PIteşti: Alexandru Halibei, o viață pe munte

PIteşti: Alexandru Halibei, o viață pe munte

Alexandru Halibei, Sașa, cum îi spun rpietenii, și-a împletit viața cu aceea a muntelui pe care l-a iubit necondiționat.

Este unul dintre salvamontiștii experimentați din Argeș și are la activ mai multe expediții în diverse colțuri ale lumii. A descoperit plăcerea expedițiilor pe înălțimi când avea o vârstă foarte fragedă. Totul a fost o întâmplare, însă una care a dus la descoperirea unei mari iubiri: cucerirea celor mai înalte  culmi, la propriu.

A învățat de la cei mai buni
Când avea doar 16 ani, Sașa Halibei plnuise să plece într-o tabără școlară pe munte, la cabana Cuca. Tabăra s-a anulat, dar planurile lui Sașa și ale colegului său au rămas în picioare. Așa că au pus la cale o ieșire individuală.

„Ne doream foarte mult să mergem în acea excursie aşa că nu am at înapoi când tabăra s-a anulat. Am mers împreună cu prietenul meu la Cabana Cuca. Acolo l-am întâlnit pe Ştefan Ciortan, un alpinist cunoscut. Ne-a plăcut atât de mult acea ieşire la munte încât am făcut o pasiune pentru această activitate,” spune Alexanru Halibei.

Secretele alpinismului le-a învăţat de la Bebe Nistorescu, fost salvamontist, cel care şi-a dat viaţa pe munte cu numai câteva zile în urmă. Un alt mentor în ceea ce priveşte muntele i-a fost şi Lucian Popescu, un alt alpinism român recunoscut.

„Pe Bebe Nistorescu l-am cunoscut cu mulţi ani în urmă, într-un magazin. Eu abia terminam liceul şi eram pasionat de munte. El a fost unul dintre cei care m-au învăţat alpinism. Dumnezeu să-l odihnească!”, spune Saşa.

Viața văzută de sus
Toți cei care iubesc munții au o structură aparte. Atunci când îi auzi povestind, simți la fiecare cuvânt că au descoperit un sens mult mai profund al vieții. Când te lupți cu propriile limite, acolo sus, pe munte, viața ți se schimbă radical și la întoarcere totul pare altfel, greutățile unei vieți normale sunt cu mult mai ușor de acceptat și de trecut.

Sașa Halibei este un om modest, echilibrat și foarte politicos, un om de bun simț care prețuiește viața deși de multe ori și-a roscat-o pe crestele celor mai înalți munți din lume. Sașa este mebru al Clubului Montan Altitudine, alături de Ovidiu Popescu, Emil Fieroiu, Radu Teo, Coco Popescu și mulți alți alpiniști români cunoscuți, împreună cu care a participat la numeroase expediţii.

De accidentări a ştiut să se ferească. Îşi aminteşte însă un moment petrecut cu mulţi ani în urmă, pe vremea când nu existau hamuri speciale şi se foloseau sfori clasice pentru a se asigura în timpul căţărărilor.

„Eram în Cheile Dâmbovicioarei. Cu noi se alfa şi Bebe Nistorescu, La un moment dat am rămas blocaţi. Atunci ne-a, „ars” toţi la gât cu sforile pe care le foloseam pentru că nu existau hamuri ca acum. Ne legam direct în corzi”, îşi aminteşte Saşa Halibei.

Din România în Argentina
Saşa a avut ocazia, prin intermediul  sportului pe care l-a practicat zeci de ani, să vadă lumea în toate ipostazele ei. Cel mai mult însă a văzut-o de sus, în sensul propriu şi pozitiv al cuvântului.

În munţii româneşti nu i-a scăpat mai nimic, i-a străbătut pe toţi, cu shicurile, căţărându-se sau, pur şi simplu, prin ascensiune clasică.  Este pasionat şi de schiul alpin, între 2000 şi 2007 abordând cele mai dificile zone din ţară.  Ture pe schiuri a mai făcut şi în în munții Dolomiti (Italia) şi pe Vârful Elbrus( 5642m) din Munții Caucaz.

Cele mai notabile performanţe ale sale sunt:  în 2008, Anzii Cordilieri (Argentina) unde a doborât vârful Aconcagua(6962m), cel mai înalt vulcan din lume, şi,  în 2007, expediţie în Africa unde a urcat vârful Lenana (4985 m), vârful Point John, vârful Nelion (5188 m) şi Batian (5199 m). A mai avut expediţii notabile pe Vârful Elbrus, pe o rută nou şi nestrăbătută până acum de un echipaj românesc, în Mont Blanc, escaladă pe mount Cervinia, pe Muntele Olimp din Grecia şi escaladă pe Meteora, tot din Grecia.

Profil:
Născut:
17 octombrie 1968, Hunedoara, județul Hunedoara
Studii: Faculatea de Ingineri la Universitatea de petrol și gaze din Ploiești
Profesie: inginer
Experiență: Membru al Serviciului Public Salvamont Arges între 1980- 2008
 acum administreaz o firmă de construcții și alpinism utilitar.
Stare civilă: căsătorit, un băiat

Ce-i place:
Sportul în general . De practicat practică schiul alpin, înotul și, evident,  alpinismul. La televizor urmăresc emisiunile sportive și cele științifice de la Discovery și National Geographic .
Ce nu-i place:
Wreslingul, pentru că este un sport mimat. Nu-mi plac manelele și nesimțirea. Oamenii care își aruncă gunoaiele pe stradă.

Când te-ai îndrăgostit de munte?
Eram la liceu, aveam 16 ani și am avut ocazia să plec pe munte cu un prieten pentru că tabăra la care ne înscrisesem nu s-a mai ținut. Am plecat doar noi doi în excursie, fără să le spunem părinților că tabăra a fost amânată.
Fiul tău îți împărtășește paisunea?
Cu siguranță, mai ales că, de la doi ani, l-am luat cu mine pe munte. Acum are 20 de ani și, de fiecare dată când are ocazia, face drumeții și schiază. Totuși el este ceva mai reținut la a-și asuma riscuri în anumite situații.