Staţiunea neîntrecută în „minuni”. Cum au apărut Crucea eroilor, Drumul crucii şi tunelul sfinţilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Schitul din Straja. Foto: Schitul Straja / Facebook
Schitul din Straja. Foto: Schitul Straja / Facebook

Staţiunea montană Straja din Valea Jiului este căutată de amatorii de schi, dar a devenit şi un loc de pelerinaj religios.

Staţiunea montană Straja a fost înfiinţată în anii ´90, în masivul Vâlcan, în vecinătatea municipiului Lupeni dn Valea Jiului.

Cum arată Straja în timpul nopţii, după ninsorile abundente. Magia staţiunii din Munţii Vâlcan FOTO

Priveliştea feerică a telescaunului „de gheaţă” din Straja, reperul celui mai spectaculos traseu din masiv FOTO

Staţiunile din munţii Hunedoarei lăsate la mila naturii. Oferta sezonului: şosea transformată în pârtie de schi VIDEO

În timpul iernii, zona de agrement aflată la peste 1.500 de metri altitudine este căutată de amatorii de schi şi de excursii la munte, însă câteva locuri din Straja sunt destinate turismului religios, care a luat amploare în ultimii ani.
 

Crucea eroilor din Straja

Înaltă de 19 metri şi cu o anvergură de nouă metri, Crucea Eroilor din Straja a fost ridicată la sfârşitul anilor ´90 pe o culme din vecinătatea pârtiilor şi complexului de cabane şi pensiuni din Straja. Monumentul reprezintă un omagiu adus celor peste 800 de ostaşi români care au murit în aceste locuri, în Primul Război Mondial.

Până în 1918, munţii Vâlcan, unde se află şi Straja, au fost hotarul dintre Ardeal şi România, iar în toamna anului 1916 în Pasul Vulcan şi în Defileul Jiului s-au dat lupte crâncene între armatele române şi cele germane şi austro-ungare. Urmele tranşeelor săpate de români se văd încă pe crestele Vâlcanului.


Crucea Eroilor. Foto: enjoy Hunedoara / Facebook

„Ca un zid imens se ridicau Munţii Vulcan (lăţime orizontală de 5 – 6 kilometri), din valea adâncă a Jiului românesc (altitudine 1.000 de metri), spre coama înălţimii, aflată la 1.700 de metri. Trecătoarea Surduc propriu-zisă (spărtura Jiului prin munţi) nu putea fi în niciun caz, cucerită pe front. Şoseaua nu putea fi cucerită decât prin învăluirea coamei Munţilor Vulcan pe la Vest şi Est”, scria generalul de infanterie Erich von Falkenhayn, în volumul „Campania Armatei a 9-a germane împotriva românilor şi ruşilor 1916 – 1917”. Armatele austro-ungare au forţat atunci, cu eforturi mari traversarea Pasului Vâlcan şi a Defileului Jiului. În prima bătălie, pe munte, românii le-au ţinut piept, însă în noiembrie 1916, au reuşit să cucerească Defileul Jiului şi să îşi continue înaintarea spre Târgul Jiu.

drumul crucii statiunea straja foto enjoy hunedoara


Crucea Eroilor. Foto: Lucian Ignat

Potrivit lui Emil Părău, omul de afaceri care a susţinut construirea Crucii Eroilor, în ziua de 21 Mai a anului 1996, de sărbătoarea Sfinţilor Împăraţi Constantin şi Elena, a apărut semnul Crucii într-un bec din cabana acestuia din Straja. Preoţii i-au spus că în acele locuri sunt oameni care au murit în Primul Război Mondial şi care nu au mai fost îngropaţi creştineşte. În amintirea acestora a fost înălţată Crucea Eroilor. Monumentul aflat la 1.480 de metri altitudince este luminat şi poate fi observat de la poalele staţiunii din Valea Jiului.
 

straja foto lucian ignat

Tunelui sfinţilor

La începutul anilor 2000, în apropiere de Crucea Eroilor din Straja a fost înfiinţat un schit, cu o biserică de lemn şi câteva camere destinate călugărilor. Locul a devenit cunoscut pentru tunelul de peste 50 de metri folosit ca poartă de acces în curte, împodobit cu icoanele sfinţilor din Calendarul ortodox.


Tunelul din Straja. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL

„Ninsorile mari din timpul iernii, viscolul care suflă cu putere şi troieneşte zăpada, dădeau de furcă celor care se ocupau de bisericuţa din lemn şi care şi-au dorit ca oamenii să poată ajunge oricând la acest lăcaş de rugăciune. Aşa s-a înfiripat ideea construirii unei tunel lung de 54 de metri, care să facă legătura între drumul principal din staţiunea Straja şi bisericuţa din lemn. Lucrările de construcţie ale tunelului s-au încheiat în anul 2006, iar ceea ce a rezultat din mâinile meşterilor a luat forma unui calendar special, unic în România”, informau reprezentanţii staţiunii.

statiunea straja foto daniel guta


Pelerinaj la Straja. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL

Pictura interioară a tunelului a fost finalizată în doi ani. O candelă este aprinsă mereu în acest tunel şi este mutată în fiecare zi în faţa icoanei sfântului care marchează data curentă din calendar. În schit, o icoană de lemn a Sfintei Munceniţe Varvara, despre care Emil Părău afirma că a lăcrimat, îi întâmpină pe credincioşi. „Această icoană a plâns de trei ori în praznicul Sfintei Treimi, în anul 2015, pe data de 1 iunie”, era scris pe un bilet aşezat peste tabloul din schit.

statiunea straja foto daniel guta


Foto: Schitul Straja / Facebook

Începând din anul 2000, oamenii sunt invitaţi să participe Drumul Crucii, o procesiune religioasă care are loc în Vinerea Mare dinaintea Paştelui. „Oamenii poartă o cruce de lemn, de peste 100 de kilograme, pe traseul de peste 10 kilometri care urcă de la biserica din centrul municipiului Lupeni, până la schitul şi Crucea Eroilor din Straja. 14 monumente religioase au fost amplasate pe traseu, ca locuri de popas pentru pelerinii care urcă „Drumul Crucii”.

statiunea straja foto schitul straja facebook

Vă recomandăm să citiţi şi:

Dezastru evitat în ultima clipă în Parcul Naţional Retezat. Ce au lăsat oamenii într-un refugiu montan

Cum au apărut lacurile glaciare din Retezat: „Nicăieri nu sunt mai grandioase amprentele glaciaţiunilor”

Colţii de piatră de la porţile Retezatului. Splendoarea defileurilor care se afundă în munţi VIDEO




 

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite