FOTO Muzica populară a căpătat un nou înţeles la Iaşi. Cea mai mare audienţă înregistrată vreodată la un concert de operă susţinut în Capitala Culturii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mii de ieşeni au asistat la concertul Operei Naţionale Române Iaşi, 
desfăşurat pe pietonalul din faţa Primăriei Iaşi FOTO: Opera Naţională 
Română Iaşi
Mii de ieşeni au asistat la concertul Operei Naţionale Române Iaşi, desfăşurat pe pietonalul din faţa Primăriei Iaşi FOTO: Opera Naţională Română Iaşi

Evenimentul a avut loc la Iaşi, sub titulatura „Magia serii în sunet şi lumină“, şi a fost prilejuit de deschiderea stagiunii 2013-2014 a Operei Naţionale Române Iaşi.

Într-un oraş din România, în seara zilei de sâmbătă, 28 septembrie, peste 8.000 de oameni au asistat în la un spectacol de operă. Asistenţa, estimată de organizatori, demnă de o carte a recordurilor autohtonă, s-a adunat pe pietonalul din faţa Catedralei Mitropolitane, în plin centrul oraşului.

Concertele de muzică clasică în aer liber nu mai sunt o noutate la Iaşi, recitalul artiştilor operei din Iaşi fiind deja la a treia ediţie. Supriza, cel puţin pentru o parte a oamenilor de cultură locali, este numărul oamenilor interesaţi.

Popularitatea concertelor operei a crescut de la an la an, într-o perioadă în care majoritatea ieşenilor s-au resemnat cu pierderea statutului de Capitală a Culturii. Demn de menţionat este că, până în mai 2011, moment în care Beatrice Rancea a preluat mandatul de manager al instituţiei de cultură ieşene, la multe dintre concertele Operei din Iaşi nu ajungeau mai mult de 10 spectatori.

Acum, sala de 700 de locuri a Teatrului Naţional Iaşi este mereu arhiplină, se vând multe locuri în picioare, iar rezervările se fac cu săptămâni înainte. S-ar putea spune, deci, că asistenţa-record înregistrată sâmbătă la Iaşi este în trend.

Spectatori de toate vârstele
Au venit şi bătrâni şi tineri, mulţi dintre ei la primul contact cu muzica clasică, şi părinţi împreună cu copii. Rigorile impuse spectatorilor nu s-au ridicat la nivelul celor dintr-o sală de concert. S-a vorbit în public, au sunat telefoane mobile, s-a mai şi forfotit.

Cu toate acestea, spectatorii fumători s-au abţinut de la a-şi aprindă o ţigară, din respect pentru artişti şi pentru etichetă. Cei mici şi-au strigat chiar bucuria la vederea jocurilor de lumini şi lasere care au însoţit câteva dintre ariile din program.

Concertul a debutat cu un foc de artificii spectaculos proiectat deasupra cerului Iaşiului pe fondul unei arii din opera Tannhäuser, de Richard Wagner. Au urcat ulterior pe scenă orchestra şi corul Operei Naţionale Române Iaşi, conduse de dirijorul Gabrile Bebeşelea şi de Manuel Giugula.

17 momente în program
Mai departe s-au succedat pe scena improvizată pe pietonal toţi artiştii instituţiei de cultură ieşene: sopranele Cristina Grigoraş, Diana Bucur, Irina Scafaru, Lacrămioara Maria Hrubaru Roată, mozzosopranele Maria Macsim-Nicoară, Elena Roşca, Laura Scripcaru, Maria Macsim-Nicoară, tenorii Andrei Fermeşanu, Adrian Ionescu, Florin Guzgă, baritonul Jean Kristof Bouton şi basul Octavian Dumitru.

Au fost interpretate, în total, 17 arii din opere celebre, precum: „Nunta lui Figaro: Non piu andrai“, de Wolfgang Amadeus Mozart, „Trubadurul: Corul ţiganilor“, de Giuseppe Verdi, „Văduva veselă: Da Geh zu Maxim”, de Franz Lehár, „La traviata: Addio del passato”, de Giuseppe Verdi, „Bărbierul din Sevilla: Ecco ridente in cielo”, de Gioachino Rossini, „Carmen: Habanera”, de Georges Bizet, „Nabucco: Va pensiero“, de Giuseppe Verdi, „Silvia: Heia in den Bergen”, de Emmerich Kalman, „West Sire Story: America”, de Leonard Bernstein, „Carmen: Votre toast”, de Georges Bizet.

Rechemaţi pe scenă
Multe dintre arii au fost interpertate în versiunea din limba română. Dacă domnii din public au apreciat frumuseţea sopranele operei, doamnele au fost cu ochii pe ţinutele elegante ale artistelor, realizate de Doina Levintza. Tot doamnele, chiar şi cele de vârsta a treia, au oftat la urcarea la urcarea pe scenă a lui Jean Kristof Bouton, pe care s-au grăbit să-l fotografieze. De altfel, baritonul a fost rechemat pe scenă la finalul interpretării ariei din „Bărbierul din Sevilla“.

De mult succes s-a bucurat şi soprana Lacrămioara Maria Hrubaru Roată, care a avut probabil cea mai aplaudată prestaţie a serii, cu aria „Candide: Glitter and Be Gay“, de Leonard Bernstein.

Concertul s-a încheiat puţin după 22.00, după o oră şi jumătate, când temperatura coborâse deja pe la 10 grade Celsius. Spectatorii au aplaudat minute în şir prestaţia artiştilor, pe fondul unui foc de artificii şi mai spectaculos decât cel de debut. „Eu nu sunt mulţumită niciodată de un spectacol al meu, tot timpul se poate şi mai bine. Per total a fost foarte bine, având în vedere că, din cauza frigului, nu s-a putut repeta absolut deloc cu o zi înainte“, a precizat Beatrice Rancea, managerul Operei Române Iaşi.

Debut de stagiune în forţă
Astăzi, 30 septembrie, Opera Română găzduieşte un recital spectaculos, intitulat „Duelul viorilor“. Doi artişti de talie internaţională, Liviu Prunaru şi Gabriel Croitoru, „arbitraţi“ de pianistul Horia Mihail, vor interpreta arii celebre, cu două viori la fel de celebre.

Prima este un Stradivarius „Pachoud” construită de faimosul lutier italian în 1694, instrument pus la dispoziţia lui Liviu Prunaru de vestita orchestră Royal Concertgebouw – Amsterdam. A doua este o vioară Guarneri del Gesu „Catedrala”, datată 1731, instrument pe care a cântat nimeni altul decât George Enescu şi care este pusă la dispoziţia violonistului Gabriel Croitoru de Muzeul Naţional „George Enescu“, în patrimoniul căruia se află.

Stagiunea Operei Naţionale Române Iaşi începe miercuri, 9 octombrie, cu „Aida“, de Giuseppe Verdi, spectacol dirijat de italianul David Crescenzi. Tot în octombrie, pe 12, vor fi puse în scenă la Iaşi „Indiile Galante“, de Jean Philippe Rameau, un spectacol de Andrei Şerban, dirijat de Gabriel Bebeşelea. Ultimul spectacol din octombrie, pe data de 20, este „Bărbierul din Sevilla“, sub bagheta aceluiaşi David Crescenzi.

Mai puteţi citi:

Beatrice Rancea "loveşte" din nou. România va avea un Oscar al operelor naţionale decernat în premieră la Iaşi

INTERVIU Regizoarea Beatrice Rancea: „Am reînviat Opera din Iaşi“

Beatrice Rancea, despre premiera "Aida" la Iaşi: "Este pentru prima dată în România când folosim în orchestră şase trompete egiptene"

Spectacol de o grandoare fără precedent în România pe scena Teatrului Naţional Iaşi

Beatrice Rancea răspunde acuzaţiilor aduse la Opera din Iaşi: "Până să vin eu, toată lumea stătea bine-mersi, nu făcea nimeni nimic, toţi îşi luau banii"

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite