De ce s-a prăbuşit podul peste Strei.  Curtea de Conturi acuză autorităţile că au plătit o sumă uriaşă pentru refacerea lui, dar nu au mai recuperat paguba

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Podul pste râul Strei. FOTO: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.
Podul pste râul Strei. FOTO: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.

Consiliul Judeţean Hunedoara a achitat refacerea podului peste râul Strei, însă nu s-a preocupat de a mai recupera prejudiciul de la cei responsabili, se arată într-un raport al Curţii de Conturi.

În februarie 2014, podul peste râul Strei, din Bretea Română, s-a prăbuşit, iar pentru refacerea lui Consiliul Judeţean Hunedoara a cheltuit şase milioane de lei. Potrivit unui raport al Curţii de Conturi a României, autorităţile judeţene trebuiau să facă demersuri pentru a recupera banii plătiţi din bugetul judeţului pentru reconstrucţia podului, ştiind că o cauză a distrugerii acestuia au fost lucrările efectuate în albia râului Strei, de Hidroconstrucţia.

O balastieră şi lucrările la canalul Strei şi la hidorcentrala din vecinătate au afectat stabilitatea podului, se arată în raportul prezentat de Curtea de Conturi a României.

„S-a constatat că au fost realizate şi decontate lucrări la obiectivul Reabilitare şi consolidare pod peste râul Strei pe DJ 668 C, necesare pentru înlăturarea efectelor apărute în urma surpării (prăbuşirii) podului rutier, fără a fi luate măsuri de recuperarea a prejudiciului creat bugetului local de persoana juridică responsabilă. Conform Raportului de informare întocmit de Grupul de suport tehnic pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de accidente majore pe căile de transport, prăbuşirea podului s-a datorat subspălării avansate a fundaţiei, care a dus la cedarea pilei nr. 1, dinspre Bretea Română, iar prin expertiza tehnică şi prin proiectul tehnic privind reabilitarea şi consolidarea podului, s-a constatat că distrugerile importante la suprastructura şi infrastructura acestuia au apărut datorită afuierilor în timp, care au avut loc”, se arată în raportul Curţii de Conturi.

image

Consiuliul Judeţean nu a insistat pentru a recupera şase milioane de lei
Singurul demers făcut de Consiliul Judeţean Hunedoara a fost o cerere de despăgubire înaintată către SC Hidroelectrica SA Bucureşti, în care a apreciat că subspălarea agresivă a fost cauzată de lucrările de amenajări hidroelectrice şi a exploatării agregatelor de sortare prin staţii la o distanţă mai mică de un kilometru de pod, aparţinând societăţii. Hidroelectrica a precizat că nu exploatează agregate de sortare din albia râului Strei.

„UAT judeţul Hunedoara nu a mai efectuat alte demersuri în vederea stabilirii responsabilităţii pentru distrugerea podului şi a recuperării prejudiciului creat, deşi în situaţia apariţiei fenomenului de afuiere (n.r. eroziune urmată de prăbuşire), administratorul balastierei, respectiv SC Hidroconstrucţia SA Bucureşti, Sucursala Râul Mare Retezat în perioada 23 octombrie 2010 – 7 aprilie 2014 şi Sucursala Râul Mare Jiu în perioada 7 aprilie 2014 – 31 decembrie 2015 era obligată să oprească exploatarea balastierei şi pe cheltuiala sa să asigure măsuri pentru stabilizarea taluzului sau a podului”, arăta raportul Curţii de Conturi, care a stabilit un prejudiciu de 5.980.422 lei, în cazul lucrărilor de reabilitare şi consolidare pod peste râul Strei.

image

Consiliul Judeţean Hunedoara a formulat obiecţiuni la raportul Curţii de Conturi. A precizat că a trimis cererea de despăgubire către Hidroelectrica, în care a subliniat că subspălarea agresivă a albiei în zona podului şi cu preponderenţă fundaţiei pilei au determinat pierderea stabilităţii, alunecarea şi în final prăbuşirea podului, că acestea s-au datorat lucrărilor de amenajări hidrotehnice şi exploatării agregatelor de sortare prin staţii la o distanţă mai mică de un kilometru aparţinând societăţii, că urmare acestor lucrări în timp albia râului Strei a coborât cu peste doi metri, iar deversarea canalului de fugă de la Barajul Subcetate în amonte a favorizat afluierea pilei nr. 1. Consiliul Judeţean Hunedoara a mai precizat că era interzisă amplasarea unei balastiere noi în zona podurilor, la minimum un kilometru în amonte şi la mai puţin de doi kilometri în aval, iar exploatarea balastierelor existente trebuia făcută încât să nu afecteze siguranţa circulaţiei pe drumurile şi podurile existente. Hidroelectrica a obţinut autorizaţiile necesare pentru lucrările efectuate în albia râului Strei, de la Apele Române, a mai precizat CJ Hunedoara. Hidroelectrica nu a fost informată de administratorul podului şi nici de Administraţia Naţională Apele Române în legătură cu fenomenul de subspălare anterior producerii accidentului.

„Cauza reaală a incidentului poate fi stabilită doar de către un expert autorizat, iar administratorul podului are obligaţia de a efectua reparaţiile capitale. Nu avem dovezi că talvegul ar fi coborât, că ar fi necesitat stabilizare sau alte aspecte de natură tehnică, ce apar datorită exploatării necorespunzătoare a balastierei, pe care nu avem posibilitatea de a le stabili cu exactitate, din lipsă de informaţii şi de asistenţă de specialitate”, a precizat Consiliul Judeţean Hunedoara.

Podul a fost construit în anii 1960 şi era confecţionat din materiale de construcţii ieftine şi de asemenea a fost supus unor cutremure de teren în perioada dinaintea dezastrului, a fost un alt aspect menţionat de Consiliul Judeţean Hunedoara, care nu au putut face precizări legate de cauzele şi împrejurările care au condus la necontinuarea demersurilor legale. Curtea de conturi a cerut recuperarea prejudiciului în interiorul termenului de prescripţie.

S-a prăbuşit în câteva secunde
Podul rutier peste râul Strei,  din comuna Bretea Română, s-a prăbuşit în 18 februarie 2014, după ce un pilon a cedat în momentul în care pe şoseaua podului erau trei autoturisme. Suprastructura a cedat în doar câteva secunde, fiind afectată o porţiune de circa 100 de metri. Podul Drumului Judeţean 668 C avea o vechime de peste 40 de ani şi o lungime de peste 100 de metri. Avea structura de rezistenţă slăbită, susţineau specialiştii, în timp ce o alte ipoteze prin care a fost explicată ruperea pilonului de susţinere au fost legate de puterea râului Strei şi de cutremurele petrecute în zona Haţegului, în lunile dinaintea prăbuşirii podului. În urma evenimentului, locuitorii mai multor sate de pe Valea Streiului au rămas fără cea mai accesibilă rută spre Drumul Naţional 66 Deva – Haţeg. Podul a fost reconstruit cu fonduri de la bugetul CJ Hunedoara, în perioada 2015 – 2016, noul pod fiind inaugurat în noiembrie 2016.


Vă recomandăm să citiţi şi:

VIDEO Cum a fost îmblânzit Streiul. Un şantier uriaş a transformat râul care ascundea comorile dacilor

VIDEO Scene bizare la inaugurarea unui pod. Preotul l-a sfinţit, dintre politicieni, de teamă să nu se prăbuşească

VIDEO Podul peste râul Strei, la doi ani de la prăbuşire: sute de familii aşteaptă refacerea construcţiei devastate

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite