sclavi. Nici măcar scalvi. Sunt în stare să ia şi măturătorii de pe stradă”, scria poetul antic, citat în volumul „Viaţa amoroasă a împăraţilor romani.

Zeii veneraţi prin desfrâuri
Unul dintre cei mai veneraţi zei ai romanilor a fost Priap, fiu al zeiţeiVenus (a iubirii) şi a zeului Bachus (al vinului şi fertilităţii). Talismanele zeului Priap înfăţişau un penis aflat în erecţie, iar statuile, adesea amplasate în grădinile vilelor antice sau în intersecţii erau sub forma unor personaje cu falusuri uriaşe.

„Sfântul Augustin ne informa că doamnele din lumea romană considerau ca fiind un obicei foarte adecvat şi pios pentru tinerele mirese să se aşeze pe membrul monstruos al Priapus. Şi Lactantius spune: <<Să vorbesc despre faptul că Mutinus (nume dat lui Priapus), la extremitatea cărora mirese sunt obişnuite să se aşeze, pentru ca zeul ar putea părea să fi fost primul care a primit sacrificiul modestiei lor>>. Femeile puteau fi văzute oferind în public statuetei lui Priapus cât mai multe ghirlande, pe cât a fost numărul iubiţilor lor. Ghirlandele erau atârnate în jurul falusului enorm de idol, care a fost de multe ori ascuns de la vedere în spatele numărului de ofrande agăţate de către o singură femeie”, aminteau autorii Leonard C. Smithers şi Sir Richard Burton, în volumul Priapeia, în 1890.

Împăraţii perverşi ai romanilor
Cele mai bizare mărturii despre viaţa intimă a romanilor i-au avut însă în prim-plan pe conducătorii Romei.  Împăratul Caligula a rămas în istorie prin relaţia incestuoasă cu sora sa, Drusilla. Era deseori văzut mergând călare prin cartierele Romei, alături de tânăra lui soră, masturbându-se cu o mână şi cu cealaltă aruncând galbeni mulţimii. Acelaşi împărat ar fi ordonat ca alte două surori ale sale să fie date mulţimii, pentru a fi abuzate. În cinci zile, 7.000 de oameni le-ar fi batjocorit, potrivit unor istorici.

Împăratul Tiberius s-a retras pe Insula Capri unde s-a înconjurat de tineri care se prostituau. „Echipe de stricaţi de ambele sexe, selectaţi ca experţi ai sexului deviant şi al perversiunilor, aveau relaţii sexuale în faţa lui în grupuri, pentru a-l aţâţa. Camerele sale au fost mobilate cu cele mai lascive picturi şi sculpturi, precum şi cu o bibliotecă erotică, în cazul în care vreun invitat ar avea nevoie de o ilustrare a ceea ce i se cerea”, afirma istoricul Suetonius.

Nero ar fi avut o pasiune pentru mama sa, iar pe un tânăr numit Sporus l-a castrat, în dorinţa de a-l transforma în femeie, afirma istoricul Suetonius. L-a luat apoi de soţie, iar romanii îl puteau vedea pe împărat arătându-şi tandreţea în public faţă de el.  În istorie a rămas şi împărăteasa Valeria Messalina, care ar fi concurat cu o prostituată pentru a stabili cine poate avea mai mulţi parteneri sexuali într-o noapte Pliniu cel Bătrân relata că Messalina obişnuia să-şi potolească poftele carnale în timpul unor competiţii organizate în bordeluri, împotriva celor mai bune prostituate. Eliogabal a urcat pe tron la vârsta de 14 ani, iar istoricii susţin că la scurt timp s-a dedat celor mai sordide fantezii şi dorinţe. Se credea femeie şi ar fi oferit sume importante de bani celor care l-ar fi putut transforma fizic. Până atunci, se travestea şi se prostitua cu bărbaţi în bordelurile Romei, purtând haine femeieşti şi fardându-se.


Vă recomandăm să citiţi şi:

Obiceiurile perverse ale popoarelor antice dispărute: femeile care făceau sex în grup în faţa soţilor şi tribul în care bărbaţii îşi tatuau organele sexuale

Metodele odioase de tortură folosite de romani: oameni îndesaţi în trupul măgarilor, fecioare violate de gladiatori, şobolani „dresaţi” să devoreze victimele

Agatârşii, tribul misterios al Daciei în care nevestele erau împărţite frăţeşte. Bărbaţii se împodobeau cu aur, îşi tatuau chipul şi mădularele

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite