Ziua Mocăniţei, celebrată în Hunedoara: ce a însemnat Furnalul din Govăjdia şi Calea ferată ardeleană pentru localnici

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Zeci de hunedoreni au pornit astăzi pe traseul vechii căii ferate ardelene, care lega Hunedoara de Ţinutul Pădurenilor. A fost ziua mocăniţei, un eveniment menit să promoveze traseul spectaculos oferit străbătut în trecut de calea ferată îngustă, care ar putea deveni o viitoare atracţie turistică.

Traseul fostei mocăniţe care pornea din Hunedoara şi ajungea până la furnalul din Govâjdia, unul dintre cele mai vechi furnale cu turnare continuă din Europa, a fost, sâmbătă dimineaţa, locul de întâlnire al hunedorenilor pasionaţi de istoria zonei. Deşi a trecut aproape un deceniu de când calea ferată îngustă a fost dezafectată, iar traseul ei spectaculos, înfiinţat în urmă cu peste un secol, a fost abandonat, localnicii cred că zona ar putea fi redată turismului.

De dimineaţă, zeci de oameni au participat la „Ziua Mocăniţei”, un eveniment menit să promoveze fostul traseu de cale ferată îngustă şi Furnalul de la Govâjida. „Unii dintre hunedorenii care au venit la Ziua Mocăniţei au pornit de dimineaţă, din Hunedoara, pe traseu, într-o excursie de circa zece kilometri, iar în locurile în care s-au strâns gunoaie, le-am adunat. Un astfel de eveniment are ca scop promovarea turistică a zonei”, a relatat Dan Bera, unul dintre hunedorenii care au participat la Ziua Mocăniţei.

Excursia pe terasamentul fostei căi ferate înguste oferă călătorilor posibilitatea de a vedea o mulţime de peisaje spectaculoase şi monumente unice, cum sunt cele două tuneluri veci de peste un secol, unul dintre ele având aproape 800 de metri.

De asemenea, în mare parte, traseul a fost înfiinţat pe marginea unor pante abrupte, ce taie răsuflarea. Destinaţia finală a fostei mocăniţei a fost pentru mult timp furnalul de la Govâjdia, monument istoric vechi de două secole. Din loc în loc încă mai pot fi văzute fostele cantoane care deserveau linia de cale ferată industrială şi de transport călători.

image

Într-unul dintre ele locuieşte familia lui Laurenţiu Toader. „Locurile acestea au o istorie impresionantă, de câteva secole. Cei care le vizitează pot afla povestea furnalului de la Govâjdia, unde se spune că s-a produs fontă pentru construcţai Turnului Eiffel. Aici a funcţionat şi una dintre primele centrale electrice de mare putere din România, care alimenta cu electricitate Ţinutul Pădurenilor”, a relatat hunedoreanul. Ziua Mocăniţei este un eveniment local care a fost celebrat şi în anii trecuţi.

Linia de cale ferată Hunedoara - Govăjdia
Linia de cale ferată îngustă construită pentru zona industrială a Hunedoarei, numită şi Calea ferată minieă ardeleană, are o istorie de peste 115 ani. Povestea căii ferate care lega Hunedoara de Ţinutul Pădurenilor a început în 1899, iar investiţia a fost inaugurată în 29 septembrie 1900. Calea ferată, înfiinţată pentru transportul călătorilor şi al minereului de fier, a fost construită de societăţile austriece  „Gfrerer”, „Schoch” şi „Grossmann”.

image

Pornea de la Hunedoara, trecând prin valea Zlaştiului, valea Govăjdiei şi e valea Retişoarei, având staţia finală în Retişoara (Ghelari). Avea o lungime de 16 kilometri iar de la inaugurare a funcţionat aproape neîntrerupt timp de peste un secol. În 1990, la depou lucrau 120 angajaţi cu tot cu personalul de întreţinere, manevranţi şi mecanici. Declinul combinatului siderurgic a pecetluit soarta liniei de cale ferată îngustă. Din 2009, ultimii kilometri ai tronsonului feroviar au fost dezafectaţi, iar materialul a fost dat la fier vechi sau revalorificat în construcţii.

Vagoanele şi locomotivele care au aparţinut vechilor uzine au fost casate şi vândute, iar în final au ajuns în patrimoniul unor societăţi din afara ţării ori au fost topite. În prezent, din tronsonul feroviar al cărui punct de pornire din Hunedoara era o zona Castelului Corvinilor a rămas doar terasamentul, două tunele şi ruinele viaductelor şi podurilor. Linia ferată a Hunedoarei, proiectată de inginerii austro-ungari a fost una dintre cele mai vechi din Transilvania, iar zona pe care o traversează are potenţial turistic, cred cei mai mulţi dintre hunedorenii care au apucat să circule pe această rută spre Furnalul de la Govăjdia.

image

Povestea furnalului de la Govăjdia
Furnalul de la Govâjdia, dezafectat la începutul secolului XX, o dată cu dezvoltarea Uzinelor de fier ale Hunedoarei, este unul cele mai vechi furnale cu flux continuu de producţie, care mai pot fi vizitate în Europa. O legendă veche, controversată, spune că în furnalul de la Govâjdie s-a produs fonta necesară realizării unor elemente din baza turnului Eiffel. Nu se cunoaşte originea relatării, însă decenii la rând, legenda furnalului care a produs fontă pentru turnul din Paris s-a perpetuat, ajungând chiar în manualele de specialitate, dedicate industriei siderurgice.

image

Furnalul a fost inaugurat în 1810, iar pe faţada clădirii furnalului a fost aşezată o placă memorială cu inscripţia „Augusto Imperante Francisco I. exstructum 1810”. Investiţia a contribuit la dezvoltarea economică a zonei, chiar dacă furnalul nu a fost rentabil decât pentru câţiva ani. În acele vremuri, Govăjdia şi Hunedoara aveau să fie legate de una din primele linii de cale ferată îngustă din Transilvania, iar furnalul a ajuns, în ciuda problemelor cu care se confruntau proprietarii lui, un reper al industriei Hunedoarei. Furnalul era prezentat lumii la una dintre cele mai mari expoziţii din secolul al XIX-lea, Expoziţia Universală din 1889 de la Paris, pentru care a fost construit şi Turnul Eiffel. Vechiul furnal de la Govâjdia şi-a încetat activitatea definitiv în 1924. A rămas în grija localnicilor, iar din anul 2000 a intrat pe lista monumentelor istorice. La fel ca în anii regimului comunist şi după 1990, furnalul a fost propus pentru a fi transformat într-un muzeu.


Vă recomandăm şi:

FOTO „Supermuncitorii” din deceniile trecute: cum erau imortalizate chipurile oţelarilor şi ale minerilor

Statuile şi frescele vechi, care decorează mai multe locuri din Hunedoara şi din Valea Jiului, arată cum trecutul industrial al celor două regiuni şi-a lăsat amprenta asupra prezentului.

Castelul Corvinilor, Uzinele de fier şi combinatul: brandurile care au făcut Hunedoara cunoscută în lume

Hunedoara şi-a căpătat faima în lume datorită Castelului Corvinilor şi a Uzinelor de fier transformate în combinat siderurgic. De-alungul istoriei ultimelor două secole, brandurile oraşului au fost puncte de reper pentru viaţa comunităţii, iar hunedorenii s-au identificat cu ele.

FOTO Povestea unor tragedii ascunse: cum mureau siderurgiştii pe şantierele combinatului din Hunedoara

În anii în care vechile uzine de fier ale Hunedoarei se transformau în combinat siderurgic, zeci de oamenii îşi găseau sfârşitul brutal în cele mai teribile accidente de muncă din istoria colosului industrial.

FOTO Uzinele Hunedoarei, văzute din turnul castelului în urmă cu 70 de ani. Ce a rămas din ele în şapte decenii

În 1942, celebrul Willy Pragher fotografia de pe meterezele castelului uzinele de fier ale Hunedoarei. Din aceeaşi locaţie, în prezent, cei care privesc spre platforma industrială mai pot vedea doar un turn de răcire ajuns ruină şi, în plan îndepărtat, ruina vechii şcoli de ucenici din combinatul siderurgic al Hunedoarei.

Hunedoara anilor 1950, văzută de spionii străini: relatări despre anti-comunişti, acte de sabotaj şi atacuri ale partizanilor

Printre cei peste 10.000 de oameni care lucrau în anii 1950 în combinatul din Hunedoara şi în fabricile din împrejurimile acestuia s-au infiltrat şi informatori ai unor servicii străine, potrivit unor documente păstrate până în prezent.

FOTO Amintiri din „cetatea oţelului”: povestea celor mai interesanţi ani din istoria combinatului de la Hunedoara

O serie de imagini rare, vechi de peste o jumătate de secol, a fost păstrată în arhivele combinatului din Hunedoara şi recuperate ulterior dintre construcţiile părăsite ale acestuia de mai mulţi tineri pasionaţi de istorie, din localitate. Fotografiile dezvăluie frânturi din poate cea mai importată perioadă a complexului industrial: anii 1950, în care au fost construite marile furnale şi a fost pusă în funcţiune o oţelărie.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite