Studiul prin care Guvernul României încearcă să bage sub preş proiectul autostrăzii Iaşi - Târgu Mureş. „Întreaga analiză pleacă de la o teză absolut falsă“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Susţinut intens în ultimul an de două asociaţii civice din Iaşi, proiectul pentru Autostrada 8 Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş intră într-un blocaj major.

Reprezentanţii asociaţiilor „Moldova Vrea Autostradă” şi „Împreună pentru A8” au prezentat un amplu punct de vedere cu privire la ideea vehiculată în spaţiul public privind înlocuirea în lista de proiecte prioritare a tronsonului de autostradă A8 cu A13, care ar urma să lege Braşov de Bacău. Practic, Ministerul Transporturilor a comandat o analiză realizată cu sprijinul Băncii Europene de Investiţii (BEI) din care reiese că legătura rutieră prin Braşov ar fi mai rentabilă economic. 

„În fapt, Analiza concluzionează, amestecând neprofesionist diverse argumente şi cifre, multe dintre ele prezentate cu mare rezervă chiar de către autori, dar plasate sub autoritatea BEI PASSA, că autostrada Bacău-Braşov ar trebui să fie singura relaţie Est-Vest. Încă de la început facem precizarea că cele două autostrăzi prevăzute în Master Planul General de Transport al României (MPGT), şi anume Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş (A8) şi Bacău-Braşov (A13) nu sunt în concurenţă, ci doar ierarhizate de către politica de dezvoltare a reţelei Europene TEN-T“, se arată în punctul de vedere al asociaţiilor.

Reprezentanţii asociaţiilor reclamă vehicularea unei teze false, cum că Moldova are nevoie de o autostradă care să treacă „munţii“: „Întreaga Analiză cerută de MT şi CNAIR pleacă de la o teză absolut falsă, şi anume că rezolvarea problemelor economice ale Moldovei ar sta în găsirea unei traversări a Carpaţilor (dacă se poate, şi cea mai ieftină) şi nu în conectarea Moldovei cât mai repede posibil la reţeaua europeană de transport rutier. Problema de dezvoltare a regiunii Moldova poate fi rezolvată de conectarea directă şi rapidă la reţeaua europeană de autostrăzi. Iar autostrada A8 Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş exact asta face – conectează imediat Moldova de Transilvania şi Europa Centrală şi de Vest, prin legătura cu Autostrada A3. Autostrada A13, Bacău-Braşov, nu duce nicăieri. Ar mai urma apoi alţi ani şi ani de aşteptare pentru ca Braşovul să fie legat de A3 la Sibiu sau la Târgu Mureş, legături care nu sunt amintite acum nici măcar la nivel de discuţii, nicidecum de proiect“. 

Totodată, se arată că analiza făcută de oficiali este una făcută „pe genunchi“ doar pentru a avantaja legătura prin Braşov. Principalul argument al organizaţiilor civice privind A8 vizează faptul că aceasta ar putea fi făcută cu finanţare europeană, fiind parte din traseul de autostrăzi de interes comunitar.

Autostrada A13 Bacău-Braşov este prevăzută în Master Plan ca fiind coridor secundar (poziţia 10/11 în MPGT) şi nu este trecută în POIM în exerciţiul bugetar 2014-2020. Pe de altă parte, „fondurile europene nerambursabile din Programul Operaţional de Infrastructură Mare (POIM) sunt oferite pentru dezvoltare, luându-se în considerare o multitudine de criterii, analize ce au fixat Autostrada A8 în coridorul principal TEN-T Core“.

Pe de altă parte, la un an şi jumătate de la iniţiere, proiectul legii privind aprobarea obiectivului de investiţii Autostrada Iaşi - Târgu Mureş „Autostrada Unirii“ a ajuns la final. Documentul va intra în Camera Deputaţilor miercuri, 7 noiembrie. Deputaţii ieşeni şi-au arătat intenţia de a vota acest proiect de lege. Mai mult, parlamentarii ieşeni PSD au transmis că au adresat interpelări ministrului Transporturilor pentru a clarifica discuţiile legate de înlocuirea A8 cu A13.

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite