FOTO A abandonat o carieră în străinătate pentru a le arăta românilor frumuseţile ţării, văzute de pe bicicletă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ploieşteanul Mircea Crisbăşanu a abandonat o carieră de inginer în Olanda pentru a promova turismul pe bicicletă în regiunea Dealu Mare. Succesul ideii s-a transformat într-un proiect care a obţinut o finanţare de 5.000 de euro, cu beneficii pentru comunitatea şi economia zonei.

În 2010, după ce a studiat ingineria structurală şi apoi şi-a finalizat studiile printr-un master la Delft Technical University, Mircea Crisbăşanu s-a întors în România. O idee care atunci a părut neinspirată, pentru că domeniul construcţiilor era unul dintre cele mai afectate de criză, din ţară. Dar nu aceasta a fost motivul revenirii, ci o mai veche pasiune a ploieşteanului.

„Aveam perspective excelente de a rămâne în Vestul Europei, să mă angajez ca inginer în Olanda, Germania sau ţările nordice. Şi, totuşi, m-am întors acasă. Eram gata să încep munca într-o nişă despre care nu ştiam mare lucru, pentru care nu aveam studii sau pregătire specializată. Dar exista ceva care m-a făcut în adâncul sufletului să ştiu că se poate, pasiunea pentru cicloturism“, povesteşte Mircea Crisbăşanu.

Frumuseţea sălbatică a zonei Dealu Mare, împânzită de conace, crame, biserici şi mănăstiri vechi, podgorii şi păduri, i-a dat ideea de a propune turiştilor români şi străini tururi pe bicicletă, realizate după modelul cicloturismului european. Aşa a luat naştere Cycling Romania şi organizarea de tururi ghidate pentru cicloturişti români şi străini în unele din cele mai frumoase zone, Dealu Mare, Dobrogea, Podişul Târnavelor sau nordul Buzăului.

Un proiect câştigător

Ideea a mers şi mai departe, iar în 2013, şi-a înscris proiectul „Pro-cicloturism“ la competiţia „Ţara lui Andrei“, finanţată de Petrom, destinată rezolvării problemelor comunităţilor. Proiectul a cucerit şi a obţinut o finanţare de 5.000 de euro pentru încurajarea turismului pe bicicletă în zona Urlaţi. „Ne-am propus ca zona Dealul Mare să câştige şi o altă etichetă decât aceea de zonă viticolă, iar explorarea ei pe bicicletă să o transforme într-o destinaţie recunoscută pentru cicloturism în România, dar şi în Europa“, spune despre proiect Mircea Crisbăşanu.

Proiectul turistic va aduce zonei şi beneficii economice, prin organizarea de popasuri culinare în gospodăriile localnicilor, dar va implica activ şi comunitatea din Urlaţi, în special tinerii, pe care Mircea îi consideră „cheia proiectului“.

„În proiect sunt implicaţi şi tineri voluntari, din Urlaţi, care şi-au arătat o mare disponibilitate, dar şi din străinătate. Împreună cu ei vom lucra la marcarea şi întreţinerea traseelor de cicloturism, promovarea acestora şi organizarea efectivă a evenimentelor“, spune iniţiatorul proiectului.

Proiectul final va consta în dezvoltarea unei reţele de ciclioturism, cu baza în Urlaţi, pe cele mai interesante trasee din zonă, inclusiv cuprinderea Ploieştiului pe lista obiectivelor de vizitat de către turişti. Traseele, variate şi cu grade diferite de dificultate, se vor adresa în primul comunităţii de cicloturişti, în creştere în România, dar şi celor care vor să facă mişcare pe bicicletă, în familie sau cu prietenii.

„Vom finaliza până la începutul lunii iunie marcarea primelor două trasee, de 30-40 kilometri. Ne dorim ca, iniţial, familiile, inclusiv cele cu copii, să aibă un prim contact cu zona, dar să revină apoi pe parcursul verii, în weekend sau în concedii. Sunt foarte multe lucruri de văzut în zonă, iar în toamnă ne-am propus un traseu special, în timpul culegerii viilor“, spune Mircea.

Un astfel de model de turism a fost implementat anul trecut, cel al Centurii Cicloturistice Bucureşti, din comuna Ciocăneşti, din Dâmboviţa, la 30 de kilometri de Capitală. Este un traseu care măsoară 25 de kilometri, care trece prin multe sate din zonă, presărat de  puncte de asistenţă tehnică pentru biciclişti şi magazine ale producătorilor locali care vând produse naturale.

Traseul Dunării, un alt proiect de suflet

De altfel, cicloturismul în zona Urlaţi nu este singurul proiect în domeniu în care este implicat Mircea. Împreună cu voluntari români şi bulgari, Mircea a început, în 2013, explorarea Traseului Dunării, care merge pe firul fluviului în România.

Timp de două săptămâni, în toamnă, voluntarii vor parcurge peste 800 km pe bicicletă pentru a investiga diverse trasee de pe malul românesc al Dunării, între Călăraşi şi Tulcea, pentru a inventaria obiectivele turistice găsite pe traseu, fie că sunt monumente istorice, zone cu peisaje deosebite, gospodării ale localnicilor, locuri de cazare, restaurante sau pur şi simplu oameni primitori de-ai locului care au mereu istorisiri captivante de împărtăşit. Vara trecută, echipa a investigat deja traseul Dunării cuprins între Oraviţa şi Tulcea.

Dacă regretă că s-a întors în România? „Nu, absolut deloc, am suficiente motive să investesc timp şi energie în cicloturism. Bicicleta devine un trend în România, iar cicloturismul este o pasiune care face paşi mici, dar siguri, în România, pentru că ţara noastră are foarte multe valori şi locuri de descoperit“, crede Mircea.

În Europa, potrivit Euro Velo, cicloturismul generează venituri de 44 miliarde euro anual, iar Europenii petrec, în fiecare an, 20 milioane de vacanţe pe bicicletă. Ca un exemplu, ruta Dunării Passau – Viena (cel mai renumit sector), este parcursă anual de 1,5 milioane de turişti.

Pe aceeaşi temă

Jurnal pe bicicletă – Turul Dunării. De asta iubim România. Obiective (re)descoperite de voluntarii Cycling Romania

Cycling Romania face ce n-au făcut autorităţile române

FOTO Turism pe bicicletă. Zona Dealu Mare a intrat pe harta cicloturismului naţional şi internaţional

Ploieşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite