Românul care a deschis în Anglia prima şcoală profesională de ucenici în tatuaj. E celebru şi încasează 800 de lire zilnic

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La 29 de ani, românul Daniel (Danny) Romano este deja un nume în arta tatuajului, pe care o practică la cel mai înalt nivel în Marea Britanie, unde a emigrat în urmă cu opt ani. Regarul Unit i-a oferit diferenţa de mentalitate necesară specializării în tatuaje personalizate de calitate: realism, suprarealism, black&grey, mitologie greacă şi piese tematice religioase.

În plus, i-a dat şi şansa de a iniţia prima şcoală profesională de ucenicie în arta corporală

Locuieşte în Cheltenham şi este ceea ce în Regatul Unit al Marii Britanii se numeşte highly professional tattoo artist, adică artist tatuator profesionist. Este antrenat, din 2014, într-un proiect ambiţios care funcţionează cu patru studiouri în Marea Britanie – în Londra, Cheltenham, Exeter şi Bristol – şi un altul deschis în Bucureşti, proiect pentru care realizează tatuaje de calitate inspirate din artiştii suprarealişti, mai ales din Salvador Dalí, dar şi din cei realişti, cubişti etc. De curând, şi-a pus talentul în slujba unei şcoli dedicate acestei arte, pe care o poate numi marea sa pasiune.

„Primul tatuaj l-am făcut la 13 ani“

Din copilărie a cochetat cu desenul, însă pasiunea pentru arta corporală a început în urmă cu 16 ani. „Eram cumva familiarizat cu lumea artei când mi-a sărit în ochi conceptul ăsta. Treptat, am ajuns să-l transform într-un hobby. Primul tatuaj l-am făcut la vârsta de 13 ani, pe pielea unei persoane care, din entuziasm şi o oarecare doză de inconştienţă, probabil, s-a lăsat pe mâna mea... Dar n-a fost unul rău“, povesteşte Danny Romano.

De atunci, s-a instruit singur, autodidact, pentru că informaţiile pe zona sa de interes erau prea puţine. A studiat la Liceul de Artă „Dinu Lipatti“ din Piteşti, dar a continuat să se „joace“ în segmentul său artistic de interes prioritar. După absolvire, s-a orientat către Facultatea de Arhitectură „Ion Mincu“ din Bucureşti. La nici două luni de la admitere, a decis însă să-şi canalizeze toate energiile către arta tatuajului. „M-am analizat umil şi mi-am dat seama că n-o să fiu vreun Michelangelo în arta clasică, aşa că am continuat pe spectrul meu“, mai spune artistul.

image


S-a concentrat, aşadar, pe acest segment artistic nu doar pentru că începuse să se vândă foarte bine – şi la noi, dar mai ales în afară – ci şi pentru că se prefigura ca un segment mult mai personal centrat pe egoul individului, ceea ce lui Daniel, ca artist, îi conferea posibilităţi nelimitate de exprimare. La momentul acela avea deja, împreună cu doi colegi, un studio de tatuaje în Piteşti, dar voia mai mult. A ajuns să profeseze în Bucureşti, într-un apreciat studio de profil, însă şi-a dat însă seama că nici acest lucru nu-i este suficient. Decizia de a pleca din ţară a luat-o la vârsta de 21 de ani. 

Englezii cumpără vanitate

În 2011 îşi începea visul în Marea Britanie, într-o lume globalizată, pe care artistul român a simţit-o mult mai favorabilă, mult mai deschisă să îmbrăţişeze mentalităţi, viziuni şi concepte noi. O lume diferită de cea de acasă. „Nu ştiu cât ne-ar trebui să ajungem şi noi, în România, la nivelul din Regatul Unit... Probabil 150 de ani. Acolo oamenii sunt mult mai conştienţi de vanitatea lor. Ştiu ce înseamnă vanitate şi ştiu de ce cumpără vanitate. Iar vanitatea, mai ales cea conştientă, e un lux. Nu poţi să ajungi la vanitate până nu-ţi satisfaci nişte elemente de supravieţuire. Oamenii de acolo şi-au consumat nivelul ăsta de trai, de cultură de bază“, mai spune Danny Romano.

„Ne adresăm oamenilor care vor mai mult“

Ce a găsit în Regatul Unit al Marii Britanii a fost exact ce căuta: o lume în care, pentru sfera sa de interes, consumatorul de artă e mai pregătit să treacă de la a cumpăra tehnică la a cumpăra concept. Pentru că asta face Danny Romano: concept. Transformă, pentru oameni cu adevărat deschişi, o idee comună în ceva complex.  

image

„Pe scaunul meu din studio nu se aşază omul de rând. Noi ne adresăm oamenilor care vor mai mult, oamenilor care vor să aibă un concept“, explică artistul. O face pentru No Regrets (NR) Studios, un proiect care găzduieşte artişti de top şi invită, în mod regulat, artişti din toate colţurile lumii în două studiouri din Marea Britanie şi un altul din Bucureşti, studiouri care lucrează în strânsă colaborare cu clienţii pentru a schiţa tatuaje personalizate de înaltă calitate, specializate în negru şi gri, tradiţional, realism şi nu numai.

„Artişti din toată lumea vin să facă la noi guest spot. Fiecare dintre aceste studiouri găzduieşte între 10 şi 14 artişti. În momentul ăsta, avem o mândră galerie de artă, în Londra, care găzduieşte expoziţii de artă clasică contemporană, dar şi artă combinată cu arta corporală – fotografii cu lucrări realizate de maeştri în arta corporală“, spune Danny Romano, care profesează în studioul din Cheltenham.

„Încercăm să ieşim din tipar“

Ce face Danny Romano împreună cu ceilalţi artişti în cadrul proiectului este cu mult în afara clişeelor create din vremea primelor popularizări ale artei tatuajului, când nu prea existau artizani care să reprezinte vaste subiecte sau vaste concepte, ci doar tehnicieni care executau, fără vreo implicare deosebită, rândunici, inimi, ancore şi alte elemente cu o simbolistică a lor, după un tipar destul de liniar.

„Noi încercăm să ieşim din tipar. Poate că mai sunt saloane, nici nu le zic studiouri, care au o gamă industrializată cu modele preconcepute – partea mediocră e concentrată pe tehnică şi e şi normal, pentru că tatuajul este pe pielea clientului, trebuie să arate bine, dar, în general, lumea a început să se ducă spre mentalitatea asta: de a cumpăra valoare, de a cumpăra un concept. Domeniul acesta e într-o continuă dezvoltare, tehnic şi concepual“, spune artistul. 

Artă pentru cei fără „stresuri financiare“

Pentru Danny Romano, provocările ţin de zona conceptuală. Pentru el, ca pentru orice artist profesionist din această breaslă, clientul ideal este cel care vine deschis în studio, îi oferă subiectul şi-i dă libertate deplină de concepţie.

„Acel client care te simte foarte bine ca viziune şi vrea să cumpere o bucată dintr-un studiu! Asta e cea mai mare provocare conceptuală. Să-ţi dea libertatea supremă, dar în condiţiile în care nu este stresat că «Aoleu, trebuie să mai plătesc încă ceva în plus». Aici vin oamenii care nu au stresuri financiare şi te susţin să stai să desenezi o săptămână acasă, să studiezi. Sunt artişti ocupaţi pe un an şi jumătate în avans cu câte un client pe zi, cum este şi cazul meu, şi artişti care studiază şi o jumătate de an pentru o lucrare“, mai spune artistul.

image

„Prejudecăţile se duc de-abia după ce omul te cunoaşte“

Danny Romano mărturiseşte că nu-i dezvăluie niciodată clientului originile sale înainte de a-i câştiga încrederea. De ce? Pentru că şi într-o lume deschisă, precum cea a Regatului Unit, există prejudecăţi.

„În momentul în care mă întreabă de unde sunt, le spun: «Vă voi spune la final...». În momentul în care îmi achită în numerar preţul zilei mele de lucru şi al creaţiei pe care le-am pus-o pe piele, le spun: «Din România». Prejudecăţile se duc de-abia după ce omul te cunoaşte“, spune Danny Romano. 

800 de lire pe ziua de lucru

Dacă vă întrebaţi care este preţul unei lucrări semnate de Danny Romano, ei bine, trebuie spus că depinde de o serie de elemente care n-au legătură cu centimetrii pătraţi de piele tatuată, ci cu efortul din spatele conceptului, adaptat la ceea ce vrea consumatorul să cumpere.

„Depinde cât am investit eu ca să ajung în punctul ăla. Se taxează la oră, ca orice lucrare. În studioul nostru, o oră pleacă de la 80 de lire şi poate ajunge până la 250 de lire. Iar un braţ întreg necesită până la şase-şapte şedinţe şi poate să ajungă undeva la 7 mii-10 mii de lire. Preţurile au crescut foarte mult pentru că s-a redus acel segment de flash, de lucrări deja setate şi s-a introdus unicitatea, conceptul, bucata creativă. Dacă vrei să-i oferi ceva unic unui om trebuie să studiezi mai mult, să desenezi mai mult acasă şi, evident, preţul creşte. Şi cred că preţurile vor creşte şi mai mult. Spre exemplu, acum patru ani, preţurile erau undeva la 40-50 de lire pe oră între artiştii renumiţi, care acum ajung să taxeze la 1.600 de lire pe zi. Eu taxez undeva la 800 de lire pe zi“, explică Danny Romano. 

image


Ucenicii, pregătiţi ca într-o universitate 

Artistul român este, din 2015, împreună cu proprietarul celor cinci studiouri, iniţiatorul primei şi singurei şcoli profesionale de ucenicie din Regatul Unit al Marii Britanii, parte a proiectului No Regrets Studio.

„Şcoli de ucenicie sunt multe, dar noi o facem ca la carte. Spre deosebire de cei care oferă întregul volum de informaţii în două luni, şcoala noastră durează undeva la doi-trei ani. Colaborăm cu universitatea locală din Cheltenham, care ne ajută să adaptăm cursurile unei programe, astfel încât cei care încep cursurile pe profilul creat de mine să fie pregătiţi ca într-o universitate“, spune Danny Romano.

Se exersează pe piele sintetică

Şcoala sa de ucenicie se adresează acelor artişti plastici care doresc să practice arta tatuajului. Cursanţii trebuie să stăpânescă anumite elemente artistice, nu neapărat de compoziţie, pe care învaţă să le traducă mai întâi pe piele sintetică, apoi pe pielea unei persoane.

„Am gândit o serie de exerciţii care îi permit lui, ucenicului, ca aptitudinile din lumea artistică – fie că a pictat pe pânză, fie că a desenat în cărbune, fie că a sculptat în lemn – să le transfere pe piele cu aceleaşi presiuni, cu aceeaşi răbdare, cu aceeaşi aprofundare. Când prin exerciţiile pe care i le dau pe piele sintetică, mâna lui este antrenată şi stăpâneşte tot protocolul, mai are un singur pas: să simtă textura pielii, un lucru care se ajustează foarte rapid. Când face primul tatuaj – de obicei pe un prieten – eu sunt acolo, pot să anticipez şi să intervin, iar riscurile ca un eveniment tragic să se producă sunt foarte mici“, explică artistul.

image
Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite