Staţii de autobuz futuriste cu automate de bilete şi sticlă fumurie termoizolantă, de 10 milioane de euro, la Râmnicu Vâlcea

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Transportul public în comun din Râmnicu Vâlcea - staţii moderne şi autobuze electrice sau pe gaz comprimat Foto colaj
Transportul public în comun din Râmnicu Vâlcea - staţii moderne şi autobuze electrice sau pe gaz comprimat Foto colaj

Cele mai importante staţii de autobuz din municipiul Râmnicu Vâlcea vor fi înlocuite pe parcursul acestei luni, cu unele noi, dotate cu aparatură modernă.

Achiziţionate prin fonduri europene, în cadrul unui proiect al municipalităţii care urmăreşte modernizarea transportului în comun, 98 de staţii, din cele aproximativ 260 din Râmnicu Vâlcea, vor fi înlocuite cu o nouă structură, în patru variante, cu dimensiuni cuprinse între patru şi 12 metri lungime şi cu un design ieşit din comun. 

Noul model implementat, în baza proiectului „Modernizarea staţiilor de îmbarcare/debarcare, echiparea mijloacelor de transport în comun şi dezvoltarea unui centru utilat cu un sistem de management al traficului general în municipiul Râmnicu Vâlcea” vine la pachet cu o serie de dotări: de la ecranul de informare care va prezenta inclusiv timpul de aşteptare până la următorul autobuz, la iluminat nocturn modern, sistemul de supraveghere video, automate pentru eliberarea biletelor, cu posibilitate de plată numerar sau card, acces internet pentru călători, porturi USB pentru încărcare telefoane, afisaj în timp real a programului autobuzelor, iluminat interior ce va fi reglabil, în două trepte de intensitate şi consum, în funcţie de prezenţa călătorilor în staţie, coş de gunoi, supraveghere video etc..

Proiectul, în valoare totală de aproximativ 47 de milioane de lei, a beneficiat de o contribuţie de doar 2% din partea Primăriei Râmnicu Vâlcea, în subordinea căreia se află societatea de transport public în comun ETA SA, 46 de milioane fiind cheltuieli nerambursabile.

Primul prototip a fost montat în vecinătatea sediului Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice, destul de aproape de cel al Primăriei din Râmnicu Vâlcea.

Conducerea administraţiei publice locale a dat asigurări că noile staţii vor fi montate în aproximativ trei săptămâni. 

„Centru de management al traficului pentru a prioritiza autobuzele în trafic”

Directorul societăţii de transport public în comun, ETA SA, Andi Davidescu, a menţionat: „Este vorba despre un proiect mult mai amplu, vizând nu numai modernizarea staţiilor de autobuz, ci şi dezvoltarea inclusiv a unui centru de management al traficului care va avea rolul de a prioritiza autobuzele în trafic, în aşa fel încât transportul public să devină o opţiune serioasă când se ia în calcul folosirea autoturismului personal”. 

Sursa citată a mai precizat şi că vor fi înlocuite cele mai tranzitate staţii de autobuz, iar despre afişajul electronic cu panouri care arată destinaţia spre care vrei să călătoreşti a mai spus că este similar cu aplicaţia Moovit a celor de la Intel, cu ajutorul căreia se poate călători folosind transportul public. Râmnicu Vâlcea este de doi ani printre cele 3.600 de oraşe la nivel european care folosesc această aplicaţie. Ea are menirea de a căuta orice destinaţie pentru a obţine direcţii pas cu pas, timpul estimat de sosire şi notificări la coborâre, dar şi timpul-real ori ora programată când nu este disponibil pentru linia de transport, oferă ruta liniei şi programul viitor pentru fiecare dintre staţii.

Iluminat nocturn, sistem invizibil de colectare a apei şi supraveghere video

Pe lângă designul modern, noile staţii de autobuz de la Râmnicu Vâlcea vin la pachet cu o serie de facilităţi: „Vrem ca staţia în sine să fie o insulă de siguranţă. În cele mai importante şi tranzitate staţii vor exista şi automate de plată a călătoriei, unde vei putea să-ţi încarci cardul de călătorie sau să-ţi achiţi biletul de călătorie. Noi sperăm să le punem în acord şi cu parcarea, de la nivelul municipiului, ca să poţi plăti la aceste automate inclusiv parcarea”, a mai spus directorul ETA.

