Ploieşti

articolul anterior articolul urmator

Imagini rare şi spectaculoase din timpul construirii barajului Paltinu. Cum s-a ridicat megastructura comunistă din masivul Negraşului

24
7 Jan 2019 04:03:06
Autor: Diana Frîncu
Barajul Paltinu a fost construit începând din anul 1966 şi până în 1982 FOTO ezaru-photography.com
Barajul Paltinu a fost construit începând din anul 1966 şi până în 1982 FOTO ezaru-photography.com

În anii '60, dezvoltarea accelerată a zonei urbane din Prahova şi Dâmboviţia a creat necesitatea stringentă a unei surse de apă potabilă care să alimenteze nevoile comunităţii civile şi industriale aflate în expansiune.

Astfel, începând cu anul 1965, în zona Văii Păltinoasa, la poalele masivului Negraşului, a fost identificat punctul ideal pentru amenajarea unei acumulări de apă, sursa fiind râul Doftana.

Raul Doftana  izvorăşte din munţii Gârbovei şi traverseaza localitatea Valea Doftanei, în lung. Parcurge o distanta de aproape 50 km pana la confluenţa cu râul Prahova, spre sud de Câmpina, iar pe acest traseu, Doftana sapă albia în munţtii Baiului şi Bădilei. Este un râu cu debit mare aproape pe tot timpul anului, având marele avantaj că este alimentat în permanenţă de o salbă de afluenţi, care devarsă apa incepând de la izvor. Astfel, pe stanga se află afluenţii Negraşul, Cucioaia, Mogoşoaia, Ermeneasa, Ghimpoasa, Valea lui Vlădişor, Păltinoasa şi Purcaru, iar pe dreapta işi aduc apele Muşita, Orjogoaia, Prislopul, Floreiul, Brădeasa şi Secăria.

Doftana are debitul cel mai mare la confluenţa cu afluentul Păltinoasa, astfel că în aval de acest punct s-a decis amenajarea unui stăvilar. Construcţia a început în anul 1966, iar şantierul a fost finalizat în anul 1971. Prin ridicarea acestui imens zid din beton în punctul numit ”La Tocile” s-a creat un lac artificial denumit Paltinu sau Păltinoasa care se întindinde astăzi pe o suprafaţă de 215 hectare.

Barajul din beton are formă de arc dublu, iar lungimea totală este de 455 de metri şi este înalt, pornind măsurătoarea de la fundaţie, de 108 metri din care soculul este de 7 metri. Lăţimea la coronament este de 6 metri, la soclu de 16 metri, iar la fundaţie de 22 de metri. Acumularea Paltinu are un volum de util de 47.12 milioane de metri cubi.

”Din cauza condiţiilor geomorfologice dificile ale amplasamentului, a fost adoptată varianta unui baraj de beton în arc cu dublă curbură cu rost perimetral. Această soluţie a implicat realizarea unui soclu de fundaţie prelungit pe malul stâng cu o aripă parabolică. Acest soclu permite o simetrizare a secţiunii în care este executat barajul propriu zis şi permite o preluare mai bună a diferenţelor modulelor de elasticitate ale rocei de pe cei doi versanţi. De asemenea, soclul permitea o adaptare mai bună la condiţiile geologice locale, prin plombarea zonelor cu rocă alterată. Terenul de fundaţie a fost consolidat printr-un voal de etanşare realitat prin injecţii cu lapte de ciment. Între barajul parabolic şi versantul stâng s-a mai executat şi o culee de beton, care contribuie la o conlucrare mai bună a barajului cu versantul”, conform eszph.ro.

În ciuda acestei construcţii solide, la prima umplere a lacului s-au constatat inflitraţii mari pe sub soclu, depăşind 150 l/s şi deplasări ale structurii la contactul dintre arcul central şi aripa parabolică. A fost momentul în care specialiştii vremii au decis că este nevoie de lucrări suplimentare de consolidare pentru a se evita un dezastru.

Aşa se face că între anii 1976 şi 1982 şantierul a fost deschis din nou, pentru suplimentarea voalului de etanşare, amplificarea sistemului de drenaj şi acoperirea părţii aval a versantului stâng cu blocuri de beton în trepte de 6 -8 m, ancorate în adâncime cu cabluri pretensionate. Aceste blocuri amplasate în scări pot fi observate astăzi dacă te poziţionezi în aval de baraj.


 Barajul a fost realizat e angajaţi ai Trustului de Construcţii Hidrotehnice care a adus atât specialişti, pionieri în domeniu, dar şi mii de muncitori din toată ţara care se deplasau cu tot cu familii de la un şantier la altul.

Sursa foto ezaru-photography.com

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

24 Comentarii

Sorin Constantin
7.01.2019, 07:34:36

,,Mega structură comunistă" ar trebui aruncată în aer de făcătorii de democrație din această țară. De ce să mai vedem astfel de performanțe din timpul ,,dictaturii"? Dar ca să fie distrusă ,,megastructura comunistă" e nevoie de specialiști și explozivi, oare are România așa ceva? Puțin probabil !!! Să zicem bog da proste că ne-a rămas de la ăia, de la dictatori.

+2 (18 voturi)
Radu Mircea
7.01.2019, 08:45:47

# Sorin Constantin Sorine , esti usor nostalgic . Nu stiu daca ai vazut barajul Paltinu de aproape ??? Am avut ocazia sa-l fotografiez pentru niste vederi prin anii '80 . Si am aflat atunci si povestea lui . lnitial trebuia sa fie amplasat vreo 2 km mai jos ( unde in malu' drept exista un mic tunel ) . Nu stiu cine , dar persoana importanta , n-a vrut . N-a contat ca respectivu' nu avea nicio calificare hidrotehnica , avea oua mari . Sefu' de santier a fugit din tara ( asta nu stiu cum ) inainte cu doua zile sa inceapa umplerea lacului . Stia el ceva ... lnainte sa fie plin , deja '' fugise '' 5 cm din '' umeri '' . - umeri - capetele arcului care se infig in stinca si care tin toata aparaia ulterioara . Din spusele celor care urmaresc continuu starea si comportarea barajului , din betonul folosit la consolidarea ulterioara in trepte de 12 m din capetele barajului se mai putea face inca un baraj . Nici astazi nu este permisa circulatia auto ( de fapt nici pietonala ) pe coronamentul barajului ca la Vidraru de exemplu , desi asa a fost proiectat si pentru circulatie . Altfel am ramas tot de atunci cu gustul '' Cashcavelei '' de Valea Doftanei si a tuicii de la Secaria . Cashcaveaua de Valea Doftanei este o brinza invechita car bate la coor orice cashcaval . Tuica nu v-o mai descriu ca-mi dau lacrimile ....

+2 (16 voturi)
Sorin Constantin
7.01.2019, 08:51:35

@ Radu Mircea, mulțumesc pentru evaluare, mai ales că vine tot de la un nostalgic.

+5 (11 voturi)
Constantine Constantine
7.01.2019, 09:03:17

Am admirat barajul si peisajele splendide din imprejurimi de multe ori.a fost un lucru necesar in aceasta zona a Romaniei privind alimentarea cu apa potabila si energie elctrica a unor zone de interes economic si nu numai. Multe dintre structurile industriale ridicate pe vremea comunistilor nu au avut nevoie de specialisti in ale explozivilor ca sa fie dezafectate.Dupa 89 la putere au venit oameni care au avut un singur gind: cum sa se imbogateasca mai repede. Una din"solutii" era distrugerea vechilor industrii cladite si ridicate de chiar de poporul roman, pentru a deschide posibilitatea importurilor aducatoare de bani multi pentru unii.Peste 1000 de fabrici si uzine au fost lasate sa moara la sugestia unuia cu gitul scurt: fiul lui Neulander.Daca macar jumatate din aceste structuri ar fi fost retehnologizate, azi eram departe. Economia de azi nu mai este in stare sa ridice infrastructurile industriale de alta data. Nu mai are nici specialistii de atunci.Oamenii destepti au parasit o tara in care interesul cel mai mare in prezent consta in ridicarea de mall-uri.

+9 (13 voturi)
Robert Rusu
7.01.2019, 09:19:41

Ar fi interesat de stiut cati muncitori au murit in cei 5 ani cat a durat constructia barajului.

-9 (19 voturi)

Vezi toate comentariile (24)

Modifică Setările