Controversele conectării municipiului Râmnicu Vâlcea la A1 Sibiu-Piteşti. Alunecări de teren, vaci şi serpentine, în loc de drum expres

0
Publicat:
Ultima actualizare:
DN73C drumul prin care ministrul Transporturilor Cătălin Drulă vrea să lege Râmnicu Vâlcea de autostrada A1 Sibiu - Piteşti Foto Adevărul
DN73C drumul prin care ministrul Transporturilor Cătălin Drulă vrea să lege Râmnicu Vâlcea de autostrada A1 Sibiu - Piteşti Foto Adevărul

Soluţia ministrului Transporturilor Cătălin Drulă, de a lega Râmnicu Vâlcea de Autostrada 1 Sibiu-Piteşti, este considerată o „păcăleală” de către vâlceni.

La doar câteva zile după ce şeful Consiliului Judeţean Vâlcea, Constantin Rădulescu, se plângea pe la posturile locale de TV de solicitările sale nenumărate de a afla care va fi traseul autostrăzii A1 Sibiu - Piteşti prin Vâlcea, ministrul Transporturilor Cătălin Drulă şi-a anunţat planurile pe pagina sa de socializare.

Noile informaţii i-au bulversat total pe vâlceni, de la autorităţi până la oamenii simpli deopotrivă, pentru că sunt total diferite faţă de toate tratativele duse până acum, ce urmăreau dezvoltarea judeţului Vâlcea legat de A1.

Traseul Sibiu - Piteşti, de peste 120 de kilometri, traversează trei judeţe: Sibiu, Vâlcea şi Argeş şi a fost divizat în şase secţiuni, dintre care ultima prevede drumul de legătură Râmnicu Vâlcea cu A1. 

Noutăţile le-au dat vâlcenilor planurile peste cap, în locul drumului expres nou promis fiind oferit un drum cu extrem de multe probleme, restricţionat traficului greu de peste un deceniu, cu serpentine, pante abrupte, alunecări de teren, printre gospodării de pe dealuri. 

„Râmnicu Vâlcea, legătură cu A1, licitaţie demarată. A fost lansată licitaţia pentru proiectarea conexiunii oraşului Râmnicu Vâlcea cu autostrada Sibiu - Piteşti, via DN 73C”, a anunţat ministrul Cătălin Drulă.

Varianta acestuia este total diferită faţă de ce exista în Master Plan şi aşteptările vâlcenilor. DN 73C este drumul care leagă Râmnicu Vâlcea de Curtea de Argeş. El trece tocmai prin comuna în care a copilărit premierul Florin Cîţu şi este considerat a fi cea mai proastă variantă posibilă de legătură cu autostrada. 

Cea mai vehementă reacţie împotriva acestei soluţii a venit chiar din partea unui parlamentar liberal: „Vâlcenii nu vor să fie păcăliţi! Ne vom lupta pentru adevărata legătură Tigveni – Râmnicu Vâlcea: drum expres!”, a declarat Cristian Buican.    

În 2018, Asociaţia Pro Infrastructură a realizat o filmare de la bordul maşinii pe DN 73C între Curtea de Argeş şi Râmnicu Vâlcea. Această filmare ilustrează cel mai bine starea drumului în general, în ultimele decenii. 

VIDEO cu serpentinele de pe DN 73C

Drum de legătură pe un traseu restricţionat traficului greu de 10 ani

Traseul A1, care va lega Sibiu de Piteşti, peste munţi, pentru a fi o alternativă la unul dintre cele mai tranzitate şi mai periculoase drumuri naţionale / europene din România – DN 7 / E 81 Valea Oltului – a fost conceput să străbată o porţiune din nordul judeţului Vâlcea. 

În atare condiţii, legarea municipiului reşedinţă de judeţ de autostradă era imperios necesară pentru economie, turism, dezvoltare în general a unui întreg judeţ, dar şi a judeţelor învecinate, precum Gorjul.

  

De-a lungul timpului, au existat mai multe variante legate de traseul autostrăzii A1 Sibiu - Piteşti. Până de curând, se vorbea despre realizarea unui drum expres prin PNRR, pentru care însă a fost retrasă finanţarea, chiar dacă era vorba despre un drum mai scurt şi mai direct.

În locul drumului expres se vine acum cu ideea modernizării DN 73C, Curtea de Argeş – Râmnicu Vâlcea, ca parte a lotului 6 al A1 Sibiu – Piteşti şi legătură între A1 şi DN 7 - Valea Oltului. Noua variantă, extrem de contestată, a fost anunţată în toamna anului trecut. La prima licitaţie nu s-au depus oferte. CNAIR a reluat licitaţia, în alte condiţii. În realitate, propunerea este una veche, aparţine PSD şi nu a fost niciodată agreată.

Însă nici drumul expres nu constituie o variantă viabilă pentru guvernanţi fiind considerat o investiţie prea costisitoare pentru cei 23 de kilometri dintre Râmnicu Vâlcea şi Tigveni: traseu nou, exproprieri etc. 

Modernizarea DN 73C presupune refacerea structurii rutiere şi consolidări, lărgirea platformei drumului la 10 metri, din care trei metri pentru benzi de încadrare şi acostament consolidat, în defavoarea unui drum rapid cu patru benzi şi separatoare de sens. 

Din documentaţia postată în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice reiese că valoarea totală a contractului ajunge la 7,1 milioane lei, durata contractului fiind de 11 luni pentru lotul Curtea de Argeş – Tigveni şi 14 luni pentru lotul Tigveni - Râmnicu Vâlcea, în realitate pentru Tigveni - Goleşti. Ofertele sunt aşteptate până la finele lunii august.  

De ce se simt vâlcenii păcăliţi

Soluţia ministrului Transporturilor, Cătălin Drulă, este considerată inutilă şi imposibilă de realizat, fiind vorba despre un drum cu multe curbe şi serpentine, care traversează dealurile printre gospodăriile localnicilor, pe un teren în mare parte instabil, cu pante abrupte, care s-a dovedit în timp a fi nepretabil traficului greu, amintesc cei care sunt împotriva acestei variante.

DN 73 C în Vâlcea porneşte din Goleşti, trece prin Tigveni şi ajunge la Curtea de Argeş. De la Goleşti la Râmnicu Vâlcea este DN 7 / E 81. 

Recomandat ca o alternativă la Dealul Negru, ori de câte ori erau probleme cu platforma DN 7 / E 81 sau accidentele rutiere, DN 73 C s-a dovedit că nu poate fi nici măcar o soluţie temporară, fiind în permanenţă în lucru, din cauza alunecărilor de teren, a distrugerii platformei de drum, motiv pentru care a fost închis, cu unele excepţii, traficului de mare tonaj, iar pe timpul iernii fiind o adevărată aventură.

Vâlcea este în primul loc la alunecările de teren, pe ţară. Iar zona pe care o străbate DN 73C se află tocmai într-una din aceste porţiuni. 

Luna trecută, spre exemplu, localitatea Goleşti - Vâlcea a fost afectată de inundaţii. Aluviunile au pus stăpânire inclusiv pe DN 73C, blocând circulaţia. 

    

Un consilier local din Râmnicu Vâlcea, de profesie inginer structurist, în construcţii civile, industriale şi agricole, chiar i-a scris ministrului, într-un comentariu la postarea sa, motivele pentru care consideră că DN 73 C este „imposibil de modernizat şi lăţit”. 

„Unele zone sunt istoric predispuse alunecărilor de teren şi, ani la rândul, miniştrii şi guverne au tot încercat diferite soluţii fără succes. Riscăm să avem o soluţie pe hârtie şi o problemă pe termen lung”, atrage atenţia Constantin Bogdan Popa.  

Prin urmare, ideea unui drum nou, expres, mai scurt şi mai lat, pentru a lega Râmnicul de autostradă,  agreată până acum, cuprinsă şi în Masterplan ca „prioritate naţională”, este considerată de către vâlceni unica soluţie menită să ducă la dezvoltarea economică a unui întreg judeţ, dar şi la evitarea unor pierderi inutile de bani plecând de la cele destinate modernizării, până la reabilitări permanente din viitor. 

„Vor fi restricţionări permanente, turismul va avea de suferit, în final TIR-urile vor continua să aleagă tot Valea Oltului. Cum facem modernizare dacă mergem în continuare pe cârpeli? Chiar e bătaie de joc! Credeam că având avantajul banilor de la UE o să construim cu cap şi mai ales în interes economic pentru toate oraşele. În loc de cârpeală, să se construiască de la zero un drum nou, fără serpentine şi pietoni, prin zone fără probleme cu alunecările!”, atrag atenţia specialişti vâlceni.

Vă mai recomandăm şi:

DN 73C: Documentaţia de avizare şi studiul de fezabilitate costă 6 milioane de lei, fără TVA

Autostrada Sibiu - Piteşti: A fost lansată licitaţia pentru cea de-a şasea secţiune

Râmnicu Vâlcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite