Şofer prins beat la volanul unei maşini tractate. Ce dilemă au judecătorii, care cer ajutor la Curtea Supremă de Justiţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cazul unui bărbat care s-a urcat băut la volaunul unei maşini tractate a devenit o speţa atât de complicată, încât Curtea de Apel Oradea a sesizat Curtea Supremă de Justiţie.

Bărbatul este din Bihor şi, recent, a solicitat ajutorul unui alt şofer, căruia i-a cerut să-i tracteze maşina al cărei motor era nefuncţional. Pe durata tractării s-a urcat la volanul maşinii sale pentru a asigura frânele, direcţia şi semnalizarea, corespunzător semnalelor efectuate de conducătorul autovehiculului tragător.

În trafic însă, cei doi au fost opriţi de un echipaj rutier care a constatat că bărbatul aflat la volanul maşinii remorcate consumase alcool (potrivit analizelor efectuate, avea o imbibatie alcoolică peste 0,80 g/l alcool pur în sânge).

Cazul a ajuns în instanţă, iar, în prezent, se află pe rolul Curţii de Apel Oradea, care trebuie să stabilească dacă bărbatul se face vinovat de infracţiunea prevăzută de art. 336 alin. 1 cod penal, respectiv "Conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului".

Procurorul de caz a apreciat că acţiunea de a conduce nu implică neapărat funcţionarea sistemului de autopropulsie şi că situaţia de fapt reţinută în sarcina inculpatului întruneşte elementele constitutive ale infracţiunii amintite, în timp ce avocatul bărbatului susţine că nu se poate pune problema reţinerii infracţiunii de conducere sub influenţă alcoolului în situaţia în care sistemul de autopropulsie al autoturismului nu este efectiv în funcţiune.

„Opinia Curţii de Apel Oradea este că a conduce un vehicul nu presupune cu necesitate că acesta să se deplaseze pe drumul public cu ajutorul motorului. Orice vehicul, poate sau nu, să fie dotat cu un motor de autopropulsie, însă pentru a fi un vehicul pentru care este necesar un permis de conducere, astfel cum prevede textul art. 336 alin. 1 cod penal, acesta trebuie să fie în mod normal dotat cu un motor (care în fapt să fie defect sau chiar să fie demontat în vederea reparării de ex.), dar nici o prevedere legală nu condiţionează/nu distinge că motorul să funcţioneze efectiv în momentul conducerii (ubi lex non distinguit nec nos distinguere debemus)", explică avocatul Raluca Cîrstea, de la legal-land.ro.

Instanţa consideră că în această situaţie, conducătorul auto al autoturismului tractat ar putea fi subiect activ al infracţiunii în condiţiile în care, în timp ce se află la volanul respectivei maşini, avea 0,80 g/l alcool pur în sânge, dar solicită, totuşi, ÎCCJ dezlegarea următoarei chestiuni de drept: dacă acţiunea de conducere a unui vehicul presupune în mod necesar punerea în mişcare a vehiculului prin acţionarea sistemelor de autopropulsie.

Termenul de soluţionare a sesizării este 21 martie 2019.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite