Barbie, păpuşa „ucigaşă”. Specialiştii consideră celebra jucărie un pericol pentru personalitatea femeilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Celebra jucărie produsă în Statele Unite ale Americii cu aproape 60 de ani în urmă, a devenit un model pentru femeile din întreaga lume. Psihologii consideră că impactul pe care păpuşa l-a avut asupra generaţiilor de adolescente şi tinere este unul negativ. Multe dintre ele continuă să se identifice cu imaginea frivolă şi superficială pe care Barbie o vinde, cu zâmbetul pe buze, din vitrinele magazinelor.

Dacă ar fi fost reală, păpuşa Barbie ar fi împlinit anul acesta 56 de ani. Ea a fost produsă în Statele Unite ale Americii în anul 1959, de către firma de jucării Mattel. 

„Mama” celebrei jucării este o femeie, pe numele ei Ruth Handler. Ea a creat-o după ce a realizat că fiica sa are acasă doar jucării care întruchipează chipuri de copii. Aşa că şi-a dorit să realizeze o altfel de păpuşă, una care să semene cu un adult şi care să poată mima vieţile obişnuite ale oamenilor mari. 

Handler a realizat-o pe Barbie, o tânără blondă, cu părul lung, cu stil de viaţă propriu şi garderobă proprie, pe care şi-o poate schimba în fiecare moment al zilei. 

Iar pentru a o face cât mai credibilă, aceeaşi Ruth Handler a creionat în jurul lui Barbie o poveste care să-i ofere păpuşii o viaţă cât mai aproape de normalitate.

 Jucăria a primit un nume real, Barbara Millicent Roberts, care s-a născut în familia George şi Margaret Roberts, fiind crescută într-un orăşel fictiv din Wisconsin, America.

În foarte scurt timp, universul fictiv al lui Barbie a cuprins întreaga planetă. Jucăria a fost considerată în toate timpurile cea mai căutată jucărie. 

Compania Mattel confirmă existenţa a peste 100.000 de colecţionare ale păpuşii în întreaga lume, multe dintre ele fiind femei în jurul vârstei de 40 ani, care în fiecare an cheltuie aproximativ 1.000 de dolari pentru noile modele Barbie apărute pe piaţă. 

Barbie, un anti-model 

În ciuda succesului de care încă se bucură, păpuşa Barbie continuă să aibă un impact negativ asupra personalităţii femeilor. Fascinate de imaginea pe care jucăria o vinde, multe dintre ele s-au identificat cu acest personaj încât au dorit să-i semene în totalitate. 

„Pentru foarte multe dintre femei, Barbie a fost un model de viaţă. S-au decis că vor să fie exact ca ea. Adică să fie blonde, suple, înalte şi să obţină datorită acestor atuuri tot ce îşi doresc, fără să depună foarte mult efort” precizează psihologul Victoriţa Dumitrache, preşedintele Colegiului Psihologilor din Ialomiţa. 

Transferul emoţional de la imaginea păpuşii către egoul fiecăreia dintre adolescentele sau tinerele care s-au regăsit în imaginea prezentată de jucărie s-a făcut prin mimetism. 

„Multe dintre tinere încă sunt fascinate de Barbie şi vor să fie exact ca ea, să o copieze în totalitate” adaugă psihologul Victoriţa Dumitrache.

 Aceste idealuri au dus însă la o schimbare radicală în comportamentul femeilor care vor să fie ca Barbie. Specialiştii sunt de părere că tinerele care şi-au ales ca model de viaţă celebra păpuşă sunt frivole şi superficiale.

 „Maniera simplistă prin care era prezentat faptul că Barbie reuşea să obţină tot ce-şi dorea a fost transpusă şi în realitate. Tocmai de aceea există foarte multe femei care consideră că pot obţine uşor unele lucruri, bazându-se pe atuurile fizice. Iar mulţi dintre cei care constată acest lucru, critică această atitudine şi le consideră superficiale” mai spune psihologul Victoriţa Dumitrache. 

Citiţi şi:

Cum sunt, de fapt, femeile la volan. Responsabile sau precaute până uită să fie atente la trafic – explicaţiile specialiştilor

Controversata istorie a prezervativului: cum se protejau oamenii în trecut cu intestine de animale şi ţesuturi musculare ale războinicilor ucişi în luptă

Ce spun culorile despre noi - explicaţiile specialiştilor: galbenul arată că suntem stresaţi, iar albastrul – nevoia de comunicare. Ce nuanţe trebuie să evităm

Slobozia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite