Sfaturi de la profesionişti despre cum îţi poţi omologa maşina pe gaz

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Instalaţie CNG pe maşină; Foto Ovidiu Popa
Instalaţie CNG pe maşină; Foto Ovidiu Popa

Atraşi de preţul mic al gazului pe post de combustibil: gaz petrolier lichefiat (GPL) sau gaz natural comprimat (CNG), mulţi români au cochetat în ultimii ani cu ideea de a-şi dota maşinile cu astfel de instalaţii.

Până în prezent, la Registrul Auto Român au fost omologate peste 2.400 de instalaţii GNC şi în jur de 500.000 de instalaţii GPL montate pe diferite categorii de vehicule, dintre care 256.000 de maşini au ITP valabil.  

Pe site-ul Pro Motor găsiţi avantaje şi dezavantaje ale instalaţiilor pe gaz de pe autovehicule, printre care am aminti: scăderea puterii motorului cu 15%, preţul de aproximativ 2.500 de lei al instalaţiei în sine, o investiţie care se amortizează după 10.000 de kilometri parcurşi, consumul un pic mai mare, decât în cazul combustibililor tradiţionali, reducerea capacităţii de depozitare, dar şi faptul că nu ai voie să parchezi în subteran, unde riscul unui explozii din cauza acumulării gazelor creşte. 

Dacă aceste dezavantaje nu constituie un impediment, trebuie să ştiţi că pentru a intra în legalitate, după ce montezi instalaţia, trebuie urmaţi câţiva paşi pentru omologarea acesteia.

Procedura se efectuează la RAR, unde trebuie depusă o întreagă documentaţie, certificate de conformitate şi garanţie, cartea maşinii, cartea de identitate şi certificatul de înmatriculare al maşinii.

La RAR se efectuează testul privind emisia de noxe şi abia apoi instalaţia va apărea în cartea maşinii.

Ulterior, va trebui să solicitaţi un nou certificat de înmatriculare la Serviciul Regim Permise de Conducere şi Înmariculare a Vehiculelor, după ce şi aici veţi depune cerere, cartea maşinii, certificatul de înmatriculare, cartea de identitate, dovada plăţii taxei de eliberare a noului certificat de înmatriculare, plătită la CEC sau BCR şi asigurarea RCA.

Omologarea pas cu pas

Şeful RAR Vâlcea, Ovidiu Popa, a postat pe pagina sa de socializare paşii care trebuie urmaţi pentru procedura de omologare a instalaţiilor GPL sau CNG pe autoturisme sau autoutilitare uşoare. 

Acesta a explicat că pentru a intra în legalitate, este important de ştiut că producătorii trebuie să aibă şi ei certificarea de la RAR, iar montajul instalaţiilor certificate se efectuează numai în unităţi autorizate

Abia după montaj, se va face programare prealabilă la una dintre reprezentanţele teritoriale RAR, pentru ca acest lucru să fie menţionat şi în cartea de identitate a vehiculului (CIV).

„Pentru efectuarea modificării în CIV, este necesar să se prezinte la RAR certificatul de garanţie al instalaţiei, declaraţia de conformitate model A, eliberată de unitatea care a efectuat montajul şi manualul utilizatorului final sau instrucţiunile de utilizare ale instalaţiei. În documente trebuie să fie înscrise: unitatea care a efectuat montajul, datele de identificare ale autovehiculului (seria de caroserie sau de şasiu) şi datele de identificare ale instalaţiei montate.

Nu uitaţi actul de identitate!

Dacă instalaţia nu este nouă, ci este preluată de la un alt autovehicul, procedura este aceeaşi, dar în locul declaraţiei de conformitate model A se va prezenta declaraţia de conformitate model B, eliberată de unitatea care a efectuat transferul (mutarea instalaţiei de la o maşină la alta).

La prezentarea la RAR se verifică dacă montajul este corect realizat şi se face o verificare a emisiilor poluante la funcţionarea cu benzină şi la funcţionarea cu GPL sau GNC”, precizează specialistul RAR Vâlcea.     

Expirarea valabilităţii rezervorului GPL

Perioada de utilizare a unui rezervor GPL, aflăm din aceeaşi sursă, este de 10 ani de la data fabricaţiei, inscripţionată (poansonată) pe etichetă sau chiar pe rezervor. După expirarea valabilităţii, „rezervorul trebuie să fie înlocuit cu altul identic cu cel iniţial sau compatibil cu restul instalaţiei montate pe autovehicul”.

Şi de această dată înlocuirea trebuie făcută tot în unităţi autorizate de RAR. De asemenea, după înlocuire, trebuie urmaţi paşii pentru o nouă omologare: „la una dintre reprezentanţele RAR, cu programare prealabilă, pentru înscrierea în cartea de identitate a vehiculului (CIV) a datelor de identificare ale noului rezervor, în baza certificatului de calitate şi garanţie a lucrării, eliberat de unitatea care a efectuat lucrarea”.

Specialiştii RAR vor verifica modul în care s-a făcut montajul şi emisiile poluante „la funcţionarea cu benzină şi la funcţionarea cu GPL”.

Instalaţiile montate în service-uri neautorizate nu sunt recunoscute

„Vă recomandăm să faceţi un drum şi la Serviciul Regim Permise de Conducere şi Înmariculare a Vehiculelor pentru schimbarea certificatului de înmatriculare.

Atenţie! Un şofer depisat în trafic în timp ce conduce un vehicul dotat cu o insalaţie neomologată riscă reţinerea talonului, o amendă şi chiar reţinerea plăcuţelor de înmariculare”, mai atrage atenţia specialistul de la RAR Vâlcea, Ovidiu Popa.

Pe aceeaşi temă: 

VIDEO Cum arată primele autobuze urbane pe gaz natural comprimat din România, puse în circulaţie la Râmnicu Vâlcea. „Avem cu ce ne mândri!“

Istoricul de daune al vehiculelor înmatriculate în România poate fi verificat cu o aplicaţie RAR. Cât costă o examinare a istoricului unei maşini

Râmnicu Vâlcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite