Cele mai frumoase plimbări cu trenul din România: de la mocăniţa care ajunge în locuri sălbatice până la trenul care circulă prin inima muntelui

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Plimbările cu mocăniţa reprezintă o experienţă de neuitat şi o călătorie în tărâmuri de poveste. Turiştii din toată lumea au gustat din farmecul unor locuri care încântă prin sălbăticia naturii, dar şi prin modul tradiţional de viaţă al localnicilor.

Cel mai căutat traseu feroviar pentru turişti se află în judeţul Maramureş. Mocăniţa merge de-a lungul văii Vaserului. Traseul porneşte din localitatea Vişeu de Sus şi se termină la Comanu, având o lungime de 50 de kilometri. Mocăniţa şi-a mai păstrat din scopul propriu-zis, de a transporta lemne din zonele împădurite, astfel că pe lângă vagoanele destinate călătoriilor, mai sunt ataşate şi unele marfă. Cu toate că trenul se deplasează cu o viteză redusă, de aproximativ 10 kilometri/orăm, turiştii nu au timp să se plictisească, fiind fermecaţi de fiecare colţ din natură. Trenul cu aburi îi duce într-o lume de poveste, ascunsă de arborii falnici printre care şerpuiesc vagoanele. Mocăniţa opreşte în mai multe staţii pentru a fi încărcaţi buşteni, iar călătorii au posibilitatea să coboare şi să se bucure din plin de natură. Mai mult decât atât, ei pot vizita satele de la valea Vaserului, unde oamenii trăiesc la fel ca odinioară, în consonanţă cu natura. 

image

Cel mai vechi viaduct şi tunel din România

O altă rută turistică o reprezintă Oraviţa-Anina, care este cea mai veche cale ferată din ţară, construită în anul 1856. Călătoria durează peste două ore, timp în care trenul ajunge în şapte staţii. Pe Valea Jitinului, trenul trece pe cel mai înalt viaduct din România. De asemenea, turiştii trec prin cel mai vechi tunel din România. Este vorba de Tunelul Gârliştei, care are o lungime de 660 de metri. Nu este singurul tunel prin care trece trenul. Tunelurile Maniel, Polom şi Jitin datează din secolul al XIX-lea, fiind săpate în piatră. Toate aceste treceri subterane au înălţimi reduse, iar trenurile actuale nu pot să pătrundă prin acestea, astfel încât pe acest traseu sunt folosite vagoane vechi de peste o jumătate de secol, cu mobilier din lemn. Călătorii pot vedea şi fostele mine, care au fost închise cu mulţi ani în urmă. Viteza de deplasare este reduse, de numai 15 km/oră, iar turiştii pot admira în voie frumuseţile naturii. 

Călătorie pe cea mai complexă cale ferată din România

Călătoria cu trenul pe Defileul Jiului reprezintă o experienţă unică pentru orice călători. Calea ferată care străbate Defileul Jiului cuprinde nu mai puţin de 35 de poduri şi viaducte, 39 de tuneluri şi multe ziduri de sprijin de-a lungul celor 31 de kilometri ai traseului. Este cea mai complexă lucrarea feroviară din România care rămâne şi astăzi, deşi de la inaugurarea ei au trecut 67 de ani. 

Plan lansat în anul 1874

Ideea construirii unei legături între Oltenia şi Ardeal apare pentru prima dată în anul 1874 în textul „Convenţiei pentru joncţiunea feroviară între România şi Austro-Ungaria”, prin care statele semnatare se obligau să deschidă două conexiuni transfrontaliere, prin punctele de vamă de la Predeal şi Vârciorova. Între traseele propuse a fost şi cel care străbate Defileul Jiului, fiind unul dintre cele mai scurte.  

Călătorie în lumea huţulilor

O altă rută apreciată de turişti şi foarte căutată este între localităţile Moldoviţa şi Argel, din zona Bucovina. Traseul are o lungime de 12 kilometri şi a fost dat în folosinţă în anul 1888, având ca scop transportul de masă lemnoasă. În anul 2005, mocăniţa şi-a schimbat destinaţia şi a devenit mijloc de a transporta turiştii în tărâmuri de basm, cu un farmec aparte. 

image

Mocăniţa este denumită Huţulca, de la numele unor localnici care trăiesc în case risipite pe dealuri, şi dispune de un vagon restaurant, unde pot fi consumate băuturi şi mâncăruri tradiţionale. Inedit este în Moldoviţa, locul de unde porneşte mocăniţa, aceasta trece la mică distanţă de locuinţele sătenilor. Trenul îi duce pe turişti în locuri sălbatice, unde trăiesc huţulii, oamenii care nu au renunţat la valorile tradiţionale.

„Dracula Express“

„Dracula Express“ este denumirea trenului turistic care parcurge ruta dintre localităţile Braşov şi Zărneşti. Trenul este unul de epocă, astfel încât călătoria are un farmec aparte. Se fac opriri în staţiile Cristian, Râşnov şi Zărneşti. Cei care vor să poposescă mai mult pot vizita cetatea Râşnov, Piatra Craiului sau Cabana Plaiul cu Flori. Calea ferată a fost inaugurată în anul 1891 pentru transportul de mărfuri. Trenul Dracula Express circulă doar în week-end şi are o capacitate de transport de 84 de persoane. 

Călătorie în Munţii Apuseni

Traseul dintre Abrud şi Câmpeni are o lungime de 11 kilometri şi a fost dat în folosinţă în anul 1913. Turiştii pot pătrunde cu ajutorul mocăniţei în tărâmurile de o frumuseţe specială a Munţilor Apuseni şi a satelor moţilor. Locurile străbătute de mocăniţă sunt încărcat de istorie. La Abrud este o veche aşezare daco-romană, iar Câmpeni este unul dintre locurile răscoalei lui Horia, Cloşca şi Crişan. 

Călătorie în pantă

Călătoria dintre localităţile Covasna şi Siclău este specială, pentru că mocăniţa îi duce pe turişti la o cale ferată înclinată la 26 de grade, care a folosit timp de 100 de ani la transportul masei lemnoase. Zona este deosebit de frumoasă, iar contactul cu o civilizaţie pe cale de dispariţie este unic. 

Târgu-Jiu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite