Imagini unice cu mocăniţa care a circulat între Padeş şi Târgu Jiu. Calea ferată a fost casată, după care s-a furat fiecare bucată

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mocăniţa a circula între Padeş-Tismana şi Târgu Jiu                                          FOTO: Paul Zurlinden
Mocăniţa a circula între Padeş-Tismana şi Târgu Jiu                                          FOTO: Paul Zurlinden

Mocăniţa a circulat între localităţile Padeş şi Târgu Jiu. Asigura transportul lemnelor şi a persoanelor din zonele Padeş şi Tismana către fabricile de prelucrare din Târgu Jiu.

Mocăniţa a circulat până după anul 1990, după care transportul de lemne a fost preluat de autocamioane. În anul 1998 s-a hotărât casarea liniei ferate, după care şinele au fost furate bucată cu bucată. Mocăniţa ar fi însemnat o „mină de aur“ pentru turismul din Gorj. În multe zone din ţară, aceasta funcţionează şi atrage un număr mare de turişti. O plimbare cu mocăniţa prin pădurile şi munţii din Tismana ar fi însemnat o experienţă deosebită. 

Rudolf Hanzelik a prezentat pe pagina sa de Facebook o serie de fotografii unice cu mocăniţa. 

Un istoric al mocăniţei a fost scris de către Savu Stanciu, pensionar, fost şef sector CFF Tismana - 1974-1990, şi prezentat „Monografia oraşului Tismana“, autor Nicolae Tomoniu.

mocanita

FOTO: Paul Zurlinden

„Obiectivul principal al întreprinderii îl constituia transportul materialului lemnos din bazinele râurilor Motru şi Tismana, pe calea ferată. Mai târziu, exploatarea forestieră se va extinde şi în bazinele râurilor Bistriţa şi Şuşiţa-Suseni.

Materialul lemnos din bazinele de exploatare forestieră era, la început, transportat aproape în întregime către destinaţia Turnu-Severin.

În anul 1957, se construieşte calea ferată forestieră Tismana - Târgu-Jiu, în lungime de 43 km, noua destinaţie a masei lemnoase fiind Combinatul de Industrializare a Lemnului din Târgu-Jiu. (..) În perioada aceea, sectorul CFF Tismana avea la dispoziţie 16 locomotive şi 126 vagoane răspândite în 11 staţii de primire şi expediere, dea-lungul a 260 km de cale ferată forestieră (Ecartament îngust, de 760 mm).

Istoria locomotivei 7311 

mocanita

FOTO: Paul Zurlinden

Ultima locomotivă care a funcţionat a fost 7311. „Tot pentru manevre între CFF şi CFR, locomotiva 7311 a fost transferată în anul 1957 în gara CFF Preajba pentru a face şi aici manevră spre gara CFR Târgu-Jiu sau spre CIL Targu Jiu. În anul 1960, CFF Tismana cumpără locomotiva de manevră CFR, LDH-450 CP Diesel, şi alte două de 350 CP şi 120 CP pentru transport CFF, construite la Uzinele 23 August Bucureşti. Din cauza problemelor la sistemul de ungere, acestea au fost folosite doar câţiva ani la puterea proiectată. Se apela mereu tot la serviciile vechii 7311, care în anul 1968 era inventarul sectorului CFF Tismana, subordonat IFET-ului Baia de Aramă. În anul 1970 locomotiva intră în reparaţie capitală la atelierele de la Braşov. În 1976 lucra împreună cu LDH-450 CP în gara CFF Preajba.

mocanita

FOTO: Paul Zurlinden

Record de longevitate, cu puţin înainte de desfiinţarea liniei ferate CFF Tismana-Târgu Jiu, prin 1984-85, este trasă pe linie moartă. În luna iunie 1998, locomotiva 7311 ia drumul Muzeului Locomotivelor cu Aburi de la Sibiu. Pentru recordul său, nu merita să ia drumul furnalelor de fier vechi aşa cum s-a întâmplat cu alte locomotive“, se prezintă în „Monografia oraşului Tismana“.

Sfârşitul liniei ferate

mocanita

FOTO: Paul Zurlinden

Circulaţia mocăniţei a dus la dezvoltarea zonei, atât prin transportul de marfă, dar şi prin cel de persoane. „Erau mulţi angajaţi cu studii elementare (echivalente gimnaziului de azi), şi chiar fără studii, muncitori forestieri în punctele de exploatare (cum ar fi tăietori, metrari, fasonatori, ţapinari) sau muncitori angajaţi în întreţinerea şi funcţionarea căii ferate (vagonetari, acari, diverşi muncitori de întreţinere de linii, picheri, revizori cale, şefi de staţii). Majoritatea angajaţilor CFF Tismana erau totuşi cei cu certificate de calificare prin cursuri de scurtă durată sau scoli de meserii. Ei lucrau în secţiile de mişcare şi tracţiune sau la întreţinerea şi repararea utilajelor în atelierele CFF Tismana. Meseriile erau foarte variate: mecanici de locomotivă, lăcătuşi mecanici, drujbişti (muncitori cu ferăstraie mecanice manuale), funicularişti, tractorişti, taf-işti, ifron-işti, strungari, forjori, sudori dar mai erau şi multe alte funcţii din subsidiar (telefonişti, casieri pentru trenul de persoane, bibliotecar, responsabil club şi staţie de radioficare, asistenţi medicali)“, se mai prezintă în istoricul căii ferate.

Apariţia camioanelor grele pentru transport forestier a dus la începerea regresului la transportului materialului lemnos cu mocăniţa. „Lucrările hidrotehnice aveau şi ele nevoie de infrastructura UMTF, unitate mecanizată de transport forestier care trebuia să înlocuiască treptat secţia de tracţiune pe calea ferată, a CFF. Adică era mereu nevoie de reţele de drumuri care să înlocuiască vechea cale ferată. Apoi, TCH – Şantierul Tismana avea nevoie şi de şoferi. Toate aceste evenimente duceau inevitabil la migrarea forţei de muncă înspre TCH. Din păcate, la încheierea lucrărilor TCH, mare parte din salariaţii CFF Tismana, care se transferaseră în altă parte, nu au mai avut unde să se întoarcă. Locomotivele zăceau ruginite prin gară. Ei devin şomeri sau sunt obligaţi să-şi schimbe meseria. Trenul care le marcase tinereţea nu mai exista! Locomotivele sunt vândute peste hotare iar linia şi vagoanele sunt vândute de guvernul Petre Roman, ca fier vechi. În martie 1997, trenul nu mai lucra. Cea mai nouă locomotivă, 764-409 Reghin, la nici 12 ani de la achiziţionare, era trasă pe linie moartă. De fapt, toate liniile deveniseră „moarte”. Doar 764-409 R, mai făcea rar câte o cursă spre Târgu-Jiu sau Apa Neagră pe căile ferate în agonie. Anul 1998, este anul scoaterii definitiv din uz a liniei ferate. Dispariţia trenului a lăsat un imens gol în inima Tismanei“, se arată în Monografia oraşului Tismana.

Târgu-Jiu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite