Marfarul morţii putea provoca un dezastru mult mai mare. Mecanic de locomotivă: „Trenul avea cel puţin 70 de kilometri pe oră la impact”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Anchetatorii tragediei feroviare petrecute sâmbătă s-au ferit să ofere concluzii asupra împrejurărilor în care trenul a deraiat şi a cauzat moartea celor doi mecanici. Deraierea marfarului cu 16 vagoane a dat naştere mai multor controverse. Barbu Bărbulescu, un mecanic CFR din Hunedoara, susţine că zona tragediei este cu adevărat riscantă, iar viteza de rulaj a garniturii putea depăşi 80 de kilometri pe oră.

Cel mai cumplit accident feroviar petrecut în România în ultimii ani a avut loc sâmbătă, când un tren de marfă cu 16 vagoane a deraiat în apropiere de Petroşani. Cei doi mecanici, morţi în accident, anunţaseră prin staţie impiegatul că au defecţiuni la sistemul de frânare al garniturii şi au cerut să le fie lăsată calea liberă, pentru a evita o tragedie de proporţii.  

Dezastrul nu a putut fi evitat de cei doi ceferişti, iar autorităţile aşteaptă rezultatele anchetei pentru a stabili cu certitudine cauzele tragediei. Accidentul feroviar a dat naştere a numeroase teorii privind cauzele producerii sale. Unii angajaţi ai Căilor Ferate Române au dat vina pe starea proastă a infrastructurii feroviare. Alţi ceferişti au acuzat faptul că firma privată a angajat mecanici cu vârsta de peste 66 de ani. Reprezentanţii operatoruui privat nu au oferit, până duminică, un punct de vedere faţă de tragedie petrecută, ei urmând să fie audiaţi de anchetatori.

Vârsta n-ar fi fost o probemă

Barbu Bărbulescu este mecanic de locomotivă de 30 de ani şi a sesizat de numeroase ori probleme legate de starea infrastructurii feroviare şi modul în care îşi desfăşoară activitatea angajaţii din sistemul feroviar.

„Starea infrastructurii este cum este, la pământ, dar se bagă limitări de viteză şi se circulă mai încet, să nu fie pusă în pericol viaţa oamenilor. Se circulă mai greu, mai cu înjurăturile călătorilor la adresa CFR-ului şi a mecanicilor. Dar nu noi suntem de vină, ci lipsa investiţiior. După 30 de ani de muncă ajungem să avem un salariu de 1.700 de lei”, spune Barbu Bărbulescu. Ceferistul din judeţul Hunedoara a oferit câteva explicaţii pentru tragedie. „Indiferent de vârsta mecanicilor, dacă ei aveau avizele medicale şi psihoogice la zi, iar starea lor de sănătate era bună, înseamnă că sunt buni”, spune Barbu Bărbulescu. Mecanicul a circulat de nenumărate ori pe ruta Petroşani – Simeria şi susţine că într-adevăr în zona în care s-a petrecut tragedia au mai avut loc incidente, nu însă atât de grave precum cel de sâmbătă.

Tren deraiat pe magistrala Petroşani - Simeria

„Mecanicii au anunţat prin staţie impiegatul despre problemele pe care le au cu sistemul de frânare. De la Băniţa la Merişor se coboară, iar declivitatea este între 17 şi 20 la mie. Fiind la vale, viteza a tot crescut, iar dacă nu a acţionat frâna automată, locomotiva a scăpat de sub control. Vagoanele care însumau 1.000 de tone, fiind mult mai grele decât locomotiva de 125 de tone, au împins-o. Oricum, acolo limita de viteză era de 40 de kilometri pe oră. Eu cred că ar fi avut cel puţin 70 – 80 de kilometri la oră, după cum am văzut rezultatul impactului. Putea ca această tragedie să fie mult mai mare, dar mecanicii au anunţat că linia, pe care în faţă se mai aflau locomotive, să fie eliberată”, spune Barbu Bărbulescu.

image

Acesta adaugă că mecanicii au avut prezenţă de spirit pentru a alerta impiegatul, însă nu s-ar fi putut salva nici dacă ar fi sărit din tren.

Cronica tragediei
Sâmbătă, după amiază, un munte de fiare, bucăţi din vagoanele marfar ale trenului deraiat, în apropiere de Petroşani, a rămas în urma tragediei în care şi-au pierdut viaţa doi oameni: un mecanic de locomotivă în vârstă de 66 de ani şi ajutorul său, în vârstă de 58 de ani. Cei doi conduceau o garnitură de vagoane de marfă ale unui operator privat, Unicom Tranzit, din Ilfov cu care se deplasau dinspre Petroşani spre Simeria. Cele mai multe goale, iar unele transportau cărbune şi reziduri feroase. La scurt timp după ce trenul a părăsit gara Petroşani şi înainte de a intra în staţia Merişor, mecanicul trenului a anunţat defecţiuni la sistemul de frânare. A alertat impiegatul din următoarea gară, Merişor, că nu mai poate controla frânele garniturii şi că trebuie să i se facă loc pe linie.

image

„N-au avut frâne şi au comunicat prin staţie să le fie lăsată calea liberă”, a confirmat Adrian Bozdog, şeful Inspectoratului Teritorial de Muncă Hunedoara. Într-o coborâre lină, urmată de o curbă, trenul a deraiat. Locomotiva în care se afau cei doi mecanici a sărit de pe şine şi s-a împlântat în terasament, chiar pe viaductul pârâului Merişor şi peste Drumul Naţional 666, un drum de ţară, cu un număr pe care localnicii îl consideră predestinat tragediilor.

Rând pe rând vagoanele s-au rostogolit în spatele ei, smulgând şinele şi stâlpii de electrificare. Patru dintre ele s-au prăbuşit de pe pod, în zgomote infernale, de la o înălţime de peste 10 metri.

„Am auzit o bubuitură puternică şi apoi altele, una după alta ca şi cum ar fi fost un bombardament. Am ieşit din casă şi m-am îndreptat spre locul din care se auziseră zgomotele, iar priveliştea trenului devastat m-a cutremurat”, a relatat Vasile, un sătean din Merişor. Bărbatul şi ceilalţi localnici din satu de munte au văzut vagoanele rămase în aer sau făcute ţăndări după ce s-au prăbuşit de pe pod, locomotiva aproape ruptă în două, gata şi ea să cadă în gol, şi fiarele din garnitură rostogolite la zeci de metri de locul tragediei.

image

Nu au mai putut fi salvaţi
Mai multe echipaje de urgenţă, formate din peste 20 de pompieri, 15 poliţişti şi şase jandarmi, s-au deplasat la locul accidentului.

„Din nefericire, mecanicul trenului, în vârstă de 66 de ani, şi ajutorul acestuia, nu au supravieţuit. Pătrunderea echipelor de salvare în locomotivă s-a putut realiza în siguranţă doar după ce linia de înaltă tensiune a fost decuplată”, a informat Anemona Doda, de la Centrul Judeţean de Comunicare şi Informare Publică. Din cauza trenului deraiat circulaţia pe ruta Simeria – Petroşani a fost paralizată. O anchetă pentru ucidere din culpă a demarat pentru a stabili cauzele accidentului feroviar şi cine sunt vinovaţi. La faţa locului au ajuns procurorii, criminaliştii şi  reprezentanţii Inspectoratui Teritorial de Muncă Hunedoara.

„Din primele constatări, defecţiunea la sistemul de frânare ar fi fost cauza tragediei. Garnitura a rămas fără frâne, în fiind într-o pantă cu o declivitate de aproximativ 16 la mie, viteza ei a crescut, locomotiva sărind de pe şine şi împlântându-se în pământ.”, a precizat Sorin Istrate, purtătorul de cuvânt al ITM Hunedoara.

image

Infrastructura feroviară, distrusă pe 200 de metri
Duminică dimineaţa, Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a informat că traficul feroviar pe secţia CF Petroşani şi Simeria va rămâne în continuare închis în zona staţiilor Baniţa - Merişor. O comisie mixtă formată din reprezentanţi ai Parchetului şi ai Agenţiei de Investigare Feroviară AGIFER anchetează accidentul, a comunicat CFR SA.

„Din datele centralizate până la această oră rezultă ca infrastructura feroviară este distrusă pe ambele fire, pe o distanţă de aproximativ 200 de metri. După finalizarea anchetei se vor retrage ultimele două vagoane, rămase pe şină, în staţia Petroşani, iar personalul feroviar va consolida linia de cale ferată pentru a permite intrarea în zonă a utilajelor de intervenţie. Pentru ridicarea vagoanelor răsturnate se va acţiona cu trei trenuri macara, două de 250 tone şi una de 125 tone şi cu un tren cu vinciuri”, a informat Oana Brânzan, purtător de cuvânt a CFR SA. CFR SA va asigura continuitate în traficul feroviar pe zona respectivă, prin transbordarea pasagerilor cu mijloace auto - microbuze şi autobuze - între staţiile Petroşani şi Pui (şi retur), călătorii fiind preluaţi din aceste staţii de alte trenuri care circulă pe aceleaşi rute. De asemeanea, pentru trenurile de lung parcurs (IR) care circulă spre Arad traficul a fost redirecţionat pe relaţia Filiaşi - Orşova - Timişoara - Arad, iar cele spre Simeria vor circula până la Petroşani, cu transbordare auto Petroşani - Pui, călătorii fiind apoi preluaţi de alte trenuri care au traseu comun. Duminică a fost asigurată transbordarea cu mijloace auto pentru călătorii din cinci trenuri IR iar ate două trenuri IR vor circula pe rută deviată prin Orşova (IR 1821 şi IR 1822).


Vă recomandăm să citiţi şi:

VIDEO Detalii înfiorătoare din trenul deraiat: mecanicii au alertat înainte de a muri că garnitura nu mai avea frâne

Mecanicii trenului marfar cu 16 vagoane, care a deraiat în apropiere de Petroşani, anunţaseră prin staţie defecţiuni la sistemul de frânare al locomotivei, susţin surse din rândul anchetatorilor. Cei doi au murit striviţi între fiarele garniturii, după ce marfarul a ieşit de pe şine, deasupra viaductului peste DN 666, iar mai multe vagoane s-au prăbuşit în râpă.

Un tren de marfă s-a prăbuşit la Hunedoara într-o prăpastie adâncă de 10 metri. Dosar penal pentru ucidere din culpă, după ce doi mecanici au murit

Un tren de marfă format din 16 vagoane, aparţinând unui operator privat, a deraiat, sâmbătă după-amiază, între staţiile Baniţa şi Merişor, din judeţul Hunedoara. Aaccidentul feroviar s-a produs în zona unui viaduct, iar şase vagoane şi locomotiva trenului au căzut într-o râpă.

Tragedie pe calea ferată Hunedoara – Simeria: un tânăr a fost lovit de tren

Un tânăr din Hunedoara a fost lovit de trenul Interregio care circula pe ruta Hunedoara – Simeria. Accidentul, al doilea în decurs de o lună în aceeaşi zonă, s-a petrecut vineri după-amiază, iar bărbatul nu a mai supravieţuit.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite