Statul, ţepuit cu stil la Iaşi. Regia de transport „a deraiat” spre faliment cu datorii de 55 milioane de euro la buget, imposibil de recuperat

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Maricel Ghercă (dreapta jos), directorul RATP Iaşi, asistă la operaţiunile de repunere pe şine a unui tramvai second-hand deraiat FOTO Adevărul
Maricel Ghercă (dreapta jos), directorul RATP Iaşi, asistă la operaţiunile de repunere pe şine a unui tramvai second-hand deraiat FOTO Adevărul

Falimentul transportului-public din Iaşi împovărează grav buzunarele contribuabililor. Fiscul şi Primăria Iaşi s-au înscris la masa creditorilor în procesul de insolvenţă a Regiei Autonome de Transport Public (RATP) cu sume uriaşe, pe care nu le va putea recupera niciodată.

Primăria Iaşi, condusă de PSD-istul Gheorghe Nichita, a ajuns deja la al treilea eşec managerial de calibru, pe care-l rezolvă prin insolvenţă, aceeaşi metodă la care a apelat în ultimii ani şi în cazurile clubului de fotbal Politehnica Iaşi şi a societăţii de termoficare a oraşului, SC CET SA.

Regia a intrat în insolvenţă la data de 30 iulie 2014, cu datorii estimate la vremea respectivă, la 186 de milioane de lei. Recent a fost publicat oficial, tabelul preliminar al creanţelor, iar valoarea totală a cererilor admise este de 245 de milioane de lei, adică aproximativ 55 de milioane de lei. Ca şi în precedentele cazuri de insolvenţă în care este implicată municipalitatea, principalii creditori sunt Fiscul şi Primăria Iaşi.

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală figurează cu o creanţă garantată de 10.453.353 lei, la care se mai adaugă creanţe bugetare de 163.296.644 lei. Pe locul doi în topul creditorilor se află Municipiul Iaşi, cu o creanţă bugetară de 69.604.337,19 lei. Valoarea totală a creanţelor bugetare se ridică la 233.428.513,89 lei, acestea având o pondere de 95,3547% în total creanţe, potrivit antitepari.ro.

Practic, Fiscul are de recuperat 40 de milioane de euro din taxe şi impozite neplătite, iar Primăria Iaşi 15 milioane de euro, din subvenţii acordate categoriilor sociale defavorizate. Problema este că RATP IAŞI RA are în patrimoniul propriu bunuri de natura obiectelor de inventor, consumabile a căror valoare este de 3.048.706,34 lei, adică mai puţin de 700.000 de euro.

În patrimoniul regiei mai figurează 213 vehicule, 47 dintre acestea fiind radiate ca urmare a înstrăinării din anii 2010 şi 2012, alte 50 de autobuze MAZ au fost trecute în patrimoniul privat al municipalităţii ieşene, ca urmare a achitării de către Primărie a ratelor de leasing, un autobuz TV a fost înstrăinat în februarie 2013, astfel încât în patrimoniul RATP mai figurează 115 vehicule. Nu se spune nimic despre contextul în care au fost înstrăinate aceste bunuri, cui şi cu ce sume.

"Soluţia pentru redresarea transportului public din Iaşi ar fi, în sinteză, cam asta: sesizare făcută la DIICOT, management privat şi subvenţionarea societăţii cu 30%, fonduri care să nu întârzie", este de părere economistul ieşean Tiberiu Brăilean.

Maniera în care a fost gestionată situaţia RATP nu este vizibilă chiar pentru toată lumea. Vizibil, în schimb, este faptul că mijloacele de transport ale regiei scoase la stradă prezintă o siguranţă scăzută în exploatare, dovadă fiind şi accidentele care se petrec periodic.

În urmă cu trei zile, pe 18 decembrie, un autobuz second-hand al RATP a rămas fără frâne şi a rulat în acest mod aproape doi kilometri prin centrul Iaşiului. Era plin cu călători, iar colegii spun că şoferul a făcut un adevărat act de eroism slalomând printre autoturismele din trafic.

Cel mai grav accident din istoria RATP Iaşi, s-a înregistrat în martie 2011. Atunci, un tramvai rămas fără frâne pe panta Copoului a spulberat şase maşini. O persoană a murit.

„Încălzirea“ a fost făcută cu Poli şi CET
Şefii Primăriei Iaşi au patentat „modelul insolvenţei“ cu fosta Fotbal Club Politehnica Iaşi, societate băgată în insolvenţă în 2010 cu datorii oficiale totale de 14,8 milioane de lei. Cea mai mare pagubă se înregistrează în dreptul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Iaşi, pe care defuncta Politehnica Iaşi a păgubit-o cu 6,4 milioane de lei. Printre cei care aveau de primit bani se numără, însă, chiar RATP, forţată să sponsorizeze fotbalul falimentar din Iaşi. Ulterior a apărut Clubul Sportiv Municipal Studenţesc (CSMS) Iaşi, echipă cu rezultate mediocre, aflată în prezent în liga secundă.

Marele „tun“ pe insolvenţă dat, însă, de şefii Primăriei Iaşi este CET Iaşi, societate a cărei datorie depăşeşte 540 de milioane de lei. A intrat în insolvenţă în 2012, iar activitatea de administrare a serviciilor de termoficare la Iaşi a fost „pasată“ operatorului privat Dalkia.

Mai puteţi citi:

FOTO VIDEO Pasajul „la mustaţă“, unic în România. Autobuzele trec la distanţă de câţiva centimetri când se intersectează

Un nou "tun" prin faliment premeditat la Primăria Iaşi. Paguba pentru statul român, aproape 150 de milioane de lei

"Revoluţie" în transportul public din Iaşi. Unicul tramvai second-hand modernizat după 1989, scos la stradă cu festivism în ziua în care RATP a intrat în insolvenţă

Pe străzile Iaşiului circulă tramvaie-sicrie. Vezi aici incidentele în care au fost implicate vagoanele de-a lungul anilor

Transportul public second-hand îi costă pe ieşeni 24.000 de euro în fiecare zi

Iaşi: Invalizii, umiliţi în staţiile de autobuz (GALERIE FOTO şi VIDEO)

Baronii USL conduc spre faliment ultimul colos industrial al oraşului. Cum s-a vândut CET Iaşi unui SRL de apartament

Bătrânelul care a pus mâna pe CET Iaşi. Umblă cu haine ponosite, dar administrează o afacere de 5 milioane de euro la îndemnul unui escroc

Executorul judecătoresc a intrat în CET Iaşi să dezmembreze instalaţiile furnizorului de apă caldă a municipiului. Primăria vorbeşte de "manevre abuzive"

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite