Spovedania unei mame cu 12 copii, care a apelat la homeschooling. Ce spun autorităţile despre acest sistem

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: bestcolleges.com
FOTO: bestcolleges.com

Femeia locuieşte în judeţul Suceava. Speriată de cursurile online, când a început pandemia şi-a retras copiii din sistemul clasic de învăţământ şi i-a înscris la o şcoală din America, cu predare într-un sistem de tip homeschooling. După un an, şi-a dat seama că preferă sistemul clasic de educaţie.

Femeia locuieşte în zona Rădăuţi din judeţul Suceava. Are 12 copii, dintre care 8 sunt elevi. Mama celor mici este absolventă a zece clase, este o femeie bine intenţionată, care ar vrea ca pruncii să-şi depăşească condiţia din toate punctele de vedere şi face eforturi uriaşe în acest sens. 

Când a izbucnit pandemia în judeţul Suceava, viaţa acestei familii s-a schimbat complet. Copiii n-au mai mers la şcoală, iar pentru ei, ca pentru mulţi alţi copii de vârsta lor, cursurile online au fost un calvar. Din acest motiv, femeia şi-a retras copiii din sistemul clasic de educaţie şi i-a înscris la o şcoală din America cu predare de tip homeschooling. 

Sub protecţia anonimatului, ea a fost de acord să povestească pentru „Adevărul” cum a fost toată această experienţă şi de ce a renunţat în final la homeschooling.

Suceveanca a explicat că a aflat despre sistemul de educare a copiilor acasă cu mulţi ani în urmă, pe când se afla în Londra, atât de la prieteni, cât şi de la fraţi. Spune că mai cunoaşte părinţi din zona Rădăuţi care au ales drumul acesta pentru copiii lor şi au avut parte de experienţe plăcute. Aşa că a decis să facă pasul în anul şcolar 2020 – 2021.

După o scurtă documentare pe internet, şi-a înscris copiii la şcoala West River Academy din SUA. Susţine că i s-a spus că diplomele obţinute de copii după absolvirea celor 12 clase sunt recunoscute de statul român. Ea nu cunoaşte însă informaţii cu privire la acreditarea unităţii de învăţământ în România respectiv America. A cumpărat manualele şcolare, plătind pentru un an de studiu aproximativ 1.000 de euro.

După achiziţia manualelor, părinţii îşi asumă şi rolul de profesor. Ei sunt cei care trebuie să se asigure că elevii respectă programul de studiu acasă şi tot ei sunt cei care trebuie să le explice cursurile în situaţia în care copiii nu se descurcă.

Întrebată cum se desfăşura o zi din viaţa familiei, după înscrierea la şcoala americană, mama copiilor a spus: „Homeschooling-ul la care am fost înscrişi era mult prea mult de la distanţă. Funcţiona destul de bine, dar fiind mulţi copii trebuia să mă implic foarte mult. Am mai plătit profesori ca să explice. Dimineaţă ne sculam la 7.00, ne spălam, ne rugam, ne îmbrăcam, serveam un mic dejun, o gustărică, şi copiii treceau la învăţat, fiecare după programă. Cei mici aveau mai puţin, cei mai mari aveau mai mult. Eu trebuia să-i supraveghez pe cei mai mici. Cei mai mari erau ok”.

Întrebată cum se numea şcoala din America sub tutela căreia studiau copiii, femeia a spus că nu-şi aminteşte, s-a uitat în foi şi a citit apoi numele unităţii de învăţământ.

Recunoaşte că nu s-a informat suficient atunci când a decis să-şi retragă copiii din sistemul clasic, însă spune că de vină sunt şi autorităţile statului român care nu i-au explicat care sunt riscurile. 

„Da, din păcate, statul român nu ne acordă prea multe şanse. Când i-am retras nu mi s-au explicat prea multe. Noi trebuie să fim mult mai mult informaţi şi de bune şi de rele. Eu am mulţi copii la şcoală şi mă lupt mult să-i ţin sub control”, a spus suceveanca.

După două semestre petrecute acasă, părinţii au decis să-şi reînscrie copiii în sistemul public de educaţie. Drumul a fost extrem de dificil din cauza procedurilor greoaie. Cei mici au fost evaluaţi la toate disciplinele, au dat în total zeci de examene, însă până la urmă au reuşit să revină în bănci. A contat şi faptul că au lipsit doar un an. Dacă lipseau mai mult, erau evaluaţi la mai multe discipline. 

Şcoala americană aruncă toată responsabilitatea pe umerii părinţiilor

Reporterul „Adevărul” a accesat site-ul şcolii americane West River Academy. Este vorba despre o unitate care acordă servicii educaţionale în 21 de state, inclusiv în România. Nu se regăseşte însă pe lista şcolilor acreditate de ARACIP.  Între altele, pe site-ul unităţii de învăţământ se arată că şcoala nu desfăşoară ore online şi că părinţii copiilor sunt responsabili de cunoaşterea legislaţiei ţării din care provin cu privire la homeschooling.

Ei bine, în ţara noastră sistemul nu este recunoscut. Potrivit Legii Educaţiei, învaţă acasă doar copiii cu serioase probleme medicale. Chiar şi aşa, zeci de copii din judeţul Suceava au părăsit sistemul clasic pentru a învăţa acasă, în ultimii doi ani. Există cazul concret al unei familii cu şase copii de la Dărmăneşti, cel al familiei de la Bosanci, care are 3 copii, şi cazul familiei din zona Rădăuţi cu 12 copii. 

Din informaţiile pe care le avem, cei mai mulţi dintre copii fac parte din familii cu situaţii materiale modeste, care, din păcate, de multe ori, nu obţin suficiente informaţii despre modul în care funcţionează sistemul, despre recunoaşterea diplomelor în România. 

Ce spun autorităţile şi legea

„Acest sistem nu este acreditat, respectiv autorizat, în România. Drept urmare, părinţii care îşi retrag copiii din învăţământul de stat şi îi duc la acest sistem, în cazul unei reveniri, trebuie să ştie că nu se mai poate face transfer între şcoli”, a declarat Grigore Bocanci, inspector general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Suceava.

Părinţii care aleg sistemul homeschooling sub forma unei „şcoli-umbrelă” sunt din cultele penticostal, Oastea Domnului sau creştini după evanghelie.

„Şi în România sunt licee şi şcoli confesionale şi pentru cultele neoprotestante, dar nu de stat acasă şi să facă carte cu părinţii pe baza unor manuale în format electronic”, a declarat Ioan Puiu, inspector general adjunct al Inspectoratului Şcolar Suceava (IŞJ).

În momentul în care îşi retrag copiii de la cursuri, unii directori de şcoli le aduc la cunoştinţă părinţilor care sunt riscurile pe care şi le asumă, inclusiv legile pe care le încalcă.

Este vorba despre articolul 380 din Codul Penal: „Părintele sau persoana căreia i-a fost încredinţat, potrivit legii, un minor şi care, în mod nejustificat, îl retrage sau îl împiedică prin orice mijloace să urmeze cursurile învăţământului general obligatoriu se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă”; articolul 16, aliniatele 1, 2 din Legea Educaţiei: „Învăţământul general obligatoriu este de 11 clase şi cuprinde învăţământul primar, învăţământul gimnazial şi primii 2 ani ai învăţământului secundar superior. Învăţământul liceal devine obligatoriu până cel mai târziu în anul 2020. (2) Obligaţia de a frecventa învăţământul obligatoriu de 11 clase, la forma cu frecvenţă, încetează la vârsta de 18 ani”; articolul 51, aliniatele 1, 2 din Legea 272/2004: „1Copilul are dreptul de a primi o educaţie care să îi permită dezvoltarea, în condiţii nediscriminatorii, a aptitudinilor şi personalităţii sale.(2) Părinţii copilului au cu prioritate dreptul de a alege felul educaţiei care urmează să fie dată copiilor lor şi au obligaţia să înscrie copilul la şcoală şi să asigure frecventarea cu regularitate de către acesta a cursurilor şcolare”.

„Este un fenomen îngrijorător, în mai multe judeţe ale ţării”

Pastorul Ioan Bădeliţă a atras atenţia că homschooling-ul nu este o caracteristică a cultului penticostal, chiar dacă au existat situaţii în care membrii acestui cult şi-au retras copiii de la şcoală pentru a-i educa acasă, sub tutela unor şcoli din străinătate. Fenomenul a fost înregistrat în mai multe judeţe ale ţării, inclusiv în Suceava.

„Familiile sunt din judeţul Suceava, multişoare, sunt însă şi din Timiş, Caraş-Severin, Alba. În România există această modă a educaţiei făcute de părinţi de tip homeschooling şi la unele personalităţi. Sunt oameni cu mulţi bani care îşi permit să îşi înscrie copiii la şcoli importante din SUA. Dar vorbim despre părinţi care ştiu că copiii lor vor da Bac-ul internaţional. Ei vor să-i includă în sistemul Occidental de învăţământ. În cazurile de faţă, nu vorbim despre familii cu mulţi bani. Sunt familii  nemulţumite de sistemul public de învăţământ şi au dreptate să fie nemulţumite. (...) Numai că metoda lor de a-şi retrage copiii din sistemul public şi de a se asocia cu instituţii neacreditate din România este incorectă. Aceste instituţii neacreditate nu le prezintă părinţilor toate informaţiile. Ei nu au tabloul complet. Trebuie să ştie că tipul acesta de învăţământ nu este acreditat în România şi aceşti copii, dacă într-adevăr sunt asociaţi unei şcoli acreditate de tip homeschooling din America, vor putea să-i integreze cel mult în sistemul american de învăţământ”, a declarat Ioan Bădeliţă, responsabil al departamentului educaţie din cadrul cultului Penticostal.

Conducerea IŞJ Suceava a anunţat că vrea să centralizeze toate situaţiile în care copiii au fost retraşi din şcoli pentru homeschooling, după care va sesiza autorităţile locale. 

 Vă recomandăm să citiţi şi:

Cum te poţi infecta cu Omicron. Medic: Şansele să intri în contact cu el la un ceai cu prietenii sunt 100%

Ce ştim despre noua variantă Omicron a coronavirusului şi cât de mult ar trebui să ne îngrijoreze

Suceava



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite