Reşiţa

articolul anterior articolul urmator

Benzinărie construită de LukOil într-un parc-monument istoric din Reşiţa. Mai multe ONG-uri au iniţiat un protest

0
15 Sep 2016 19:01:02
Autor: Daniel Groza
Suprafaţa în care se află Muzeul de Locomotive va fi micşorată pentru construcţia staţiei de carburanţi FOTO DANIEL GROZA
Suprafaţa în care se află Muzeul de Locomotive va fi micşorată pentru construcţia staţiei de carburanţi FOTO DANIEL GROZA

Mai multe ONG-uri din Reşiţa au semnat o scrisoare deschisă prin care cer primarului oraşului să blocheze ridicarea unei staţii de carburnaţi care se va construi pe suprafaţa parcului ce adăposteşte Muzeul de Locomotive.

Reprezentanţii mai multor organizaţii, împreună cu mai multe personalităţi ale oraşului semnează o scrisoare deschisă prin care cer primarului Ioan Popa să blocheze ridicarea unei staţii de carburanţi pe care gigantul Lukoil se pregăteşte să o deschidă exact în permietrul parcului care adăposteşte Muzeul de Locomotive din Reşiţa.

Semnatarii petiţei cer edilului să intervină şi să nu permită mutilarea arhitectonică a oraşului. “La mijlocul lunii noiembrie 2015 am observat o intensă activitate de împrejmuire a unei părţi a spaţiului verde din zona Triaj, din Reşita şi anume, a parcului aflat în imediata apropiere a Muzeului de locomotive cu abur. În zilele ce au urmat, investitorul a realizat diverse activităţi în parc (au fost instalate containere, a fost parcat un excavator) ce au dus la afectarea acestui spaţiu verde, atât a solului cât şi a vegetaţiei. Subliniem faptul că în aceasta zonă s-au tăiat arbori şi s-a distrus covorul vegetal. Urmele activităţii de şantier sunt şi în prezent vizibile. Ca urmare a acestei situaţii, o coaliţie de ONG-uri locale a reacţionat şi a trimis scrisori deschise mai multor instituţii pe care le considerăm direct responsabile şi legate de avizarea documentelor ce au ca rezultat agresiunea asupra parcului şi a Muzeului de locomotive cu abur din zona Triaj a Reşitei. În aceste scrisori deschise ceream explicaţii instituţiilor vizate şi încercam stoparea lucrărilor. (…)

Semnatarii acestor scrisori şi nu numai, considerăm că realizarea unei staţii de benzina în această zonă nu este oportună, este ilegală, periculoasă, punând în pericol viaţa locuitorilor zonei, şi constituie un abuz. Construcţia va duce la distrugerea spaţiului verde şi va afecta profund Muzeul de locomotive, obiectiv de patrimoniu categoria A, de interes naţional (inclusiv cele 16 locomotive expuse şi declarate bunuri de tezaur), simbol al oraşului, al Banatului şi, nu în ultimul rând, al României”, arată cei 14 semnatari.

Prin scrisoarea trimisă, aceştia cer anularea certificatului de urbanism si a autorizaţiei de construire. “In susţinerea celor solicitate arătăm faptul că la data de 04.11.2015, dată la care a fost emisă Autorizaţia de construire nr. 240 lipsea din anexele care sunt parte integrantă din aceasta Avizul Ministerului Culturii conform Legii 50/1991 şi Legea 422/2001 aviz solicitat prin Certificatul de urbanism. Acest lucru dovedeşte faptul că Autorizaţia mai sus menţionată a fost emisă cu încălcarea prevederilor legale.
Astfel, în temeiul art. 1 alin. 6 din Legea 554/2004 privind contenciosul administrative cu modificările şi completările ulterioare. “Autoritatea publică emitentă a unui act administrativ unilateral nelegal poate să solicite instanţei anularea acestuia, în situatia în care actul nu mai poate fi revocat întrucât a intrat în circuitul civil şi a produs efecte juridice.”

De asemenea, vă solicităm şi anularea HCL 319 din 18.11.2014 şi a documentaţiei de urbanism PUZ “Zona comercială, staţie de carburanţi şi servicii”, în municipiul Reşita, str. Timişoarei, din zona Triaj ce a fost modificat, considerăm ilegal, în perioada 2012-2015, viciind profund hotărârea menţionată. Tot acest şir de erori şi documente a permis iniţierea unor lucrări într-un spaţiu verde aflat în integralitatea lui în zona de protecţie a Muzeului de locomotive cu abur. Această anulare a HCL/PUZ-ului ar fi un act minimal din partea Primăriei Reşita/Consiliului local, de reintrare in legalitate, ţinând cont de faptul că PUG-ul Reşiţei ne confirmă faptul ca spaţiul verde din Triaj se află integral în zona de protecţie a Muzeului de locomotive cu abur” se mai arată în scrisoare.

Primarul Popa se teme de abuz

Primarul Ioan Popa susţine că, în acest moment, nu mai poate face nimic şi că orice încercare din partea lui de a anula actele emise deja de Primărie ar însemna un abuz în serviciu şi s-ar solda cu un dosar penal. “Am studiat şi eu situaţia foarte în detaliu, pentru că ruşii au fost aici de trei ori deja, în ultimele săptămâni. Din păcate, eu, nu mai pot face mare lucru pentru că, stupefiant, acolo e emisă deja o autorizaţie de construcţie. Adică nu este doar un PUZ, ci există deja autorizaţia de construcţie emisă în 2015, pe care ONG-urile au atacat-o în instanţă, dar au pierdut procesul. Eu din punct de vedere legal, ca instituţie, nu pot să-mi atac propriile decizii, adică eu, primarul Reşiţei, să anulez o autorizaţie dată de primarul Reşiţei, chiar dacă nu am fost eu ăla. Legal nu am voie să fac lucru ăsta. Am discutat cu juriştii şi, dacă eu forţez lucrurile, compania se poate îndrepta împotriva mea pentru abuz în serviciu şi e dosar penal”, spune Popa.

Primarul Reşiţei afirmă că încearcă să compenseze oarecum pagubele şi spune că a cerut companiei care construieşte staţia de carburanţi să investească în alte zone din oraş. “Am avut discuţii cu ei să limiteze cât mai mult zona în care vor construi şi în acelaşi timp să ne facă alte parcuri sau să ne ajute cu căminele de elevi. Încerc să îi aduc alături de noi în proiectele pe care le avem. Unul dintre aceste proiecte este de exemplu să ne dubleze locurile de parcare la muzeu. Cam asta e situaţia nu pot să fac mare lucru. Dacă era de făcut ceva, pentru a opri acest demers , trebuia să fie făcut încă de la vremea când PUZ-ul era în dezbatere publică. Atunci se puteau opri lucrurile”, a mai adăugat Popa.

Având în vedere că Muzeul Locomotivelor este monument de categoria A, făcând parte din tezaurul României am cerut reprezentanţilor Direcţiei de Cultură Caraş-Severin să ne explice cum a fost posibil ca Lukoil să primescă avizul pentru această investiţie. “Parcul de Locomotive este în categoria tezaur şi ca atare avizul l-a dat Ministerul Culturii direct. Oamenii aceştia au aviz din 10 decembrie 2015 şi la noi s-au prezentat în 26 ianuarie 2016. Am fost informaţi de Ministerul Culturii că au primit aviz favorabil. Vă daţi seama că eu sunt serviciul deconcentrat. La şedinţele noastre ne dăm cu părerea, iar părerea mea fost că acest parc e în litigiu şi locomotivele sunt în sechestru şi că în această situaţie trebuie aşteptat până se dă o sentinţă legală pentru problemele de acolo. Dar legea le permite atâta timp cât au obţinut avizul. Dar părerea mea e că nu trebuia să se facă nimic acolo până nu se limpezesc lucrurile”, a declarat Lubiţa Raichici, şefa Direcţiei de Cultură Caraş-Severin.

Am cerut şi o opinie din partea Lukoil Romania, însă, deşi reprezentanţii companiei au fost de acord să-şi spună punctul de vedere, până la închiderea ediţiei nu am primit niciun comunicat.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii

Modifică Setările