Timişoara

articolul anterior articolul urmator

Cauciucurile de iarnă, dilema şoferilor pe timp de vară. Tot ce trebuie să ştiţi despre schimbarea anvelopelor

23
14 May 2013 00:36:19
Autor: Stefan Both
Producătorii riscă să rămână cu stocul de anvelope de vară
Producătorii riscă să rămână cu stocul de anvelope de vară

Obligativitatea anvelopelor de iarnă i-a pus pe şoferi în faţa unei mari dileme. De ce să nu folosească cauciucurile de iarnă şi pe timp de vară? Le permite oare legea?

Nu puţini şoferi tind să nu mai schimbe anvelopele de iarnă o dată cu venirea noul sezon de vară. Ei consideră că anvelopele pe care au fost obligaţi prin lege să le monteze, începând din luna noiembrie, pot fi folosite fără probleme şi vara, ca atare nu are rost să îşi mai bată capul cu schimbarea lor. Cu atât mai mult cu cât achiziţionarea unui nou set de anvelope de vară costă bani. 
 
În plus, atunci când zăpada ţine – ca şi în acest an – până în aprilie, proprietarii de maşini se gândesc că din octombrie vremea s-ar putea răci din nou, astfel că nu văd rostul să mai schimbe cauciucurile pentru patru-cinci luni. 
 
Mulţi şoferi şi-au pus întrebarea dacă pe zăpadă trebuie să circule cu anvelope de iarnă, există oare obligativitatea ca vara să îşi echipeze maşina cu cauciucuri pentru acest sezon călduros? 
 
Autoritatea Rutieră Română susţine că deocamdată nu există nicio lege care să îi oblige pe şoferi să circule vara cu cauciucuri pentru sezonul cald.  

“Majoritatea firmelor de transport persoane sau marfă se echipează cu anvelope noi, corespunzătoare pentru perioadele de iarnă-vară. Dar majoritatea şoferilor însă nu îşi schimbă cauciucurile de iarnă cu cele de vară. Datorită climatului din România, cauciucurile de iarnă ar trebui folosite aproape cinci, şase luni, la fel şi cele de vară.
 
Legea nu prevede amenzi pentru cei care nu îşi schimbă cauciucurile de iarnă cu cele de vară, dar recomandabil este să se facă acest schimb. Anvelopele all-sesion reprezintă o variantă de compromis, dar care suscită încă multe probleme. Legislaţia este interpretabilă. Este destul acel marcaj “M+S” sau e nevoie de acel “munte” plus “fulgul de nea”.
 
Deocamdată poliţiştii de la rutieră încă mai aplică interpretări personale. Din păcate, şi legislaţia este deocamdată destul de ambiguă”, a spus Ion Mateescu, şeful Autorităţii Rutiere Române, filialaTimiş.

Problema uzurii cauciucurilor

Având în vedere că anvelopele de vară nu sunt obligatorii, şoferii circulă şi în anotipul cald cu vechile cauciucuri, fără a risca vreo amendă. Problema este că aceştia uzează anvelopele mult mai repede. 
 
„Sunt şoferi responsabili şi sunt şoferi mai puţin responsabili. De regulă, încep să fie şi în România din ce în ce mai mulţi cei responsabili. Nu este perculos să mergi cu anvelope de iarnă şi vara dacă este o exploatare normală. Dacă este la limită, cu viteză mare, cu sarcină mare pe autovehucul, poate deveni periculos. Pentru că se modifică parametri: Lungimea de frânare, aderenţa etc.
 
Legea deocamdată nu reglemenetează această problemă. Este persmis să se meargă cu cauciucuri de iarnă şi pe perioada verii. Unii fac şi un altfel de compromis. În faţă pun cauciucuri de vară, în spate de iarnă, să nu fie solicitate prea mult”, a declarat Gheorghe Ionescu, inspector în cadrul Registrului Auto Român din Timişoara. 

Comercianţii pierd din clienţi
 
Decizia şoferilor de a circula chiar şi vara cu anvelope de iarnă îi influenţează negativ pe vânzătorii de anvelope. Comercianţii se plâng că şoferii români cumpără mai puţin anvelope de vară. 
 
“Este ideal ca fiecare tip de anvelope să fie utilizat câte şase luni pe an. Atunci cresc vânzările noastre, pentru că şoferii trebuie să le schimbe de două ori pe an. Altfel avem probleme. Am sesizat că nu se prea schimbă cauciucurile de iarnă cu cele de vară. Ştim că nu există obligativitate, dar şoferii trebuie să ţină cont de normele de uzură.
 
Dacă anvelopele se uzează prea tare ei vor fi oricum nevoiţi să le schimbe. Adâncimea profilului benzii de rulare a unei anvelope de iarnă este mai mică de 4 mm, acesta îşi va pierde calităţile menite să înlesnească traficul pe timp de iarnă. Vara există riscul ca anvelopele de iarnă uzate să fie folosite până depăşesc adâncimea de profil admisă”, a explicat Traian Pop, reprezentatul firmei româno-germane Delticom, care se ocupă cu vânzarea de anvelope.

Citiţi şi:

De la 1 noiembrie intră în vigoare eticheta UE pentru anvelope: afla tot ce trebuie să ştii despre noua regulă

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

23 Comentarii

m wakki
14.05.2013, 09:51:41

aţi uitat să puneţi semul P, adică reclamă plătită

+1 (5 voturi)
Radu L
14.05.2013, 13:04:55

Inteleg ca si matale esti roman atotcunoscator. Nu lucrez in domeniul anvelopelor, dar am suficiente cunostinte incat sa iti spun ca pentru climatul din romania este necesara schimbarea anvelopelor. Pacat ca nu au aparut si cateva detalii tehnice in articol. Ca de exemplu faptul ca compozitia materialului din care sunt facute cele de iarna este foarte moale vara, ducand la o uzura foarte puternica, in acelas timp pierzandu-se si performante. Chiar si profilul acestora este diferit fata de cele de vara, care sunt gandite pentru o economie si o aderenta mai buna pe asfalt incins. Cu toate astea, nu te supui la un risc daca mergi pe anvelope de iarna, dar nu castigi nimic. Decat poate acele 20 min care le pierzi la vulcanizare. Dar solutia ideala ar fi sa ai 2 seturi de jante+cauciucuri si atunci schimbul il poti face chiar tu in cateva minute. Motivul principal pentru care multi nu le schimba e falsa impresie ca fac economie. Cand ai 2 seturi de cauciucuri (unul de iarna unul de vara) le poti folosi mult mai mult! Si daca tot nu ai chef sa iti schimbi cauciucurile, de aceea s-au inventat cele all-season! Nu sunt prea bune vara, nu sunt prea bune iarna, dar te duc si sunt gandite pentru asta!

+1 (5 voturi)
gigione
14.05.2013, 10:21:30

asta e o tîmpenie! Cauciucul de iarnă e mult mai moale decît ăl d evară, tocmai pentru a nu se rigidiza la temperaturi scăzute. Închipuiţi-vă un cauc de iarnă pe un asfalt de 70 de grade, vara, cît creşte frecarea, uzura, consumul şi riscul de explozie...

+3 (5 voturi)
Alexandru Diaconescu
14.05.2013, 12:33:29

Am folosit o vara cauciucurile de iarna. Nu am mers mult cu masina, maxim 3000 km. In iarna urmatoare cele de pe fata erau praf. De asemenea nici soarele nu le face bine. Ideal ar fi sa fie tinute intr-o pivnita, magazie, etc. Multi soferi merg cu pneurile de iarna vara si apoi se plang ca nu pot iesi cu masina din nameti.

+2 (4 voturi)
radu bradeanu
14.05.2013, 13:21:27

Cum naiba zeci de ani in toata lumea nu a fost nevoie de cauciucuri de iarna(vara) si acum musai.Simplu,datorita marilor concerne producatoare care nu se mai satura de castig si au ,,desfacut ,, retetele de baza de productie a cauciucului sintetic si au scos cele doua tipuri de baza de anvelope,pe care se zbat acum sa le implementeze legal dublandu-si astfel productia(la fel au procedat mai multe parti din industria chimica ,detergentii,cosmeticele,sapunurile,pastele de dinti ,farmacopeica,insecticide etc.

+5 (7 voturi)

Vezi toate comentariile (23)