Viaţă dură pentru românii şoferi de TIR prin Europa în timpul pandemiei: „Lăsăm actele şi le primim înapoi printr-un oficiu de tip poştal“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Laurenţiu Cruceanu, şofer de TIR   Foto Facebook
Laurenţiu Cruceanu, şofer de TIR   Foto Facebook

Şoferii de camioane sau de TIR fac parte din puţinele categorii de angajaţi care încă îşi desfăşoară activitatea pe teren. Deşi sunt echipaţi corespunzător contextului actual din România, au parte de diferite provocări pe parcursul unei zile de muncă.

România este pe locul doi în Uniunea Europeană la numărul de cetăţeni care lucrează ca şoferi de camioane, una dintre categoriile profesionale cel mai expuse la îmbolnăvirea cu COVID-19. În contextul extinderii pandemiei, transportatorii au asigurate culoare dedicate de trafic în toată Europa. Problema este că şoferii găsesc foarte greu toalete cu duşuri sau locuri de unde să-şi cumpere mâncare şi o banală cafea.

Laurenţiu Cruceanu, un tânăr şofer de TIR din Iaşi se afla marţi, 7 aprilie, în tranzit prin Franţa. Lucrează de doar trei luni în domeniu, însă poate face uşor o comparaţie între viaţa de dinaintea stării de urgenţă şi cea de acum. Principala problemă cu care se confruntă este închiderea restaurantelor şi a spaţiilor de cazare. 

„S-au închis majoritatea restaurantelor de pe autostradă. Unele parcări, la fel, s-au închis din această cauză. De virus nu mi-e teamă, nu intrăm aşa des în contact cu persoane noi. Dar cu duşurile e mai greu, foarte multe s-au închis. Fiecare se descurcă cum poate. Pentru unii poate e o ruşine, pentru alţii nu, dar până reuşeşti să faci duş, trebuie să te menţii cumva curat, măcar într-o anumită măsură“, explică tânărul şofer de TIR.

Obligaţi să păstreze distanţa

Cu o experienţă de aproape doisprezece ani la volanul camioanelor, Eugen Ionescu spune că tot ce-i lipseşte acum este socializarea cu ceilalţi: „Mi-e dor să vorbesc normal cu oamenii. Comunic de la distanţă cu cei la care descarc şi încarc marfa. Le lăsăm actele şi le primim înapoi printr-un oficiu tip poştal“. Românul a povestit despre noua sa viaţă în timp ce se afla în drum spre Franţa dinspre Marea Britanie. În cursul zilei de miercuri, 8 aprilie, a ajuns în Belgia. Practic, existenţa acestuia cotidiană se desfăşoară în ultimele săptămâni exclusiv în zone considerate „roşii“.

Dacă Laurenţiu şi Eugen sunt „şoferi pe comunitate“, aşa cum îşi spun ei, adică tranzitează mai multe ţări din Uniunea Europeană, Adrian Carp încarcă şi descarcă produse pe străzile din Franţa, din zona Paris, acolo unde este angajat. Pentru el măsurile luate de autorităţile din Franţa nu sunt atât de dure, mai ales că nu este nevoit să doarmă în camionul său. Sunt restricţii, dar încearcă să se protejeze cât de bine poate: „Toalete şi duşuri nu prea găsesc, dar în fiecare seară pot trece pe la garajul firmei unde lucrez. În privinţa mâncării nu am avut probleme, am găsit mereu deschis, doar că stau la rând foarte mult“.

Măsura care ar putea bloca industria

Toţi cei trei şoferi de TIR mai au un lucru în comun: cer să nu fie nevoiţi să se izoleze la domiciliu pentru 14 zile, atunci când revin în România dintr-o cursă internaţională. „Circulăm numai pe centuri exterioare şi autostrăzi ferite de circulaţie dense, suntem foarte puţin expuşi şi sunt şanse foarte mici de a ne îmbolnăvi, comparativ cu poliţiştii şi militarii care intră zilnic în contact cu zeci de persoane şi ei nu sunt izolaţi. Nu trebuie să ne izolăm la domiciliu!“, spune Adrian Carp. Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România a solicitat autorităţilor române scutirea şoferilor de măsura izolării. Potrivit acestora, dacă măsura se va aplica pe scară largă, România riscă să fie blocată total în privinţa transportulul rutier de marfă. 

Iaşi



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite