Paradox: salvamontiştii din România sunt singurii din Europa care nu au voie să folosească semnale acustice şi luminoase pe maşinile de intervenţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Salvamont România-Dispeceratul Naţional Salvamont
Foto: Salvamont România-Dispeceratul Naţional Salvamont

Petiţia „Vrem semnale acustice şi luminoase pe autospecialele Salvamont!", ce va fi înaintată Ministerului Administraţiei şi Internelor (MAI), Inspectoratului General al Poliţiei Române (IGPR) şi Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), a fost semnată de peste 6.700 de oameni.

Una dintre situaţiile concrete în care folosirea semnalelor  acustice şi luminoase era extrem de utilă a avut loc în 2017.

Salvamontiştii argeşeni se grăbeau să ajungă pe traseul Bâlea Cascadă în sprijinul colegilor din Sibiu, la solicitarea acestora, pentru salvarea unei fetiţe de 10 ani, cetăţean american, care căzuse de pe o stâncă. 

Din cauza traficului îngreunat de pe Transfăgărăşan, salvatorii argeşeni au ajuns la copilă după o oră şi jumătate, mult mai greu decât dacă maşina cu care se deplasau ar fi avut girofar.

În acelaşi an a avut loc şi teribilul accident cu 13 victime din zona Dâmbovicioara, unde un camion cu militari ai Batalionului 33 Vânători de Munte Dragoslavele s-a răsturnat într-o râpă. 

Pentru scoaterea victimelor (trei persoane decedate şi 10 rănite) a fost nevoie de intervenţia salvamontiştilor. Deplasarea la locul accidentului, pe un drum în lucru, plin de semafoare şi blocaje, a fost însă cea mai mare provocare, iar lipsa semnalelor acustice şi luminoase s-a simţit iar.

"La această intervenţie noi eram elementul esenţial, pentru că Salvamontul a fost cel care a coborât în abupt. Camionul era proptit într-un singur fag şi trebuiau să ajungă acolo oameni care să ştie ce manevre trebuie făcute. Atunci a fost plan roşu, am plecat toţi. S-a circulat greu. S-au strâns suficiente forţe, iar maşinile Salvamont care erau încă pe drum - din cauză că au avut probleme cu traficul - s-au întors", explică, pentru "Adevărul", Ion Sănduloiu, directorul Salvamont Argeş.

„Am făcut 10-12 km în două ore. În timpul ăsta se poate ajunge şi la decesul victimei"

Legislaţia rutieră în vigoare nu le permite salvamontiştilor să utilizeze sisteme de avertizare acustică şi luminoasă (girofaruri şi sirene) pe autospecialele de intervenţie în timp ce se află în exerciţiul funcţiunii la solicitările venite prin Serviciul Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112. Deplasarea lor prin trafic fără astfel de sisteme le îngreunează misiunile şi, nu de puţine ori, le pune viaţa în pericol.

"Sunt situaţii explozive, în care oamenii au nevoie de ajutor şi nu se poate interveni în timp util pentru că traficul e aglomerat. Ştiţi bine ce coadă se face pe Transfăgărăşan vara, iar când încercăm să mergem pe lângă aceste maşini, e dezastru, pentru că oamenii sunt furioşi. Am avut mai multe situaţii în care am făcut 10-12 km în două ore. Vă daţi seama că în timpul ăsta se poate ajunge şi la decesul victimei", mai spune, pentru "Adevărul", Ion Sănduloiu.

Paradox: Pot achiziţiona maşini cu girofaruri şi sirene, dar nu pot folosi aceste dotări

Campania "Vrem semnale acustice şi luminoase pe autospecialele Salvamont", derulată prin comunitatea independentă Declic, militează pentru modificarea art. 32, alin. (1), litera b) din Codul Rutier prin adăugarea autospecialelor din cadrul serviciilor locale şi judeţene de salvatori montani "Salvamont" în categoria vehiculelor cu regim de circulaţie prioritară, care pot folosi sisteme de avertizare acustică şi luminoasă de culoare albastră.

"Noi încercăm de vreo opt ani să obţinem dreptul de a folosi semnale acustice şi luminoase - aceasta este, de fapt, denumirea, nu girofar - pentru deplasarea la urgenţe. Niciodată nu s-a putut, în condiţiile în care, legislativ, noi avem dreptul să achiziţionăm pentru Salvamont autospeciale tip ambulanţă care automat sunt prevăzute cu girofaruri, dar nu avem dreptul să le folosim sau să le ţinem sus pe maşini", mai spune, pentru "Adevărul", Ion Sănduloiu, directorul Salvamont Argeş.

Singurul serviciu de urgenţă care nu beneficiază de facilitatea deplasării în regim prioritar la acţiunile de salvare

Cu mii de intervenţii şi vieţi salvate şi cu un grad de răspuns de 100% la evenimentele montane, structurile Salvamont au demonstrat că desfăşoară o activitate de salvare la un nivel foarte bun, corespunzător cerinţelor mereu impuse de dezvoltarea turismului şi activităţilor economice din zona montană.

"Deşi este un serviciu public organizat în cadrul Consiliilor Judeţene sau Locale, şi coordonat operativ de către Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă din Ministerul de Interne, Salvamont este singurul serviciu de urgenţă care nu beneficiază de facilitatea deplasării în regim prioritar la acţiunile de salvare", se mai arată în textul petiţiei. 

De asemenea, Salvamont România este singurul din Europa care nu are această facilitate absolut necesară.

Pentru iniţierea procedurilor de solicitare a modificării legislaţiei în acest sens, petiţia "Vrem semnale acustice şi luminoase pe autospecialele Salvamont!" are nevoie, potrivit iniţiatorilor, de 7.000 de semnături. Până vineri, 28 ianuarie 2022, au fost strânse 6.700.

Vă reco​mandăm să mai citiţi:  

Mesajul de revoltă pe care o învăţătoare din Piteşti l-a transmis Ministerului Educaţiei: „Suntem precum cetăţeanul turmentat“

Eurovision România 2022. Andra Oproiu, artista de jazz crescută pe muzica Mădălinei Manole VIDEO

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite