Iaşi

articolul anterior articolul urmator

Cioloş reaprinde speranţa moldovenilor de a avea autostradă. Ruta Iaşi - Târgu Mureş, inclusă în proiectul centenarului Unirii, ar costa peste 4 miliarde de euro

5
25 Apr 2016 15:19:46
Autor: Ionuţ Benea
Dacian Cioloş, dar şi vicepremierul Vasile Dâncu, au vorbit cu aleşii locali şi cu parlamentarii din zona Moldovei
Dacian Cioloş, dar şi vicepremierul Vasile Dâncu, au vorbit cu aleşii locali şi cu parlamentarii din zona Moldovei

Premierul Dacian Cioloş a fost prezent luni, 15 aprilie, la Iaşi, alături de mai mulţi membri ai cabinetului său, pentru a discuta modalităţi prin care regiunea Moldovei poate fi ridicată din punct de vedere economic. Întâlnirea s-a desfăşurat cu uşile închise şi a avut loc la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, în jur de 200 de primari, şefi de consilii judeţene, deputaţi şi senatori din regiunea Moldovei fiind printre participanţi.

La finele discuţiilor, Dacian Cioloş a sintetizat principalele subiecte de discuţie, prezentând posibilitatea unei colaborări între aleşii locali, parlamentari şi Executiv pentru elaborarea unui plan de dezvoltare economică a Moldovei.

„Una dintre problemele cu care s-a confruntat această regiune în trecut a fost competiţia politică şi teritorială între diferite judeţe, o competiţie care până la un punct poate să fie sănătoasă, e normal să te baţi pentru judeţul tău, pentru oraşul tău şi să îţi foloseşti influenţa politică pentru a crea investiţii în judeţul şi în oraşul tău. Dar de la un punct încolo, atunci când nu mai există coerenţă între aceste proiecte care sunt obţinute prin această competiţie politică, are de suferit întreaga regiune şi cred că suntem în punctul  în care în această regiune este nevoie de o abordare coerentă a investiţiilor care se fac”, a spus Cioloş.

Premierul a discutat şi despre una dintre cele mai importante aşteptări ale moldovenilor, în ultimii ani: construcţia unei autostrăzi care să lege regiunea de Transilvania. Cioloş a precizat că edificarea autostrăzii Târgu Mureş – Iaşi va fi inclusă în proiectul de lege al centenarului Marii Uniri, alături de o altă investiţie majoră, autostrada Sibiu – Piteşti.

„Avem un studiu de fezabilitate făcut în 2011 care trebuie reactualizat şi pe care noi ne-am angajat să începem reactualizarea, să pregătim apoi şi alocari pentru proiectul tehnic. Ar fi vorba de undeva la 36 milioane de euro pentru reactualizare studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic. Ar dura această parte în jur de 18 luni pentru a putea fi pregătit calumea pentru că este şi un proiect mai complex decât Sibiu - Piteşti. Important este să dăm semnalul că vrem să facem, că există acest angajament politic şi în paralel cu studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic să căutam şi sursa de finanţare”, a mai spus Cioloş, referindu-se la autostrada Târgu Mureş - Iaşi.

Premierul a mai adăugat că, potrivit estimărilor Ministerului Transporturilor, autostrada care ar urma să unească Moldova de Transilvania ar costa în jur de 4 miliarde de euro. Un alt proiect important pentru Moldova ce a fost discutat în cadrul întâlnirea de luni a fost cel al spitalului regional ce ar urma să fie construit la Iaşi. În momentul de faţă, autorităţile locale din Iaşi nu au ajuns încă la un consens cu privire la amplasamentul spitalului, spre deosebire de Cluj sau Craiova, unde lucrurile sunt mai avansate în acest sens. Cioloş a spus că guvernul va decide până la finele anului unde urmează a fi construit spitalul regional.

Discursul integral al lui Cioloş

Am avut astăzi o întâlnire cu senatori, deputaţi din regiunea istorică a Moldovei dar şi cu reprezentanţi ai autorităţilor locale, consilii judetene, primarii, precum şi din mediul universitar, academic. Am analizat aceastp întâlnire în urma unei solicitări, în urma unei scrisori a unui grup de parlamentari din toate partidele parlamentare din regiunea istorică a Moldovei care ne-au solicitat o întâlnire pentru a discuta despre proiecte de infrastructura pentru regiunea Moldovei, dar şi despre o viziune de dezvoltare pentru această regiune istorică. Am propus să organizăm această întâlnire la Iaşi pentru că mi s-a părut şi simbolic să facem această întâlnire la fata locului. Am profitat de această ocazie pentru a participa şi la inaugurarea Palatului Culturii din Iaşi.

Discuţia de astăzi dimineaţă a fost una pe care eu o consider foarte bună, a fost o prima discuţie, am ajuns la concluzia aceasta cu cei care am participat la ea, urmând să continuam pentru că s-a desprins că este oportun să gândim un program de dezvoltare pe mai mulţi ani a regiunii istorice a Moldovei care să includă şi parte de infrastructură şi parte de dezvoltare economică, dar şi parte de educaţie, de agricultură, în aşa fel încât proiectând acum câteva idei importante ele să poată fi continuate indiferent de cine este la guvernare. Şi au fost voci dintre senatori, deputaţi, care au solicitat guvernului actual să înceapă această gândire data fiind neutralitatea apolitică a acestui guvern. Una dintre problemele cu care s-a confruntat această regiune în trecut a fost competiţia politică şi teritorială între diferite judeţe, o competiţie care până la un punct poate să fie sănătoasă, e normal să te baţi pentru judeţul tău, pentru oraşul tău şi să îţi foloseşti influenţa politică pentru a crea investiţii în judeţul şi în oraşul tău. Dar de la un punct încolo, atunci când nu mai există coerenţă între aceste proiecte care sunt obţinute prin această competiţie politică, are de suferit întreaga regiune şi cred că suntem în punctul  în care în această regiune este nevoie de o abordare coerentă a investiţiilor care se fac: de infrastructură, de transport, de sănătate, sau de educaţie sau cu valenţe economice, agricultură, parcuri industriale.

Cumva cheia de bolta a discuţiei şi punctul de pornire a fost autostrada, legătura dintre regiunea istorică a Moldovei şi celelalte regiuni, mai ales Transilvania, care este regiunea mai dezvoltată, mai aproape de Vest şi care deja atrage multe investiţii. Am spus-o şi aici, aşa cum am mai spus-o deja public: obiectivul nostru ca şi guvern este să începem să gândim acest proiect al autostrazii Târgu Mures -  Iasi. Sigur că au fost discuţii din nou, dacă este mai oportun să facem Târgu Mureş - Iaşi sau sp facem Braşov -  Bacău. Eu cred că şi asta este una dintre probleme, pentru că de ani de zile discutăm care să fie prioritară şi nu începem niciuna. Eu cred că în preajma centenarului 2018 ar trebui să fim în măsură să ne angajăm la câteva proiecte mari de infrastructură care să facă legătura între regiunile istorice: Transilvania, Ţara Românească şi Moldova. Avem deja Sibiu – Piteşti, care de principiu este agreata şi pe care am început să lucrăm pe studii de fezabilitate si pe care avem parţial şi finanţare şi eu aş vrea să ne asumăm şi politic la nivel naţional şi autostrada Târgu Mureş – Iaşi, chiar daca pornim de la un stadiu mult mai puţin avansat decât este cazul Sibiu - Piteşti. Însă avem un studiu de fezabilitate făcut în 2011 care trebuie reactualizat şi pe care noi ne-am angajat să începem reactualizarea, să pregătim apoi şi alocari pentru proiectul tehnic. Ar fi vorba de undeva la 36 milioane de euro pentru reactualizare studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic. Ar dura această parte în jur de 18 luni pentru a putea fi pregătit calumea pentru că este şi un proiect mai complex decât Sibiu - Piteşti. Important este să dăm semnalul că vrem să facem, că există acest angajament politic şi în paralel cu studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic să căutam şi sursa de finanţare chiar dacă este mai dificil decât la celălalt proiect Sibiu –Piteşti şi pentru că costurile sunt mai ridicate. Cei de la Ministerul Transporturilor au estimat undeva la peste 4 miliarde de euro acest proiect. Nu cred că este imposibil să găsim finanţare dar important este să o găsim şi să începem acest proiect. Pentru a putea avea o abordare multianuală şi pentru acest proiect, intenţia noastră este să mergem în parlament cu un proiect de lege al centenarului care să includă o componentă de infrastructură şi această componentă de infrastructură să includă şi cele două elemente, probabil şi câteva alte proiecte, dar în cel putin cele două mari proiecte atât cu idea de a le duce la bun sfârşit cât şi cu structura administrativă de implementare a lor. Trebuie să avem o viziune bine definită cu aceste proiecte care să nu fie amestecată cu celelalte proiecte de infrastructură care progresează târâş-grăpiş, asa cum se poate. Să venim cu o viziune pe care să ne-o asumăm pentru aceste două mari proiecte şi să demonstrăm, dincolo de faptul că dedicăm aceste proiecte centenarului, să demonstrăm că suntem capabili să ne asumam de la A la Z aceste două mari proiecte de infrastructură.

Din această perspectivă ne-am luat angajamentul şi de partea Guvernului şi de partea aleşilor locali, parlamentarilor, să începem să lucrăm împreună la o viziune de dezvoltare a regiunii. Guvernul şi-a asumat rolul de mediator, o să venim cu analiza necesară, cu datele necesare, cu idei, dar important este să lucrăm cu aleşii locali, cu parlamentarii.

Spun mediator şi nu pilot sau coordonator pentru că ştiu că dacă un astfel de proiect nu este asumat de aleşii locali nu are nicio şansă. Cred că acest lucru în echipă este o oportunitate pentru ca şi aleşii locali să ia anumite decizii şi împreună să gândim în mod structurat şi regional.

Spitalul Regional de la Iasi, pe care ni-l asumăm. Ne-am angajat să finalizam partea de studii tehnice, de fezabilitate şi să putem demara până la sfârşitul anului aceste proiecte. Daca la Cluj şi la Craiova avem mai multa claritate cu privie la locaţie şi alte condiţii, aici, la Iaşi, am aşteptat să ni se spună care este locaţia care este aleasa de autorităţile locale. Am avut mai multe locaţii, nu s-a putut lua o decizie. Am spus că vom lua noi o decizie pentru a putea continua acest proiect

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

5 Comentarii

x cogito ergo sum
25.04.2016, 16:01:42

Iasi-Tg Mures aproximativ 322 km. Asta inseamna 12 milioane euro per kilometru . Scump domnule ,scump .

Camelian Propinatiu
25.04.2016, 23:30:35

Impresia ca Alba Iulia a mizat doar pe turistul din Europa Centrala! Neliniste, axa urbanistica: plimbându-te de la noua Catedrala a Unitatii Nationale, pe Bv Transilvaniei, pâna la Catedrala Încoronarii din 15 oct 1922. Eventual solicitându-le expertilor solutii intelectuale apropo de reconstituirea, in defavoarea simbolului Marii Uniri, a şanţului cetatii habsburgice. Cum era la 2009: http://septemcastra.cluj.travel/wp-content/uploads/2009/09/cetatea.jpg Si cum arata, dupa ce nici macar nu s-a pus problema salvarii (printr-un pod transparent, de pildă) a monumentalitatii Sanctuarului Tuturor Românilor. Pelerinul e silit sa abordeze intrarea câş lăturiş ca un tolerat, iar prăjina Tricolorului in postromânism http://propinatiu.ro/carti n-are loc nici cât într-o benzinarie: http://www.panoramio.com/photo/110337849 http://vimeo.com/95670297 http://art-historia.blogspot.ro/2011/12/distrugerea-castrului-legiunii-xiii.html

observator
25.04.2016, 17:54:18

322 km daca se face 10km / an atunci trebuie sa asteptam 32-33 ani. Anul urmator datei in care s-a finalizat se va surpa si trebuie sa mai asteptam cca 5 ani pina se repara.

costica cova
25.04.2016, 18:27:47

Iași -Tg. Mureș este din ciclul.....București-Alexandria...Păi măi berbecilor, oare nu-i mai simplu să faci Brașov-Bacău (180Km) și să asguri acces pentru vest la toată Moldova (inclusiv Vaslui și Galați și în continuare Dobrogea prin pod la Brăila nu numai celor din nord...în plus pasul Oituz fiind cel mai puțin înalt este cel mai ușor de traversat și cu cele mai reduse costuri.....Oare de ce sîntem conduș de proști....

costica cova
25.04.2016, 18:49:34

...oare cît de prost poți fi ,ca tu să ai posibilitatea să legi Ardealul de Moldova cu două miliarde și tu s-o ți langa că vrei cu patru miliarde....în condițiile în care n-ai nici bani foarte mulți....