Oradea

articolul anterior articolul urmator

Cum se conduce corect o maşină diesel. Top 5 ponturi de la mecanicul auto. „Este mai grav decât la benzină dacă circulăm cu motorul subturat“

7
26 Jul 2017 06:36:18
Autor: Claudia Popa
Cum se conduce o masina diesel Foto-Arhiva
Cum se conduce o masina diesel Foto-Arhiva

Diferenţele esenţiale în exploatarea unui motor diesel faţă de un propulsor alimentat cu benzină apar în construcţia şi principiile de funcţionare diferite. Specialiştii susţin că, pentru ca o maşină diesel să funcţioneze cât mai mult fără probleme, trebuie ţinut cont de anumite aspecte.

Maşinile diesel au marele avantaj al unui consum mai mic. Însă, dacă ele nu sunt conduse aşa cum trebuie, pot apărea probleme costisitoare pentru buzunarul şoferului.

1. Pornirea maşinii

În cazul pornirii unei maşini diesel este bine să aşteptăm câteva secunde, mai ales când este frig şi bujiile incandescente trebuie să încălzească camera de ardere.

“Regula este următoarea: se bagă cheia în contact şi se dă la automat numai când se sting martorii de bord. Şoferii care se grăbesc trebuie să ştie că dacă nu au răbdare s-ar putea să uzeze motorul, deoarece-l forţează să se învârtă fără să pornească. Iarna e recomandat să punem contactul de mai multe ori, astfel încât să se încălzească mai mult camera de ardere”, ne-a explicat Florin Bot, mecanic auto.

2. Motorină de calitate

Specialiştii susţin că principala cauză care duce la injectoare stricate este motorina de o calitate proastă. În România găsim la pompă motorină destul de proastă, nefiltrată suficient, care face depuneri în sistemul de alimentare al maşinii. O motorină mai aditivată îi va păstra maşinii internele curate.

3. Drum întins

Din cauza că majoritatea posesorilor de maşini diesel le folosesc exclusiv în oraş, apar şi o mulţime de probleme la motoarele pe motorină, cum ar fi injectoare înfundate, filtre de particule înfundate şi tot felul de senzori şi supapă EGR acoperite de calamină. “Dacă mergem cel puţin o dată pe luna la drum întins, aceste probleme nu vor apărea. Sau dacă folosim maşină şi în excursii, sau undeva să ieşim pe autostrada cu ea, toate aceste piese se vor curată de la turaţia mare şi nu vom mai avea probleme în timp. Aşa că nu te sfii să îţi scoţi dieselul la drum întins şi să mergi tare cu el”, a punctat specialistul.

4. Subturaţia

În general, nu este bine să mergem subturat cu nicio maşină. Pentru că o să chinuim motorul, iar acesta începe să vibreze şi să tremure  din toate încheieturile.

“În cazul unui motor diesel este mai grav dacă circulăm cu motorul subturat. Deoarece piesele motorului diesel sunt grele, inclusiv volanta, pe care dacă o chinuim ne va uza discul de ambreiaj şi rulmentul. În plus, dacă mergem subturat în repetate rânduri, vom rupe suporţii motorului care sunt şi aşa suprasolicitaţi din cauza vibraţiilor specifice unui motor diesel. Deci, chiar dacă avem maşină nouă, după câteva zile de condus o să învăţăm care este turaţia ce-i place cel mai mult maşinii noastre şi vom evita subturatiile”, a mai explicat mecanicul Florin Bot.

5. Consumul

O maşină diesel are cel mai bun consum la începutul cuplului maxim. Aşa că ne uităm în cartea maşinii şi vedem când are maşina cu motorul nostru cuplul maxim. Să zicem că are pe la 1800 rpm. Astfel ştim că noi trebuie să mergem mai mereu, indiferent de treaptă cutiei în care ne aflăm, pe la această turaţie, +/- 200 rpm.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

7 Comentarii

John alxzq
26.07.2017, 10:15:56

” O motorină mai aditivată îi va păstra maşinii internele curate”! cu asta ne-ai lămurit cât de specialiști sunt

-2 (2 voturi)
B Mihai
26.07.2017, 15:37:11

Bun sfatul 5 ... Ține matale dieselul la 1800 ture și să ne spui apoi cât au costat injectoare, turbina șamd & ce economie ai făcut. .. Că abia la 2300 - 2500 ture un turbo diesel începe să tragă cu adevărat, nu mai punem la socoteală.

+1 (1 vot)
IonIon Codreanu
26.07.2017, 15:50:40

Este DOAR un exemplu de turație la care cuplul este deja maxim. În cartea tehnică se poate găsi turația corespunzătoare și care depinde de mașină. La mine a fost 2000 de ture pe minut și la 100.000 km motorul arăta ca nou, din toate punctele de vedere! N-am mers sub 1800 dar nici nu m-am grăbit des la peste 3000.

+1 (1 vot)
B Mihai
26.07.2017, 16:00:25

domnule Codreanu, fiecare conduce cum crede de cuviință, însă de prea multe ori văd în trafic un dizelar care lasă în urmă vălătuci de fum negru tip ”locomotivă cu cărbuni” ... stilul ”maxim de economie” & treapta de viteze se termină la 2 300 ture. Funcție de cutia de viteze 110 km/h = 2 500 ture, 130 km/h = 3 000 ture. Și oricum nu mă ajută cuplul dacă nu am și caii putere la îndemână (sub 3 000 nu prea răspund la apel) Pot doar să vă sugerez 5..600 de km să nu lăsați motorul sub 2 200 ture... nici peste 3 500 că rupe la urechi în habitaclu la multe mașini.

Octavian Remus Mocanu
27.07.2017, 07:51:46

"În general, nu este bine să mergem subturat cu nicio maşină. Pentru că o să chinuim motorul, iar acesta începe să vibreze şi să tremure din toate încheieturile. “În cazul unui motor diesel este mai grav dacă circulăm cu motorul subturat. Deoarece piesele motorului diesel sunt grele, inclusiv volanta, pe care dacă o chinuim ne va uza discul de ambreiaj şi rulmentul. În plus, dacă mergem subturat în repetate rânduri, vom rupe suporţii motorului care sunt şi aşa suprasolicitaţi din cauza vibraţiilor specifice unui motor diesel." Nauc pasaj... Se zice ca motorul diesel are o putere relativ constanta pe o plaja larga de valori ale turatiei, chiar si in zona turatiilor mici. Asta il face in mod necesar mai putin susceptibil de a avea probleme in regim de turatie mica. Dar specialistii - dar specialisti sunt - acum zic altfel. Ce ma face sa cred ca astia au intrebat vreun gigel de la scularie, care ori e prost, ori nu stie sa explice, e faza cu suportii rupti de vibratii. Nauc...

Vezi toate comentariile (7)

Modifică Setările