Hunedoara

articolul anterior articolul urmator

FOTO Bijuteriile Căilor Ferate. Povestea zbuciumată a celor mai frumoase gări din România

0
28 Feb 2020 04:01:29
Autor: Daniel Guţă
Gara Arad
Gara Arad

Vechi de un secol şi jumătate, clădirile unora dintre cele mai frumoase gări din România au păstrat istorii impresionante.

O mulţime de oraşe se pot mândri cu gări - monument, construite în urmă cu peste un secol, care impresionează prin arhitectura lor. Iată câteva dintre cele mai frumoase gări din România.

Gara Arad, o istorie de peste un secol şi jumătate

Trenurile tranzitează Aradul încă de la mijlocul secolului al XIX-lea. Prima gară a oraşului a fost inaugurată în 1858, odată cu deschiderea liniei Lokokoshaza – Curtici – Arad. La începutul secolului XX vechea gară a fost demolată, iar pe locul ei a fost ridicată, între anii 1905 şi 1910, actuala clădire, după planurile arhitectului arădean Lajos Szantay. În toamna anului 1944, a fost devastată aproape în întregime de aviaţia germană, însă a intrat în renovare în primii ani după Al Doilea Război Mondial. În prezent, gara din vestul ţării se numără printre cele mai tranzitate staţii CFR din România.



Gara Cluj – Napoca, construită de englezi

Locuitorii din Cluj - Napoca se pot mândri cu una dintre cele mai frumoase, dar şi cele mai vechi gări din România. Clădirea a fost inaugurată în 1870, odată cu darea în folosinţă a liniei feroviare Cluj – Oradea. Firma engleză Warring a construit-o, după planurile arhitectului Karl von Gega, care a murit înainte ca proiectul să fie dus la capăt. Finanţarea lucrărilor a fost făcută de Societatea Căilor Ferate Ungaria de Est. Pe laturile gării se pot observa însemnele masonice, echerul şi compasul. Clădirea a fost distrusă pe jumătate în Al Doilea Război Mondial şi refăcută în anii 50.



Gara de Nord, înfiinţată pe locul ales de Carol I

Povestea celei mai tranzitate gări din România a început în 10 septembrie 1868, când regele Carol I a pus piatra de temelie a acesteia, pe locul ales de domnitor. Patru ani mai târziu, Gara de Nord, numită iniţial Gara Târgovişte – Calea Griviţei, a fost inaugurată odată cu deschiderea circulaţiei feroviare pe ruta Roman – Galaţi – Bucureşti – Piteşti. De-a lungul timpului Gara de Nord a fost locul a numeroase evenimente istorice. A supravieţuit bombardamentelor din Al Doilea Război Mondial, dar şi planurilor de demolare din ultimii ani ai regimului comunist.



Gara Iaşi, afectată de două cutremure

Gara municipiului Iaşi a fost inaugurată în 1870, odată cu inaugurarea căii ferate Paşcani – Iaşi. A fost realizată conform planurilor arhitectului austriac Wachter, însă terenul mlăştinos ales pentru poziţionarea ei a dus la întârzierea lucrărilor. Clădirea gării a fost construită în stil veneţian-gotic, arhitectura faţadei sale fiind inspirată de Palatul Dogilor, din Veneţia. Gara a fost afectată de cutremurul din 1940, iar la începutul deceniului următor a fost modernizată. Şi cutremurul din 1977 a produs avarii clădirii istorice.



Gara Băile Herculane – o fostă reşedinţă regală

Clădirea ce adăposteşte gara staţiunii Băile Herculane a fost construită între 1878 şi 1886, conform planurile arhitectului A.D. Serres. Arhitectura a fost inspirată din înfăţişarea castelului de vânătoare al împărătesei Maria Terezia a Austriei, din apropierea Vienei. Impresionează prin cupola sprijinită de două coloane, împodobită cu picturi inspirate din mitologia romană. Clădirea construită în stil baroc a fost folosită iniţial ca reşedinţă de vânătoare a împăratului Franz Joseph al Austriei (1830-1916). În prezent, gara din Băile Herculane se numără printre monumentele istorice pitoreşti din România.

Suceava, Botoşani, Piatra Neamţ, Vatra Dornei, Curtea de Argeş, Oradea, Constanţa, Sinaia, Brad se numără printre oraşele din România ale căror gări impresionează prin povestea şi arhitectura lor.


Vă recomandăm să citiţi şi:

VIDEO Secretele lagărului de prizonieri sovietici din Munţii Metaliferi. Unde au fost gropile comune ale ostaşilor morţi pe şantierul căii ferate Deva - Brad

VIDEO Cele mai spectaculoase căi ferate dispărute. Povestea mega-proiectului la care s-a muncit cinci decenii şi a primei căi ferate cu cremalieră

Tunelul impresionant din vremea austro-ungarilor va fi transformat într-un mod inedit, la zece ani de la abandonarea sa

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii