FOTO DN 76,cel mai îngrozitor drum din România. Se decopertează asfaltul turnat la începutul lunii iulie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Şoferi nervoşi, gropi, semafoare, utilaje trase pe dreapta şi muncitori fără chef de lucru. Asta este imaginea de pe Drumul Naţional 76, drum care leagă Oradea de Deva. Acolo unde stratul de asfalt a fost turnat în urmă cu o lună se lucrează la decopertarea lui, pentru că nu a fost unul de calitate şi gropile au apărut după doar două săptămâni.

În urmă cu o lună, la ieşire din Oradea spre Sânmartin se turna un strat de asfalt. A fost de aşa proastă calitate încât, în numai două săptămâni, au apărut gropile. Astfel, în momentul de faţă se decopertează stratul de asfalt turnat la începutul lunii iulie. În acest ritm, lucrările nu se vor finaliza nici peste 2 ani, chiar dacă termenul de finalizare este 2015, lucru care nu are cum să se întâmple decât printr-o minune, gradul de finalizare, în acest moment, fiind de doar 6%. Chiar şi cu un grad atât de scăzut greşelile de execuţie ale proiectanţilor nu par să se mai oprească.

Şi autorităţile par să fie legate de mâini şi de picioare, motivând că nu au cum să grăbească lucrările sau cum să-i sancţioneze pe constructori decât după expirarea termenului de finalizare.

“Nu putem aplica niciun fel de sancţiunea constructorilor până când nu expiră contractul, şi nici penalităţi nu le putem percepe” a afirmat Eugen Cecan, şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj.

Când au început asfaltarea la ieşirea din Oradea, muncitorii antreprenorului general, SCT Bucureşti, nu au respectat nici cele mai elementare norme de construcţie de drumuri. Au aruncat peste vechiul asfalt tone de piatră cubică, după care au turnat un strat de asfalt nou fără să facă minime săpături, fără să pregătească o fundaţie cât de mică sau săfrezeze vechiul asfalt. Calitatea proastă a lucrării a cedat la nici două săptămâni.

“S-a constatat că lucrarea nu este conform proiectului şi s-a dispus refacerea ei pe o lungime de 300 de metri din cei 4 kilometri”, a afirmat Eugen Cecan.

Nici în cel de-al doisprezecelea ceas constructorul nu pare să se trezească. În loc se refacă toată porţiunea, alege să înlocuiască doar porţiunea pe care s-au format gropile. E greu de crezut că porţiunea neînlocuită, încă, ar fi de o calitate mai bună.

În momentul de faţă se fac lucrări pe mijlocuol benzii, circulaţia fiind îngreunată, un nor gros de praf ridicându-se în urmele maşinilor care vin sau ies din Oradea.

Nicio grabă

Ce este de-a dreptul de neînţeles e faptul că autorităţile susţin că banii au fost alocaţi constructoriului, care, teoretic, nu ar avea niciun motiv să nu lucreze. Realitatea este cu totul alta. Utilajele stau liniştite pe marginea drumului, din 5 muncitori 2 privesc, unul îşi dă cu părerea, unul e obosit şi poate unul încearcă să dea la lopată, dar cum se anunţă caniculă e greu de crezut că va reuşi. Vara nu se poate munci de căldură, iarna de frig. Important e ca şoferii să aibă plătite toate taxele de drum, că altfel sunt arşi la buzunar de către autorităţile abilitate.

Situaţia nu este mai îmbucurătoare nici pe celelalte porţiuni de drum. Până la Beiuş sunt nenumărate semafoare, lucrările sunt începute, ba în unele locuri creşte iarba peste stratul de pietriş, utilajele stau pe marginea drumului, iar despre muncitori nici nu poate fi vorba. Dacă în mod normal drumul dintre Oradea şi Beiuş era parcus în aproximativ 50 de minute, acuma, acelaşi drum, a ajuns să fie parcurs în aproape 2 ore.

Dacă ar fi să vorbim despre importanţa acestui drum pentru judeţul Bihor, şi chiar pentru România, am putea spune multe. Este drumul care îi duce pe turişi în Băile Felix, spre platoul Padiş, spre peştera Urşilor sau spre Peşterile Farcu respectiv Meziad. Mai exact, spre zone turistice extrem de importante. Câţi dintre turiştii, fie străini, fie români, care ajung să parcurgă acest drum, în aceste condiţii, vor mai dori să revadă locurile şi în anii următori?

 Sute de milioane de lei

Cei 117 km de pe raza Bihorului ai DN 76, care au intrat în procesul de reabilitare,s-au împărţit în trei tronsoane.

Tronsonul Ştei-Beiuş a fost încredinţat firmei asocierea AZVI, cei 30 de km ar trebui inauguraţi până pe 16 septembrie 2015. Pe tronsonul Vârfurile-Ştei (33,31 km), început în 3 ianuarie 2011, Construct Mod avea ca termen de predare 3 ianuarie 2013, termenul fiind prelungit cu un an, fără însă a fi finalizat. Ultimul tronson care a revenit firmei CCCF Timişoara, preluată de SCT Bucureşti, ar trebui să fie gata pe 1 martie 2015, însă stadiul lucrărilor executate nu depăşeşte nici 6%. Valoarea lucrărilor pe cele trei tronsoane se ridică la 437 milioane lei, plus TVA.

Şoferii revoltaţi vor protesta

Pe pagina de Facebook “Drumul Naţional 76” şoferii nemulţumiţi îşi spun offurile şi se mobilizează pentru mitingul din 29 august, de la ora 16.00, care va avea loc în parcarea benzinăriei din localitatea Pocola.Şoferii au ajuns să spună că drumul este veşnic în lucru, viteza de deplasare fiind de maximum 5 kilometri pe oră.

“Am ales să organizăm acest protest pentru că dorim săţinem trează opinia publică cu privire la cel mai important drum din judeţ, de faptul că sudul Bihorului este izolat de Oradea şi resul ţării, şi cei care se simt cu musca pe căciulă să facă odată ceva, căci e prea multă bătaie de joc”, ne-a spus beiuşeanul Kovacs Zoltan, participant la protest.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite