Cum poţi cumpăra medicamente de la farmacie în urma consultaţiei telefonice. Medic: „Noi telemedicină am mai făcut“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pentru a limita pe cât posibil deplasările, românii se pot adresa şi telefonic medicilor lor de familie şi pot primi şi reţetă, inclusiv reţetă compensată. Un medic de familie a explicat cum se procedează.

Medicii de familie acordă, de aproape două săptămâni, consultaţii pacienţilor lor prin telefon, lucru pe care, spun mulţi medici, îl făceau şi anterior  Ordinului Comandantului Acţiunii, secretar de stat, şef al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă nr.74527/23.03.2020 privind instituirea unor măsuri necesare pentru limitarea răspândirii infecţiei cu virus SARS-COV-2 la nivelul unităţilor sanitare publice şi private. Ce schimbă acest ordin este faptul că nu mai este neapărat necesară deplasarea la medicul de familie, sau la medicul specialist, a pacientului pentru a intra în posesia reţetei prescrise.

Reţeta poate fi transmisă pacientului prin intermediul telefonului, pe reţeaua whatsapp, de exemplu, sau pe e-mail. În paralel, medicul  „urcă în sistem“ reţeta, dacă e vorba de o reţetă gratuită sau compensată, astfel că în momentul prezentării pacientului la farmacie datele sunt deja disponibile.

Rezerve au farmaciştii în ceea ce priveşte eliberarea reţetelor în sistem off-line, temându-se ca ca pacienţii să nu cumpere de la mai multe farmacii medicamentele, explică medicul de familie Mihai Ungureanu. Chiar şi acest impediment este unul minor însă, pentru că în ultima perioadă, de când ambulatoriile şi-au suspendat activitatea, sistemul comun informatic nu le mai face prea multe probleme medicilor.

„Cel puţin pentru mine telemedicina nu este o noutate. Acum îi învăţ şi pe colegi. Treaba asta cu pacienţii eu am aplicat-o de mult timp, mai există şi telefoane, nu e nevoie totdeauna să baţi drumul până la cabinet. (...) “

Facem tot posibilul să ajutăm. Le-am explicat şi colegilor: nu vă puneţi în unghii, nu spuneţi nu. Orice situaţie are o rezolvare“, a declarat medicul, explicând cum decurge totul.

„Omul sună, i e face reţeta, spune că e la termen la reţetă, pacientul se ştie că e stabilizat. După care i se transmite reţeta pacientului, or pe whatsapp, or pe e-mail, iar cu reţeta merge la farmacie. Dacă întâmpină dificultăţi, ne sună de acolo şi comunicăm de acolo detalii, majoritatea s-au descurcat, au arătat pe telefon şi de acolo le-au transmis pe telefonul farmacistului.  În momentul în care se introduce reţeta, apare online“, a spus medicul, explicând că este nevoie de prezentarea reţetei în formă fizică în cazul în care a fost eliberată, din diverse motive, offline.

Medicii de familie pot ptrescrie, pe perioada stării de urgenţă, şi medicamente prescrise anterior de medicul specialist. Dr. Mihai Ungureanu a precizat că prescrierea se poate face or în urma prezentării diverselor documente pe care pacientul deja le deţine, or după ce medicul de familie ia legătura telefonic cu medicul specialist.

În anumite ambulatorii s-a luat decizia ca şi de aici să fie consultaţi pacienţii prin telemedicină. Este cazul Ambulatoriului de Specialitate al Spitalului Judeţean de Urgenţă Slatina, care iniţial a lăsat deschise cabinetele de Diabet şi oncologie, iar de miercuri, 8 aprilie 2020, a deschis şi restul cabinetelor, în care, însă, se dau consultaţii prin telemedicină. Sistemul este acelaşi: pacientul se adresează telefonic, medicul emite reţeta în sistem, o transmite către pacient pe whatsapp sau e-mail, iar pacientul o poate ridica de la farmacie.

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite