Comisia Europeană lansează iniţiativa „Deschiderea educaţiei” pentru a stimula inovarea şi competenţele informatice în şcoli şi universităţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Trăim în societăţi conectate, în care din ce în ce mai mulţi oameni, de toate vârstele, utilizează tehnologii informatice în viaţa lor de zi cu zi
Trăim în societăţi conectate, în care din ce în ce mai mulţi oameni, de toate vârstele, utilizează tehnologii informatice în viaţa lor de zi cu zi

Peste 60 % dintre copiii în vârstă de nouă ani din UE învaţă în şcoli care nu dispun încă de echipamente informatice. Comisia Europeană a lansat un plan de acţiune, „Deschiderea educaţiei”, pentru a rezolva această problemă, precum şi alte probleme din sfera informaticii, care îngreunează menirea şcolilor şi universităţilor de a furniza o educaţie de înaltă calitate.

Între 50 % şi 80 % dintre studenţii din ţările UE nu utilizează niciodată manuale de informatică, programe informatice, emisiuni/podcasturi, simulări sau jocuri didactice. Majoritatea cadrelor didactice la nivelurile primar şi secundar nu se consideră „competente informatic” sau capabile să predea cunoştinţe informatice în mod eficient, iar 70 % dintre acestea ar dori mai multe cursuri de formare în utilizarea TIC. 

Letonia, Lituania şi Republica Cehă oferă elevilor cel mai larg acces la internet în şcoli (peste 90 %), dublu faţă de Grecia şi Croaţia (circa 45 %).

Învăţământul superior se confruntă, de asemenea, cu o provocare în domeniul informatic: în contextul în care numărul studenţilor din UE va creşte în mod semnificativ în următorul deceniu, universităţile trebuie să-şi adapteze metodele tradiţionale de predare şi să ofere o combinaţie de posibilităţi de învăţare, faţă-în-faţă şi online, cum ar fi MOOCs (Massive Open Online Courses - cursuri online deschise şi în masă), care permit oricărei persoane să aibă acces la educaţie oriunde, oricând şi prin intermediul oricărui dispozitiv. Însă, multe universităţi nu sunt pregătite pentru această schimbare.

Iniţiativele conexe iniţiativei „Deschiderea educaţiei” vor fi finanţate cu sprijin din programulErasmus+, noul program al UE pentru învăţământ, formare, tineret şi sport, din programul Orizont 2020, noul program pentru cercetare şi inovare, precum şi din fondurile structurale ale UE. De exemplu, Erasmus+ va oferi finanţare pentru instituţiile de învăţământ pentru a asigura faptul că modelele de afaceri sunt adaptate la schimbările tehnologice şi pentru a sprijini dezvoltarea competenţelor profesorilor prin intermediul cursurilor online. Toate materialele de învăţământ sprijinite din Erasmus+ vor fi disponibile publicului gratuit, în temeiul unor licenţe deschise. 

Context

Trăim în societăţi conectate, în care din ce în ce mai mulţi oameni, de toate vârstele, utilizează tehnologii informatice în viaţa lor de zi cu zi. Cu toate acestea, mulţi copii care merg la şcoală intră într-un sistem care nu reflectă această realitate cotidiană.

Mediul online schimbă modul în care învăţământul dispune de resurse, este predat şi este agreat. Unii preconizează că, în următorii 10 ani, piaţa de e-learning va creşte de cincisprezece ori, reprezentând 30 % din întreaga piaţă a învăţământului. 

Beneficiile acestor evoluţii ar trebui să fie disponibile pentru toţi europenii.

Această transformare ar trebui să fie modelată de către cadrele didactice şi de către factorii de decizie politică, în loc să fie doar constatată pasiv.

Un recent studiu privind utilizarea TIC în şcoli a constatat că doar unul din patru elevi în vârstă de nouă ani studiază într-o „şcoală înalt informatizată” – dotată cu echipamente recente, conexiune în bandă largă (peste 10 mbps) şi „conectivitate” mare (site internet, email pentru elevi şi învăţători, reţea locală, mediu de învăţare virtual). Numai jumătate dintre elevii în vârstă de 16 ani învaţă în astfel de „şcoli înalt informatizate”, iar 20 % dintre elevii din ciclul secundar nu au utilizat niciodată, sau aproape niciodată, un calculator în lecţiile lor de la şcoală.

Târgovişte



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite