Băieţii deştepţi din industria cursurilor pentru funcţionari publici. Cât costă instruirea unui bugetar la Mamaia şi Predeal şi cum se împart milioanele

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Oferta turistică de pe siteul APSAP, un ONG specializat în formare profesională FOTO: Eduard Enea
Oferta turistică de pe siteul APSAP, un ONG specializat în formare profesională FOTO: Eduard Enea

Instruirea funcţionarilor publici la mare sau la munte a devenit o adevărată afacere. O anchetă „Adevărul“ scoate la iveală costurile instruirii unui bugetar la Mamaia sau Predeal, dar şi alte detalii picante dintr-o industrie în care se învârt milioane de euro.

Un articol din legea care reglementează Statutul Funcţionarului Public prevede că autorităţile şi instituţiile publice (primării, consilii judeţene şi ministere) au obligaţia să îi trimită pe funcţionarii publici la cursuri de instruire şi perfecţionare. Instituţia de stat care se ocupă de acest domeniu este Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici (ANFP), alături de centrele sale teritoriale, organizate pe regiuni de dezvoltare.

Modul de organizare a cursurilor şi locul în care acestea se desfăşoară este reglementat prin lege. Cursurile pot fi ţinute şi în cadrul instituţiilor publice, dar s-a pornit de la premisa că la locul de muncă atenţia angajatului este distrasă de problemele cotidiene de serviciu. Sub acest pretext, cursurile se organizează în locaţii turistice ca Mamaia, Predeal, Băile Felix, Sovata sau Poiana Braşov, prin instruirea funcţionarilor încercându-se îmbinarea utilului cu plăcutul.

Însoţitorul şi copiii vin pe gratis

Pregătirea funcţionarilor a devenit, însă, mai degrabă o afacere turistică. Dovada stă chiar pe site-urile unor firme şi ONG-uri specializate în formare profesională. Un exemplu concret este Centrul de formare APSAP, un ONG specializat în formare pe site-ul căruia se poate găsi oferta de cursuri, dar şi imagini cu hotelul şi facilităţile pe care acesta le oferă. În plus, este specificat că însoţitorul şi copiii până la şapte ani au gratuitate.

Cursuri formare

Poză de grup realizată la finalul unui curs de Comunicare şi Relaţii Publice, organizat la un hotel din Mamaia în perioada 3-9 august FOTO www.cursuri-functionari.ro

Adminpedia, o altă firmă din domeniu, funcţionează atât ca formator, cât şi ca agenţie de turism, ambele oferte fiind prezentate pe site-ul firmei. Firma îşi are sediul în Braşov şi este aparent condusă de un anume Zorici Mihai. Totuşi, un formular de înscriere la cursurile Adminpedia scoate la iveală datele de contact ale lui Mirel Petru Boldici, cel care a condus până în 2013 Centrul de Formare Profesională Timişoara, aflat în subordinea ANFP. Centrul se ocupă atât de organizarea de cursuri, cât şi de intermedierea organizării lor. De precizat că respectivul centru din Timişoara pe care l-a condus Boldici are site-ul ina5vest.ro, iar formularele Adminpedia fac trimitere la un site al cărui nume este asemănător, inacursuri.ro (site al unei firme, Ina Professional Traiding SRL). La Registrul Comerţului, ca fondator al firmei Ina Professional Traiding este trecut Mirel Boldici.

Mergând mai departe pe fir, la persoanele de contact de pe site-ul firmei Ina Professional Traiding mai apare, pe lângă Mirel Boldici, şi fostul şef al Centrului de Formare Profesională Craiova, Rodica Bombonica Dudău. Totuşi Mirel Boldici neagă că s-ar afla în spatele unei încrengături de firme care câştigă bani buni din cursurile pe care le oferă funcţionarilor publici.

„Nu mai lucrez în domeniu. Eu sunt un operator mic. Nu am nicio legătură cu Adminpedia. Eu nu mai lucrez la stat de doi ani. Ca orice om, pot să fac şi eu o firmă. La ora aceasta firma pe care eu încerc să o fac să funcţioneze nu are niciun curs“, a declarat Boldici. 

 

inacursuri
ina5vest

Captură de pe www.inacursuri.ro (firma lui Boldici)      Captură de pe www.ina5vest.ro (instituţie condusă de Boldici)

Cazarea unui funcţionar instruit la Mamaia: 3.500 de lei

Mai multe facturi fiscale emise pe numele Primăriei Timişoara scot la  iveală sumele pe care instituţia le plăteşte pentru instruirea unui funcţionar, în plin sezon estival, la Mamaia. Spre exemplu, o factură fiscală intrată în posesia „Adevărul“ scoate la iveală faptul că primăria i-a plătit firmei Adminpedia pentru un curs de „Legalitate în administraţie“, ţinut în perioada 12-19 iulie, la Hotel Gociman din Mamaia, suma de 3.500 de lei pentru servicii hoteliere. Culmea, potrivit site-ului propriu, Hotel Gociman este clasificat la patru stele, iar legea care reglementează instruirea funcţionarilor publici prevede că aceştia pot fi cazaţi în hoteluri de cel mult trei stele. În plus, Adminpedia nu figurează pe lista partenerilor agreaţi de ANFP pentru formare în anul 2015, motiv pentru care, potrivit unor surse din cadrul ANFP, aceste cursuri sunt egale cu zero în dosarul profesional al funcţionarului.

O altă factură intrată în posesia „Adevărul“ scoate la iveală faptul că aceeaşi firmă, Adminpedia, a facturat suma de 2.730 de lei pentru serviciile hoteliere de care a beneficiat o angajată a primăriei care a participat în perioada 28 iunie-5 iulie la un curs pe teme urbanistice şi disciplină în construcţii la Hotel Nufărul din Băile Felix. Pentru un curs de „Responsabilităţi în efectuarea cheltuielilor publice“, ţinut la Hotel Caraiman din Mamaia, în perioada 12-19 iulie, Adminpedia a facturat pentru serviciile hoteliere suma de 2.065 de lei. Alte facturi emise pe numele Primăriei Timişoara pentru serviciile de cazare a funcţionarilor care au participat cursuri de perfecţionare variază între 1.700 şi 2.500 de lei.

Secretomanie la Primăria Timişoara

Toate aceste costuri au fost ascunse de şefa Serviciului Resurse Umane din Primăria Timişoara, Rodica Aurelian (foto jos). La solicitarea „Adevărul“ de a se comunica sumele plătite în 2015 de Primăria Timişoara pentru cursurile de perfecţionare a funcţionarilor (cheltuielile de instruire plus cheltuielile de cazare şi masă), Rodica Aurelian a comunicat doar costul serviciilor de formare: 700 de lei pentru 5 zile, 900 de lei pentru 7 zile şi 950 de lei pentru 8 zile. Nici la solicitarea de a comunica numele funcţionarilor publici din Primăria Timişoara care au participat în 2015 la cursuri de perfecţionare şi locaţia în care a fost ţinut cursul fiecăruia dintre angajaţi, Rodica Aurelian nu a oferit un răspuns, comunicând doar că în cursul anului 2015 au participat la cursurile de prefecţionare profesională 282 de angajaţi ai Primăriei Timişoara.

Rodica Aurelian

O industrie de milioane

Organizarea cursurilor de formare profesională a funcţionarilor publici este o afacere extrem de profitabilă, fiind vorba de o industrie de cel puţin 25 de milioane de lei, echivalentul a peste cinci milioane de euro, anual. Cifra reiese dintr-un raport ANFP referitor la cursurile de perfecţionare din anul 2014. Potrivit documentului, disponibil pe site-ul Agenţiei, în cursul anului trecut au fost alocate aproape 21 de milioane de lei de la bugetul instituţiilor la nivel naţional şi 4,7 milioane de lei din alte surse, la nivel naţional. De asemenea, potrivit aceluiaşi raport, mii de funcţionari publici au fost propuşi în cursul anului 2014 pentru diferite programe de perfecţionare.

Raportul arată că numai pentru cursul „Cod Fiscal şi Cod de Procedură Fiscală“ au fost propuşi 9.750 de funcţionari. Pentru „Comportament şi conduită publică“ au fost propuşi aproape 1.800 de angajaţi din sectorul public, iar pentru „Etică şi Integritate“ au fost propuşi pentru instruire peste 6.500 de funcţionari. Din concluziile raportului reiese că cifra ar putea fi mult mai mare, în condiţiile în care doar 4,4 la sută din instituţiile publice au făcut raportări către ANFP.

„Nivelul de respondenţă este, în continuare, foarte redus. Procentul de 4,44 la sută nivel general de respondenţă poate fi considerat nesemnificativ şi raportarea, implicit, nerelevantă“, este concluzia raportului în care se pronune instituirea unor sancţiuni pentru „îmbunătăţirea nivelului de respondenţă şi a gradului de conştientizare a instituţiilor publice“.

Un ordin cu semne de întrebare

Interesul firmelor şi ONG-urilor furnizoare de cursuri pentru funcţionarii publici este pe măsura sumelor care se rulează în domeniu. Astfel, pe piaţă au apărut foarte multe societăţi comerciale şi ONG-uri specializate în formare profesională, concurenţa fiind acerbă. Până anul trecut, firmele erau selectate de către instituţiile publice, cu aprobarea ANFP-ului. La începutul acestui an, procedura s-a schimbat radical.

Cristian Bitea

Un ordin al Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici prevede realizarea cursurilor pentru funcţionari doar prin firmele şi asociaţiile partenere ANFP şi  a centrelor regionale, selecţia făcându-se după un set de criterii stabilit de ANFP, care fixează şi programul cursurilor organizate de către fiecare firmă sau ONG. Mai precis, de anul acesta, ANFP-ul selectează ce firme şi ONG-uri vor asigura perfecţionarea funcţionarilor. Cel care a emis ordinul cu pricina este vicepreşedintele ANFP, Cristian Bitea, fost subprefect de Bihor, susţinut atât de PDL, cât şi de PNL, iar acum de PSD. Ordinul care schimbă modul de organizare a cursurilor este semnat „pentru preşedinte“ de vicele Cristian Bitea (foto). 

O firmă nou-înfiinţată, principal furnizor de cursuri

Unul din marii beneficiari ai noului sistem de organizare a cursurilor este SC Formatica SRL. Chiar dacă este o firmă nou-înfiinţată (aprilie 2015), Formatica se regăseşte pe lista partenerilor ANFP, dar şi a Centrului Regional Timişoara, fiind unul din principalii furnizori de cursuri pentru funcţionari. O dovadă este grila de cursuri pentru perioada august-septembrie de pe site-ul ANFP, în care Formatica are 27 din cele 160 de cursuri. Asta înseamnă un procent de peste 17 la sută pentru Formatica, celorlalte 12 firme revenindu-le, fiecăreia, aproximativ 7 la sută din cursuri.

carmen vlad

Potrivit datelor de la Registrul Comerţului, această firmă-minune aparţine altor două firme, specializate în contabilitate: Accounting Service SRL şi Competent Expert SRL. În spatele acestor firme se află expertul contabil judiciar Carmen Adriana Vlad (foto stânga - sursa www.competentcontab.ro). La fel ca vicepreşedintele ANFP, Carmen Vlad este din judeţul Bihor. SC Formatica SRL  are, însă, sediul în Bucureşti, într-un apartament din Piaţa Pache Protopopescu. Contactată pentru a exprima un punct de vedere referitor la firma de formare profesională pe care o controlează, Carmen Vlad a refuzat să ofere explicaţii.

„În acest moment sărbătorim ziua contabilului, pe de o parte, iar pe de altă sunt la volan, cu un copil mic în maşină“, a spus Carmen Vlad, care a promis să revină pentru un punct de vedere, lucru care nu s-a mai întâmplat. Ulterior, Carmen Vlad a refuzat să mai răspundă la telefon.

Ce spun reprezentanţii ANFP

Vicepreşedintele ANFP Cristian Bitea a declarat pentru „Adevărul“ cum a fost posibil ca Formatica, o firmă recent înfiinţată, să îndeplinească criteriile pentru a deveni partener ANFP. „Pentru absolut toate societăţile s-a stabilit un set de criterii. Ei (n.r. - Formatica) au venit cu garanţii profesionale. Nu s-a pus în vedere să ai zece ani vechime. Poate candida orice societate care are criteriul îndeplinit. Evaluarea lor este dată de grilă, de participanţii care urmează acele cursuri şi îşi trec în formular dacă a fost bine. De anul acesta s-a introdus inclusiv testarea, care se face în ultima zi.  Până acum nu se făcea testarea lor (n.r. - a funcţionarilor)“, a declarat Cristian Bitea.
 

Unul dintre marii pierzători

Un alt aspect al modului în care se desfăşoară la ora actuală cursurile de formare profesională pentru funcţionarii publici este şi scoaterea din schemă a Universităţii de Vest din Timişoara (UVT), plasată recent într-un top al celor mai bune universităţi din lume. Prin Fundaţia UVT, universitatea a încheiat, în noiembrie 2013, un parteneriat cu Centrul Regional de Formare Continuă pentru Administraţia Publică Locală Timişoara, din subordinea ANFP. La semnarea protocolului au participat toţi factorii de decizie din administraţia locală, dar şi preşedintele de la acea vreme al ANFP, existând un consens în privinţa transparenţei şi creşterii calităţii procesului de formare a funcţionarilor publici prin implicarea activă a mediului universitar.

În baza acestui protocol, aproximativ 800 de funcţionari şi aleşi locali din regiunea de Vest au beneficiat în perioada noiembrie 2013-februarie 2015 de cursuri susţinute de lectori ai Universităţii de Vest. Din februarie, odată cu înfiinţarea registrului de parteneri ANFP şi centralizarea procesului de selecţie a formatorilor, Universitatea de Vest a fost dată la o parte. „Acest proces s-a dovedit discreţionar, fiind selectate şi firme care au fost nou înfiinţate, fără experienţă relevantă în domeniul formării funcţionarilor publici, un domeniu ce necesită o vastă expertiză specifică ce nu poate fi demostrată şi susţinută de aceste firme“, a declarat Flavia Barna, potrivit căreia, prin noile reglementări ale ANFP, Universităţii de Vest i-au fost aprobate doar 60 la sută din programele de formare propuse, ignorându-se expertiza dovedită de o universitate cu tradiţie.

UVT

Directorul Fundaţiei UVT a mai declarat că a solicitat în repetate rânduri completarea programelor de formare cu cursurile solicitate de funcţionari, dar de fiecare dată răspunsul ANFP a fost negativ. Consecinţa: în 2015, numărul funcţionarilor instruiţi de lectori ai Universităţii de Vest a scăzut cu 75 la sută. „Ne punem semne de întrebare faţă de calitatea serviciilor de formare continuă prestate de firme private care funcţionează de câteva luni de zile. Lipsa de experienţă şi transparenţă a acestor firme a fost girată de ANFP, prin omiterea impunerii unor standarde minimale de calitate care puteau fi dovedite prin derularea de programe de formare continuă pentru funcţionarii publici în perioada anterioară semnării parteneriatului. Având în vedere că programele de formare se plătesc din bugetele instituţiilor publice, credem că se impune o mai bună supraveghere din partea ANFP în scopul utilizării adecvate a banului public“, a mai declarat directorul Fundaţiei Universităţii de Vest, Flavia Barna. 

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite