Ce drepturi aveţi atunci când faceţi cumpărături online. Din ce se compune preţul unei achiziţii de pe internet

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tot mai mulţi români preferă să facă achiziţii online FOTO arhivă
Tot mai mulţi români preferă să facă achiziţii online FOTO arhivă

Volumul tot mai mare de cumpărături online realizate de clienţii români i-a determinat pe oficialii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor să facă mai multe clarificări legate de această formă de comerţ.

Valoarea cumpărăturilor online a depăşit pragul de 1,8 miliarde de euro în 2016. Creşterea este cu aproape o treime faţă de anul precendet, potrivit estimărilor principalilor jucători din comerţul electronic. În acest context, siguranţa achiziţiilor din mediul virtual este foarte importantă.

Atunci când faceţi achiziţii online este recomandat să fiţi atenţi la caracteristicile paginii de internet de pe care comandaţi produsele. Vedeţi care sunt datele de contact ale firmei care vă oferă produsele sau serviciile. „Toate informaţiile despre nume, adresă geografică, telefon, adresă de e-mail trebuie să fie clare şi inteligibile şi sunt obligatorii pentru comerciant“, atrag atenţia oficialii ANPC.

Totodată, vedeţi dacă pagina afişează toate datele despre principalele caracteristici ale produselor şi serviciilor comercializate, inclusiv preţul total al acestora. La costurile privind achiziţia online trebuie să luaţi în calcul mai multe componente. „Preţul total este format din preţul produsului sau serviciului, taxa pe valoare adăugata care poate fi inclusă sau nu în preţul produsului, taxele de livrare şi eventuale alte costuri suplimentare despre care comerciantul trebuie sa va informeze şi sa va ceara acordul înainte de a da click pe butonul «cumpăr㻓, transmis reprezentanţii ANPC.

Clienţii trebuie să afle informaţii şi despre modalităţile de livrare pentru produsele achiziţionate online, date atât legate de preţul serviciului, cât şi de perioada estimativă de transmitere a acestora. „Prin legislaţie, dispuneţi de 14 zile în care puteţi să vă răzgândiţi. Trebuie să returnaţi produsele la adresa indicată de comerciant, achitând taxa de transport şi fără să motivaţi renunţarea la achiziţie“, mai explică angajaţii ANPC.

Totodată, firma este obligată să pună la dispoziţie, în format electronic, un formular de retragere sau să ofere posibilitatea de a completa o declaraţie prin care să menţionaţi decizia de retragere din contract. Dacă nu există acest formular, oficialii ANPC susţin că perioada de returnare a produsului se poate prelungi la un an: „perioada de retragere se calculează din momentul în care consumatorul  primeşte produsele“.

Consumatorii sunt sfătuiţi să ţină cont de faptul că au dreptul ca bunurile defecte să fie reparate sau înlocuite în termen de doi ani de la cumpărare. Acest drept este valabil în întreaga Uniune Europeană. „Dacă repararea sau înlocuirea nu este posibilă, aveţi dreptul la o rambursare sau o reducere de preţ. Această garanţie legală este obligatorie şi comerciantul nu poate pretinde altfel sau reduce durata acesteia!“, susţin reprezentanţii ANPC.

În ultimul an, se observă o creştere a numărului de comenzi de pe dispozitivele mobile. Astfel, din totalul comenzilor primite de magazinele online, 35-40% sunt făcute de pe astfel de dispozitive. În aceste condiţii, consumatorii ar trebui să fie mult mai atenţi atunci când plasează comenzile online la informaţiile pe care le primesc de la magazinele online.

Citeşte şi:

Industria care produce anual în Iaşi câte o „fabrică fără fum“. Care sunt punctele forte şi pericolele din acest domeniu


Performerii din industria IT au fost premiaţi la Iaşi. Ce companii şi profesionişti au urcat pe podium

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite