Reşiţa

articolul anterior articolul urmator

Turnul Eiffel „Made in Reşiţa, România”. Falsa legendă urbană care încă umflă orgoliul multor români

11
19 Sep 2016 06:03:33
Autor: Daniel Groza
FOTO Arhivă
FOTO Arhivă

Căutaţi pe Google Turnul Eiffel – Made in Resita şi o să găsiţi nenumărate articole, din ziare locale şi centrale, care susţin încă această teorie.

În trecut, în şcolile de prin Caraş-Severin, şi nu numai, existau dascăli, care propagau cu mândrie un mare fals istoric, anume că Turnul Eiffel a fost construit din oţel produs la Reşiţa, după cum ar fi gravat pe o mare parte dintre elementele componente ale simbolului parizian, dar şi din oţel de la furnalul din Govăşdia din judeţul Hunedoara.

Chiar dacă au existat multe voci, cu greutatea, care au încercat din răsputeri să combată această legendă urbană, orgoliul românesc a triumfat în cele mai multe rânduri. Astăzi încă mai există români care susţin cu tărie că au văzut plăcuţele de pe Turnul Eiffel pe care se precizează că e “made” în România. În realitate aceste plăcuţe există doar în imaginaţia unora, singurele inscripţii de acest gen fiind cele care fac trimitere la adevăraţii furnizori ai materialului pentru celebrul monument: “FORGES ET USINES DE POMPEY FOULD-DUPONT FOURNISSEUR DES FEAS DE LA TOUR”.

Chiar şi pe siteul oficial al Turnului Eiffel, www.toureiffel.fr, sunt referiri clare la materialul din care este construit şi la cei care au contribuit la ridicarea lui. Cercetătorul Dan Perianu, autorul cărţii “Istoria uzinei Reşiţa”, este unul din oamenii care a combătut de fiecare dată când a avut ocazia originea reşiţeană a turnului construit la Reşiţa. Perianu, care a cercetat documentele din arhiva uzinei, spune clar că nu există nicio legătură între celebrul monument şi oraşul de pe Bârzava şi arată care este singura conexiune pe care uzina din Reşiţa a avut-o cu Gustave Eiffel.

“Din anul 1882, la Reşiţa a început construcţia de poduri rutiere şi este interesant să arătăm că primul pod rutier făcut de uzinele Reşiţa a fost cel de peste Tisa, la Seghedin, realizat după proiectele renumitului inginer francez Gustave Eiffel. Cu această ocazie se cuvine poate să încercăm să punem capăt unei legende orale care, regretabil mai circulă, potrivit căreia chiar şi renumitul turn Eiffel ar fi fost fabricat la Reşiţa. Consider că există suficient şi de importante premiere industriale autentice, care să facă din Reşiţa un muzeu viu şi totodată un pol de interes şi de atracţie, iar unul dintre obiectivele acestei monografii este şi acela de a încerca să atragă încă o dată atenţia asupra lor, precum şi să le sesize celor care, din diverse motive nu au avut ocazia să le cunoască astfel încât să nu mai fie oportun a ne aroga atribute şi realizări ce nu aparţin istoriei Reşiţei”, scrie Dan Perianu, în cartea sa.

Istoricul reşiţean Mircea Rusnac este şi el uimit de povestea reşiţeană a turnului parizian, însă susţine că nu există niciun document care să o confirme. “Este numai o legendă, deşi ar fi fost frumos să fie scris acolo numele Reşitei. Periodic, reapare chestiunea pe internet şi mereu se găsesc destui care să creadă şi chiar să se entuziasmeze. Reşita are multe alte realizări, de aceea nu înţeleg de ce se tot revine cu aşa-zisa construire aici a pieselor Turnului Eiffel. Nu există nici o mărturie istorică despre acest lucru, iar eu, ca istoric reşiţean, aş fi fost primul care să public aşa ceva dacă exista. Cu alte cuvinte, aş fi fost cel mai bucuros de o asemenea eventualitate. Însă, repet, din păcate, nu este nimic adevărat”, spune Rusnac, care este şi autorul celui mai complet blog despre istoria Banatului.

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

11 Comentarii

t mihai
19.09.2016, 09:23:53

"… Turnul Eiffel a fost construit din oţel …" Pai tocmai nu, turnul nu a fost construit în otel - înca neinventat la acea vreme - ci din fier pudlat. http://www.tour-eiffel-de-paris.com/Fer-de-la-tour-Eiffel.php

+4 (4 voturi)
eu doar constat
19.09.2016, 12:09:57

Intr-o postare anterioara am aratat ca mentiunea, "Fabricat la Resita - Romania" este o facatura proasta, daca nu chiar idioata, iar cei ce au crezut asta nu sunt departe de acest calificativ. Turnul Effel a fost construit intre 1887-1889 si a fost inaugurat in mai 1889. La acea data Banatul, deci si Resita faceau parte inca din Imperiul Austro-Ungar; abia dupa 1 decembrie 1918 Resita si Banatul au intrat in componenta Romaniei. Este cel putin o tampenie sa crezi, ca, cu 29 de ani inainte, putea cineva din Franta sa scrie (si sa prevada) ca otelul turnului provine din Romania si la fel de mare tampenie ar fi sa crezi ca francezii, care traznesc de nationalisti ce sunt, ar fi acceptat sa scrie asa ceva dupa Pacea de la Paris, deci dupa primul razboi mondial.

+6 (6 voturi)
george oruel
19.09.2016, 16:53:33

corect, pana in 1920 societatea se chema StEG, cu capital austriac si francez. apoi a devenit Uzinele de Fier si Domeniile Resita(UDR), pana in fatidicul an 1948.

+2 (2 voturi)
george oruel
19.09.2016, 12:44:28

textul de pe placuta este: "forges et usines// de pompey// fould-dupont// fournisseur// des fers de la tour// " apoi, govajdia (alta legenda) , avea un furnal, deci producea fonta. turnul este din otel (fer poudle) ,inca nu se inventase cuptorul siemens-martin. si, logic, bazinele ruhr, alsacia-lorena (deci pionierii otelului) erau la doi pasi, cine era nebunul sa care fier dela 2000 km?

+3 (3 voturi)
Dragon
19.09.2016, 14:53:20

Mda... Alta mitologie placuta romanasilor demontata brusc. E naspa sa traiti cu povesti nu romanasilor ?

0 (6 voturi)

Vezi toate comentariile (11)

Modifică Setările