Geamurile noilor staţii sunt de sticlă fumurie, termoizolantă, pentru a asigura protecţie împotriva razelor solare. În privinţa numărului de bănci, staţiile mici (de patru metri) sunt dotate cu o singură bancă de aşteptare, ajungând ca staţiile mari (de 12 metri) să aibă patru bănci.

Unii laudă, alţii critică noile modele

„Arată impecabil. Astfel de staţii vor fi montate în tot oraşul. Fiecare staţie a fost racordată la internet, avem fibră subterană, sunt dotate cu ecrane de informare a rutelor, astfel călătorii vor putea afla numărul autobuzului care trece prin acea staţie şi cât timp mai au de aşteptat până la următorul autobuz. Sunt dotate de asemenea cu câte două camere de supraveghere video, iluminat nocturn modern, sistem de colectare a apei care nu este vizibil şi panouri de afişaj pentru reclame”, a menţionat şi primarul din Râmnicu Vâlcea, Mircia Gutău.

Speriaţi oarecum atât de dotări, cât şi de design, râmnicenii mai în vârstă sau mai conservatori s-au arătat sceptici în privinţa acestora, considerând că nu vor fi capabile să-i protejeze de insolaţii şi s-au arătat nemulţumiţi că staţiile mici sunt dotate doar cu o bancă de aşteptare, considerând acest lucru insuficient, mai ales pentru cei bătrâni sau bolnavi: „Un pic excesiv. Ideea era să se facă staţii utile cetăţenilor, nu ultramoderne. Nu asigură umbră şi doar o băncuţă nu va fi de ajuns. Altele erau priorităţile, nu aspectul fizic. Să stai ca în seră, la 35 de grade, între tablele alea, cu soarele în cap...”, au menţionat aceştia referindu-se la acoperişul din sticlă fumurie ca geamurile întregii construcţii. 

Premiere ETA

În ceea ce priveşte transportul public în comun, Râmnicu Vâlcea a înregistrat două premiere în ultimii ani: a fost primul oraş care şi-a achiziţionat autobuze urbane pe gaz comprimat şi primul cu autobuze articulate Mercedes-Benz, de mari dimensiuni - 18 metri, în care pot fi reperaţi rapid blatiştii

De altfel, compania ETA a şi fost premiată, în urmă cu trei ani, la Gala „Energy CEO Forum & Awards” în calitate de prim operator de transport public urban din România care, în 2018, avea în dotare autovehicule ecologice pe gaz natural comprimat

Demersul de înlocuire a parcului auto cu mijloace de transport nepoluante face parte dintr-un alt proiect, de 15 milioane de euro - fonduri europene, intitulat „Alinierea parcului ETA SA la cerinţele dezvoltării durabile”, din care contribuţia municipalităţii este tot de 2% şi care constă în principal în achiziţionarea a 28 autobuze cu combustibil alternativ GNC şi modernizarea autobazei existente, inclusiv dotarea cu o staţie de alimentare cu combustibili alternativi. Cele 28 de autobuze ultramoderne urmează să vină în Râmnicu Vâlcea în luna august a acestui an. În acest moment, flota ETA numără 37 de autobuze ecologice şi nouă microbuze. 

Vă recomandăm să mai citiţi:

Autobuzele unice în România unde blatiştii şi hoţii sunt depistaţi imediat FOTO VIDEO

VIDEO Cum arată primele autobuze urbane pe gaz natural comprimat din România, puse în circulaţie la Râmnicu Vâlcea. „Avem cu ce ne mândri!“

FOTO VIDEO Imagini inedite din timpul unei piese de teatru în autobuz: „Oamenii care urcau se uitau uimiţi strigând la şofer să oprească şi să-i dea jos pe recalcitranţi“

Râmnicu Vâlcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite