Birjele, taxiurile de altădată. Care era preţul unei trăsuri cu roţi de cauciuc, felinare, scaune bune şi cu tapiţerie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La începutul anilor 1900, în Timişoara a apărut moda birjelor, trăsuri special amenajate pentru transportul pasagerilor în oraş. Cel mai renumit baricant de birje din Timişoara a fost Iuliu (Gyula) Kardos.

Fabrica lui Kardos din cartierul Fabric producea, anual, 100-120 de trăsuri, iar pe lângă Ungaria, pieţele de desfacere erau în România, Serbia şi Bulgaria. 

După unirea Banatului cu România, Kardos şi-a continuat activitatea, devenind principalul producător de trăsuri din Transilvania. Preţul unei trăsuri marca Banat-Rotund, cu roţi de cauciuc, felinare, scaune bune şi cu tapiţerie din postav albastru de calitatea I, costa 74.000 de lei. Cele cu roţi de fier costau cu 10.000 de lei mai puţin. 

Din documentele vremii, aflăm că birjarul trebuia să aibă un certificate special. Trebuia să aibă minim 17 ani, să nu fi avut probleme cu poliţia, să aibă un aspect fizic plăcut şi să fie îmbrăcat cu bun gust. Era obligatoriu să ştie să mane caii şi să recunoască străzile din oraş. Birjarii beţi şi cei care chinuiau caii erau pedepsiţi. 

image


 

În căruţă nu puteau urca mai mulţi de patru adulţi. Birjarul avea voie să transporte persoane care suferă de boli contagioase doar cu recomandări special, iar transportul morţilor era interzis. 

Birjarul nu avea voie să fumeze şi trebuia să aibă o atitudine civilizată cu publicul. Birjele-taxi aveau aparate de taxare. Birjele au rămas în circulaţie în Timişoara până spre finalul anilor ‘50. Programul de funcţionare era între 6-21, în perioada 1 martie - 31 octombrie. Pe timpul iernii, între 7-17. O oră la prânz era obligatorie pentru adăparea cailor. 
 


Foto: Colecţia Lucian Muntean


 

image
image

Citiţi şi:

Fotografii neştiute din Timişoara anilor '40. Ofiţeri nazişti fericiţi să se afişeze cu proprietarul unei maşini Dodge superbe
 

FOTO Maşinile timişorenilor în perioada interbelică: „Preferau modelele făcute în Europa: Mercedes, Ford, Opel sau Fiat. Circulau şi zece Rolls-Royce-uri“
 

FOTO Maşinile fabricate în vestul României: Marta, prima de pe teritorul ţării, Malaxa, cea „furată“ de sovietici, şi „Lăstunul“ visat de Ceauşescu


O maşină de legendă din America – din filmele cu Clint Eastwood, Robert Redford sau Kim Basinger, pe străzile din Timişoara

FOTO Un Ford Mercury Monarch fabricat în 1979 face furori pe străzile Timişoarei

FOTO Bijuteriile pe patru roţi care fac turul României au ajuns la Timişoara. Mărcile de epocă Rolls-Royce, Buick, Plymouth şi Dodge atrag privile tuturor

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite