Un an de la dezastrul din Portul Midia. Organizaţiile pentru protecţia animalelor acuză că nu s-au luat măsurile promise

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Animals International
FOTO Animals International

În urmă cu un an, la 24 noiembrie 2019, mii de animale au îndurat o moarte în chinuri în dezastrul din Portul Midia, atunci când vaporul Queen Hind s-a răsturnat. Activiştii pentru drepturile animalelor arată că nimic nu s-a schimbat de atunci.

Organizaţia Animals International condamnă lipsa de acţiune a Guvernului României în anul care a trecut de la tragedie. Mai grav, activiştii spun că, în această perioadă Parlamentul României a dat o lege care înrăutăţeşte situaţia pentru animale şi poate declanşa un infringement din partea Comisiei Europene.

Conform datelor puse la dispoziţie de către Animals International, exportul de animale vii a explodat după dezastrul de la Midia, mai bine de 2 milioane de animale părăsind România încărcate în 192 de vapoare cu destinaţii din Nordul Africii şi Orientul Mijlociu, inclusiv în Golful Persic, în croaziere care durează până la 3 săptămâni şi destinaţie unde temperaturile ajung chiar şi la 50 de grade la umbră.

De fapt, România exportă mai bine de 2/3 din ovinele trimise din UE către ţări terţe şi a urcat pe locul 2 la exportul de bovine, după Spania, surclasând în ultimul an chiar şi Franţa. Această creştere s-a petrecut în vreme ce Guvernul României nici măcar nu a publicat concluziile şi măsurile luate în urma anchetei asupra dezastrului de la Midia. 

Guvernul a eşuat de asemenea să prezinte progresul realizat în legătură cu angajamentul pe termen mediu de a înlocui exportul de animale vii cu cel de carne.

„A trecut un an de la dezastrul major din portul Midia. Guvernul nu a făcut niciun pas înainte pentru a opri exportul cu animale vii, iar în privinţa anchetei asupra tragediei, nu există încă o rezoluţie faţă de ceea ce este evident. Vaporul Queen Hind era supraîncărcat, iar animalele au fost condamnate la o moarte cruntă şi inevitabilă cauzată de lăcomie şi corupţie. În vreme ce autoritatea centrală insistă că pe vapor erau cu 10% mai puţine animale decât de obicei, compania care a asigurat ranfluarea epavei a anunţat că a descoperit punţi secrete care nu apar în documentele iniţiale şi pe care erau animale”, a spus Gabriel Păun, directorul UE al Animals International.

În ciuda dovezilor care arată că în timpul transportului pe timpul verii, animalele suferă din cauza caniculei, Parlamentul României a votat tocmai la mijlocul verii trecute o lege care permite explicit exporturile chiar şi atunci când temperatura depăşeşte 35°C dacă animalele sunt tunse şi vapoarele încărcate cu 10% mai puţine animale decât de obicei. Dar această prevedere încalcă Regulamentul UE 1/2005, care cere Statelor Membre să oprească exporturile dacă sunt prognozate temperaturi peste 30°C.

„Legea a fost dezbătută după tragedia Queen Hind şi initial urmărea îmbunătăţirea condiţiilor de bunăstare a animalelor transportate prin suspendarea exportului pe timpul verii şi plasarea unui medic veterinar la bordul fiecărui vapor pentru restul anului, la fel cum a făcut şi Australia. Dar interferenţa fizică a firmelor arabe de export de animale vii susţinute de ANSVSA în dezbaterile Parlamentare au anulat aceste prevederi, legea fiind promulgată de preşedintele Klaus Iohannis într-o formă care încalcă legislaţia europeană. Asta arată cât de nemiloasă este această industrie”, a adăugat Păun.

Yaron Lapidot de la organizaţia Israel Against Live Shipments a explicat că animalele care vin din România sunt epuizate şi pline de răni.

“Vedem mereu animale sosite cu vaporul din România care sunt epuizate, rănite şi acoperite în propriile excremente. Animalele moarte pe vapor sunt aruncate în apă şi ajung chiar şi pe plajele noastre turistice. Animalele care supravieţuiesc croazierei sunt ucise în Israel pentru carnea lor, fără asomare. Unele animale sunt trimise mai departe cu camionul către Palestina unde, din câte ştiu, sunt ucise în plină stradă prin metode barbare. Cred că lucrurile nu se vor schimba aici. Singura şansă de a opri această suferinţa inutilă este ca România să interzică exportul de animale vii”, spune Yaron.

Auditurile realizate de Comisia Europeană în porturile UE indică deficienţe majore, mai ales în România, ţară care a autorizat mai bine de jumătate din flota care este în prezent utilizată la exportul de animale vii din UE către ţări terţe. Comisia a concluzionat că aceste autorizaţii au fost acordate superficial şi că aceste vapoare pun animalele în mare pericol.

În plus faţă de aceste audituri, Comisia Europeană a publicat în luna mai noua strategie care include revizuirea Regulamentului UE pentru transportul animalelor şi care încurajează Statele Membre să păstreze valoarea adăugată în UE prin înlocuirea exportului de animale vii cu cel de carne.

De asemenea, Parlamentul European a anunţat în luna iunie demararea anchetei asupra exportului cu animale vii, comisia de investigaţie fiind constituită încă luna septembrie şi analizând încălcările legislaţiei comise de Statele Membre, inclusive România.

„Această anchetă este un instrument foarte puternic şi credem că europarlamentarii vor avea toate dovezile necesare pentru a susţine eliminarea acestui comerţ realizat pe seama suferinţei animalelor”, a cocluzionat Păun.

Animals International cere Guvernului României să publice rezultatele anchetei şi măsurile luate în cazul dezastrului Queen Hind de la Midia. Totodată, organizaţia cere Guvernului să îşi reafirme promisiunea politică iniţială şi să prezinte de urgenţă planul concret pentru înlocuirea exportului de animale vii cu cel de carne.
 

Vă recomandăm şi:

Organizaţia Animals International va da  Guvernul în judecată pentru decizia de a transporta 70.000 de oi cu vaporul către ţările arabe

ONG: ANSVSA şi exportatorii arabi au călcat în picioare noua lege pentru reglementarea exportului cu animale vii. Reacţia unui oficial ANSVSA

Reşiţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite