Cum poţi să te implici în campanii civice: „Încrederea socială e un indicator pentru calitatea vieţii“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Una din cele mai active organizaţii civice din Iaşi a organizat constant campanii de informare cu privire la rolul cetăţenilor în viaţa comunităţii.

Oana Olariu, membru al CIVICA, a explicat pentru „Adevărul“ importanţa implicării active a locuitorilor în deciziile comunităţii. „Implicarea într-o campanie civică oferă oricui experienţa directă a puterii de cetăţean, putere pe care o activează, altfel, destul de rar - statistic vorbind. Trăim într-o societate care încă funcţionează preponderent piramidal, iar schimbarea este aşteptată de sus în jos. Asta îi face pe cetăţeni să fie vulnerabili şi să aleagă mai des să se adapteze la o realitate disfuncţională, decât să o corecteze. Campaniile civice deschid traseul schimbării de jos în sus, de la cetăţeni către decidenţi. Fără practică, fără experienţa directă, puterea cetăţenească rămâne o teorie din cărţi. În urma unei campanii, cei care s-au implicat sunt mult mai pregătiţi să-şi folosească, într-adevăr, puterea de-a schimba în mai bine mediul în care trăiesc“, a detaliat reprezentanta CIVICA

Un alt rol al campaniilor civice este cel de informare: „În general, avem tendinţa de-a simplifica şi de-a desena în alb şi negru o situaţie. Documentarea unei probleme te fereşte de efectele propagandei şi-a ştirilor false despre subiectul respectiv, fiindcă înţelegi mult mai intim ce şi cum intră în ecuaţia situaţiei care te nemulţumeşte. Este un prilej prin care înveţi să decodezi o problemă în funcţie de cauze, ca să identifici cea mai bună soluţie, apoi să creezi o hartă a puterii, pe care să identifici toţi actorii care sunt afectaţi într-un fel sau altul de situaţia pe care o ai în vizor. Înveţi să-ţi faci aliaţi, să te coordonezi cu oamenii din preajmă şi cum să planifici acţiuni care să contracareze reacţiile adversarilor. Înveţi cum funcţionează anumite instituţii şi totul se întâmplă natural, contextual, fiindcă afli informaţii pe măsură ce ai nevoie de ele şi le foloseşti“.

Totodată, potrivit Oanei Olariu: „campaniile civice sudează comunităţile şi redau încrederea în cei din preajmă. Poate părea puţin lucru, dar încrederea socială e un indicator pentru calitatea vieţii şi o piesă de rezistenţă pentru succesul unei comunităţi. De la creativitate, la dezvoltarea economică, de la sentimentul de apartenenţă, la capacitatea de-a modela locul în care trăim, toate au legătură, într-un fel sau altul, cu încrederea socială“. 

În acest moment, locuitorii Iaşiului sunt tot mai interesaţi de calitatea vieţii şi, astfel, sunt mai atenţi la serviciile educaţionale, medicale , dar şi cele culturale şi de petrecere a timpului liber. Recomandările pentru cei care doresc să se implice în campanii civice vizează identificarea unei probleme şi a unei organizaţii nonguvernamentale care ar putea să ofere sprijin în soluţionarea ei. Cei care au disponibilitate se pot implica activ donând „timp şi talent“. Sprijin poate fi oferit şi printr-o susţinere financiară ori a cauzelor promovate pe reţelele sociale de către organizaţiile care au aceleaşi valori şi principii. 

„Probabil că nevoia cea mai acută în Iaşi, ca şi în ţară, ţine însă de iniţiativa simplă, a cetăţenilor, de-a se auto-organiza în grupuri mici, de prieteni, ca să facă ceva împreună: fie că văruiesc casa scării, fie că amenajează grădina din faţa blocului sau că pregătesc o petrecere de cartier, în parcare, un pas important al implicării ţine de-a întări legăturile cu cei de lângă noi şi de-a ne reobişnui să-i privim ca pe nişte camarazi şi nu ca pe nişte străini. Dacă ne gândim la câţi oameni trăiesc într-un bloc, de pildă, la ce ştie să facă fiecare şi ce experienţe de viaţă are, vedem cât de multe resurse se găsesc în acelaşi loc, dar nu sunt niciodată puse împreună“, este de părere Oana Olariu. 

La finalul acestei luni, CIVICA va lansa „ABCivic - kit de educaţie civică“, gândit ca un „abecedar al puterii cetăţeneşti“.

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite